رشت؛

پایان پاکسازی تالاب عینک از سنبل آبی

مرحله نخست جمع آوری گیاه مهاجم سنبل آبی از تالاب عینک رشت پایان یافت .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان ؛مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد : اجرای این طرح از 4 مرداد ماه آغاز شد و دیروز به پایان رسید.

قربانعلی محمدپور افزود : در این مدت 7 هزار و 700 تن گیاه سنبل آبی از 11هکتار تالاب درون شهری عینک رشت جمع شد.وی گفت : این کار با همکاری، اداره کل پدافند غیرعامل استانداری ، اداره کل حفاظت محیط زیست ، نهادهای نظامی و سازمان های مردم نهاد انجام شد.

و ی افزود : بیش از هزار نفر در طرح پاکسازی تالاب عینک رشت مشارکت کردند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد گفت : رشد گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب های گیلان به ویژه تالاب بین المللی انزلی و عینک رشت در 2 سال گذشته سریع بوده و بیشتر مساحت این 2 تالاب را پوشانده است.

قربانعلی محمدپور با اشاره به اینکه رشد سریع این گیاه غیر بومی حیات آبزیان تالاب ها رابه خطر می اندازد افزود : پاکسازی کامل سنبل آبی چند سال و در چند مرحله انجام می شود.

این گیاه با برگ های پهن مانع ورود نور و اکسیژن به آب تالاب ها و در نتیجه خفگی آبزیان می شود.تراکم این گیاه عبور قایق ها را هم غیرممکن می کند.

گیاه سنبل آبی که بومی آمریکای جنوبی است از طریق گردشگران به ایران وگیلان آورده شد.

ثابت قدم همچنین با اشاره به مشارکت خودجوش سازمان های مردم نهاد در احیای تالاب گفت: سازمان های مردم نهاد در دل های مردم جا دارند و بهره مندی از چنین سرمایه اجتماعی به منظور پیشبرد اهداف شهری و مشارکت شهروندان از اولویت های شهرداری رشت است.

وی افزود: همجواری سمن ها ٬ موجب بهتر رصد کردن مطالبات مردم می شود که این مطالبات نیز در گام‌نخست باید تبدیل به عینیت شده و از ایجادحسرت در مردم برای دریافت مطالبات جلوگیری می کند.

شهردار رشت با بیان اینکه پروژه بهره برداری از فضای گردشگری تالاب عینک در شش گام انجام‌ می شود گفت: گام اول این فاز که فضای تالاب عینک را به فضای گردشگری تیدیل می کند تا پایان امسال آغاز می شود.

شهردار منطقه چهار رشت نیز در اامه این جشن، پاکسازی تالاب عینک از سنبل آبی را تجربه و تمرینی برای روزهای کمبود منابع آبی برشمرد و گفت: جنگ های آینده جهان بر سر منابع آبی و پاک سازی تالاب ها است وفرصت های پاکسازی را برای حفظ منابع باید مغتنم شمرد.

علی مقصودی با بیان اینکه فعالیت سازمان های مردم نهاد در پاکسازی تالاب عینک در نوع خود بی نظیر بود افزود: این حمایت ها و فعالیت های خودجوش فرصت مناسبی برای توسعه شهر است.

وی رشت را به دلیل برخورداری از وجود رودخانه ها و تالاب ها استثنایی شهرها دانست و اظهار کرد: می توان بزرگترین پیاده راه کشور را که از پل و رودخانه‌ و تالاب می گذرد در منطقه عینک ایجاد کرد.


انتهای پیام/














اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.