فرهنگ‌سازی برای سازها به روایت یك اثر

طغرل طهماسبی در یك مجلد سه گانه سازهای بادی، زهی (رشته‌ایی) و ضربی (كوبه‌ای) را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، طهماسبی درباره این اثر گفت: همان‌‎گونه كه از نام «فرهنگ سازها» پیداست، این كتاب دانشنامه‌‎ای است از سازهای ایرانی شامل 3 مجلّد سازهای بادی، زهی (رشته‌ای) و ضربی (كوبه‎‏ای) كه به صورت الفبایی مرتّب شده است.
 
وی ادامه داد: شناختِ نوع ساز، ساختمان ساز، زمان‌ و ‌مكانِ ایجاد، نظریّه‌ صاحب‌نظران، شاهدان نظمی‌ و ‌نثریِ گویندگان برترِ هزار ساله ادب‌ فارسی، شرح هر مطلبِ دور از ذهن ـ در قسمت تعلیقات ـ به همراهِ تصاویر، ‌مجموعه‌ عملكردِ ما در این مجموعه است.
 
 این پژوهشگر موسیقی درباره اهمیت این اثر اظهار داشت: كتاب‌‎های آموزشی بسیاری ـ اعمّ از مفید و غیرمفید ـ در بازار نشر كتاب به چشم می‌‎خورند كه در زمینه‌‎ آموزش نوازندگی و طرز استفاده از ساز منتشر شده‌‎اند؛ لیكن كتاب «فرهنگ سازها» چونان لغتنامه‌‎ای است از سازهای موسیقی كه صرفاً درخصوص آشنایی و شناخت ساز و كاربرد معانی گوناگون آن در متون، با نیم نگاهی به وسعت و طرز ساخت ساز به كار رفته است.  
 
طغرل طهماسبی كارشناس ارشد زبان و ادبیّات فارسی و عضو پیوسته‌‎ انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران است كه صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله فرهنگی اجتماعی «اوحدی» و همچنین صاحب آثاری چون موسیقی در ادبیات، عبدالقادر مراغی (معلم ثالث)، حیرت آینه، هزار سال شعر فارسی و ... است.



انتهای پيام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار