افزایش شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی پس از گزارش کمیته چهار جانبه صلح

سازمان ملل از افزایش شهرک سازی رژیم اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی پس از گزارش کمیته چهار جانبه بین المللی صلح خاورمیانه (کوارتت) برای توقف آن، خبر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ، نیکولای ملادنف، نماینده سازمان ملل و هماهنگ کننده این سازمان در روند صلح خاورمیانه، روز دوشنبه اذعان کرد که مقامات رژیم اسرائیل به درخواست این کمیته چهار جانبه توجهی نکرده‌اند.

کمیته چهار جانبه صلح خاورمیانه متشکل از امریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل در گزارشی از رژیم اسرائیل خواستند تا شهرک سازی در سرزمین‌های فلسطینی را متوقف کند.

ملادنف به شورای امنیت سازمان ملل گفت توصیه‌های این کمیته به ویژه با افزایش شهرک سازی و تخریب خانه‌های فلسطینیان همچنان نادیده گرفته می‌شود.

در گزارش کمیته چهار جانبه بین المللی صلح خاورمیانه که اوایل تیر ماه منتشر شد، راه حل موسوم به «راه حل دو کشور» تنها راه دستیابی به صلح در اراضی اشغالی معرفی شد.

نیکولای ملادنف نماینده روس سازمان ملل و هماهنگ کننده این سازمان در روند صلح خاورمیانه
این گزارش می‌افزاید شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل، تخریب منازل فلسطینیان و تصرف زمین‌های آنان دستیابی به هرگونه راه حلی برای درگیری‎ها میان فلسطینیان و رژیم تل آویو را ناممکن ساخته است.

کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه در این گزارش نوشت این موارد و اظهارات برخی «وزرای اسرائیلی مبنی بر اینکه کشور فلسطین هرگز نباید وجود داشته باشد، سوالات معقولی را درباره اهداف بلند مدت اسرائیل بر می‌انگیزد.»

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن بیت المقدس باشد. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده در سال 1967 هستند، اما این رژیم از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش روزه سر باز می‌زند.

ملادنف گفت رژیم اسرائیل از تاریخ اول جولای تاکنون طرح احداث بیش از یک هزار واحد مسکونی در قدس شرقی اشغالی و همچنین 735 واحد مسکونی دیگر در کرانه باختری را پیش برده است.

رژیم اسرائیل همچنین به دنبال برگزاری مناقصه برای احداث 323 واحد مسکونی دیگر در قدس شرقی و 42 واحد مسکونی در نزدیکی الخلیل به ارزش حدود 13 میلیون دلار است.

گفتنی است، روند تخریب خانه‎های فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی افزایش یافته و بیش از 130 واحد مسکونی آنان در کرانه باختری تخریب شده است.

وی افزود: «همه این اقدامات موجب ساخت شهرک های غیرقانونی جدید می‌شود و من از اسرائیل می‌خواهم تا این روند را متوقف کند و از تصمیمات خود بازگردد.»

این در حالی است که رژیم تل آویو بارها درخواست‌های بین المللی برای توقف شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی را رد کرده است.

به موجب قوانین بین المللی، این شهرک‌ها غیرقانونی تلقی شده و مانعی عمده بر سر راه تلاش‌های به اصطلاح سازش هستند زیرا به عقیده مردم فلسطین این شهرک‌ها در سرزمین کشور آیندۀ فلسطینیان ساخته شده‌اند.

سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان، این شهرک‌های اسرائیلی را غیرقانونی می‌دانند چرا که این شهرک‌ها در مناطق اشغال شده به دست اسرائیل در جنگ 1967 ساخته شده و براساس کنوانسیون ژنو، هرگونه ساخت و ساز در مناطق اشغال شده ممنوع است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار