گزارش/

شما هم حواستان زود پرت می شود؟

حواست نیست؟ کجایی؟ این جملات بارها ممکن است میان افراد مختلف رد و بدل می‌شود. کسانی که باید چندین بار جمله‌ای را تکرار کنید تا بشنوند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، حتماً شما هم چنین افرادی را می‌شناسیدکه حواسشان به طور کلی پرت است اما علت این بی‌توجهی‌ها چیست؟در دنیای امروزی عوامل زیادی وجود دارند که اعصاب را به هم می ریزند.

در دنیای پر مشغله ی امروز حواس پرتی مشکلی است که بیشتر افراد با آن مواجه هستند و در این خصوص روان شناسان و روانپزشکان معتقدند استرس و درگیری های ذهنی مهمترین علل بروز حواس پرتی در افراد به خصوص نوجوانان است.

شما هم حواستان زود پرت می شود؟

مهمترین دلیل حواس پرتی کشف شد
فرشته کریمی زاده روان شناس درباره علل حواس پرتی گفت:مهمترین دلیل حواس پرتی استرس است چرا که با بروزاضطراب ضربان قلب افزایش پیدا می کند و عضلات بدن سفت می شوند که این موارد تمر کز فرد را ازبین برده و حواس او را پرت می کند.

کریمی زاده ادامه داد:درگیری های ذهنی،مشغله های زیاد و وجود افکار مزاحم باعث سردرگمی،عدم تمرکز و ایجاد حواس پرتی در فرد می شود و لازم به ذکر است کسانی که از اختلال وسواس به خصوص وسواس فکری رنج می برند حواس پرتی بیشتر به سراغشان می آید.

قاسم قاضی راون شناس نیز در این خصوص بیان کرد:استرس،نگرانی،ترس ودرگیری های ذهنی از عوامل حواس پرتی به شمار می روند و علاوه بر این موارد هوش عمومی فرد نیزدر بروز این اختلال و عدم تمرکز افراد بسیار موثر است وکسانی که هوش کمتر از متوسط دارند،حواسشان زود تر پرت می شود. 

دنیای مجازی را ترک کنید
کریمی زاده متذکر شد:افسردگی نیز یکی از عوامل موثر در حواس پرتی است و کسانی که از این اختلال رنج می برند از تمرکز کافی برای انجام امور خود برخوردار نیستند.

وی نقش فضا های مجازی را در بروز حواس پرتی بسیار موثر دانست و اظهار داشت:برای بالا رفتن تمرکز و جلو گیری از بروز حواس پرتی بهتر است کمتر از رایانه،گوشی همراه و شبکه های اجتماعی استفاده کنیم  زیرا آن ها ما را از زندگی واقعی دور می کنند.

کریمی زاده با اشاره به اینکه:استفاده ی زیاد واعتیاد آور از شبکه های اجتماعی باعث بروز افسردگی و در نهایت حواس پرتی می شوند، افزود: انجام کار های سخت، خسته کننده و انجام چند کار هم زمان و همچنین کمبود خواب و گرسنگی نیز درعدم تمرکز،افسردگی و بروز اختلال حواس پرتی نقش بسزایی دارند.

حواس پرتی طبیعی است؟
قاضی گفت:حواس پرتی تا حدودی امری طبیعی محسوب می شود و این اختلال ممکن است برای تمامی افراد در هر سن و جایگاهی رخ دهد، حتی دانشمندان، نوابغ و افراد تحصیل کرده نیز به آن دچار می شوند.

وی افزود:شرایط زندگی افراد در بروز اختلال حواس پرتی نقش مهمی دارد و هرچه قدر مشکلات،نگرانی ها و مشغله های فرد بیشتر باشد امکان بروز این اختلال افزایش می یابد.

این روان شناس یاد آور شد:تا کنون تحقیقی درباره ی این موضوع که افراد بیشتر در چه شغل هایی دچار حواس پرتی می شوند،انجام نشده  ولی به طور کلی می توان شغل هایی که پر استرس هستند را جزء مشاغلی دانست که افراد در آن ها بیشتر حواس پرت می شوند.

نوجوانان بیشتر در معرض حواس پرتی قرار دارند
قاضی ضمن اشاره به این موضوع که حواس پرتی نوجوانان را بیشتر از سایر افراد تهدید می کند تصریح کرد:افراد 10 تا 1 5سال به دلیل این که در معرض تغییرات زیادی قرار گرفته اند و در مدرسه و محیط خانه درگیری های زیادی را تجربه می کنند بیشتر دچار استرس و افکار مزاحم می شوند و در نتیجه تمرکز خود را از دست می دهند و حواس پرتی به سراغ آن ها می آید.

نسرین دو دانگه فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان گفت:حواس پرتی در کودکان و نوجوانان دلایل مختلفی دارد و لازم به ذکر است که اصلی ترین دلیل این اختلال در نوجوانان اضطراب ناشی از دوران بلوغ و درگیری های خانودگی است و در کودکان بیشتر از پیش فعالی و عدم تمرکز آن ها ناشی می شود.

به خودتان استراحت دهید
قاضی تصریح کرد: 10 دقیقه در هر روز، خودتان را از وسایل الكترونیكی مثل تلفن‌ همراه، لپ‌تاپ و بازی‌ها دور کرده و آنها را خاموش كنید. بعد روی یک كاغذ همه مسائل مهم را كه باید به خاطر بسپارید، بنویسید و این كاغذ را همراه خودتان همه جا ببرید و چندین بار در طول روز به آن نگاه كنید.

ترفندهایی برای افزایش تمرکز کودکان
دودانگی بیان کرد:مهمترین راهکار برای افزایش تمرکز کودکان و نوجوانان این است که دلیل حواس پرتی آن ها را شناسایی و رفع کنیم.

وی افزود:برای بالا بردن تمرکز نوجوانان بهتر است آن ها را از استرس به خصوص در موارد تحصیلی و درگیری ها دور کرد و به آن ها آرامش داد، همچنین با دور کردن محرک های محیطی نظیر اسباب بازی های زیاد از دسترس کودکان به ویژه در محیط تحصیل می توان تمرکز آنها را افزایش داد و توصیه می شود آن ها در کلاس های کم جمعیت درس بخوانند.

دودانگی تاکید کرد:کودکان و نوجوانانی که  دچار ترس و افسردگی هستند بیش از سایر همسالانشان به حواس پرتی دچار می شوند و برای بالابردن تمرکز آن ها بهتر است ریشه ترس و دلیل افسردگی آن ها شناسایی و برای از بین بردن آن ها تلاش شود ولازم به ذکر است که در بعضی موارد مخصوصا در مبتلایان به بیش فعالی به تشخیص پزشک از دارو برای برای درمان استفاده شود.

گزارش از معصومه قاسمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
سلام.گزارشتون خيلي عالي بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
عالي بود