وقتی تفاوت قیمت ها از انحصار نشات می گیرد

واردات انحصاری کالاهایی که در داخل کشور تولید نمی شود مهم ترین عامل در تفاوت قیمت محصولاتی است که از بازارهای جهانی تاثیر می گیرد.

واردات انحصاری کالا تفاوت قیمت ها را رقم می زند

حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جواندر خصوص دلایل تفاوت قیمت کالاهای موجود در بازار داخل با بازارهای جهانی گفت: مهم ترین عامل موثر دراین باره واردات انحصاری کالا است که در داخل کشور تولید نمی شود که زمینه سودجویی و سو استفاده برخی از افراد را مهیا می سازد.

وی افزود: وقتی بازار با کمبودهایی مواجه می شود این افراد بازار را به نفع خود اداره می کنند در حقیقت آن ها نوسانات قیمت کالا را دراختیار خود دارند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه برای مقابله با این معضل باید از انحصار جلوگیری شود، افزود: باید به دنبال ارتقای تولیدداخل باشیم البته این امر نیازمند حمایت همه جانبه دولت است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی افزود:تشدید کنترل بازار و ایجاد بستر رقابتی سالم  به طور مستقیم در کاهش قیمت تاثیر می گذارد .

وی  در خصوص باورهای حاکم دراذهان عمومی در ارتباط با تفاوت قیمت تمام شده عرضه کالاهای تولید داخلی  در ایران با صادرات همان کالاها در بازار جهانی  تاکید کرد:تفاوت قدرت رقابتی و حفظ جایگاه محصولات صادراتی  در سطح بین الملل که از نظر اصول بازاریابی و برند سازی بسیار منطقی است چنین شرایطی را رقم می زند.

گرمابی افزود : معافیت مالیاتی کالاهای صادراتی و در مقابل دریافت مالیات از تولیدات داخلی در کنار حضور واسطه ها در عرضه کالا از تولید تا مصرف به دلیل کسب درآمد بیشتر از عمده ترین عوامل تفاوت قیمت میان کالاهای صادراتی و مصرف داخلی است .
 
انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار