اهواز،

تولید نفت در کشور به سه میلیون و 850 هزار بشکه در روز

وزير نفت گفت:توليد نفت در کشور به مرز سه ميليون و 850 هزار بشکه اي در روز رسيده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بيژن نامدار زنگنه ديشب در يک نشست زنده تلويزيوني در سيماي خوزستان افزود: در دوره تحريمها ميزان توليد ما افت کرد و تقريبا با يک ميليون بشکه کاهش  ابتداي دولت تدبير و اميد توليد روزانه نفت به حدود 2 ميليون و 700هزار بشکه در روز کاهش يافت.

وي اظهار کرد: در آن زمان نيز ميزان صادرات نفت خام و ميعانات هم کمتر از يک ميليون بشکه در روز بود که اکنون ميزان صادرات نفت خام و ميعانات به 2 ميليون و 500 هزار بشکه و ميزان توليد نفت خام به تنهائي به 2 ميليون و 100 هزار بشکه در روز رسيده است. وي با اشاره به اينکه براي اينکه بار ديگر به مقام دوم توليد کننده نفت اوپک برسيم نياز به زمان هست گفت: الان در زمينه توليد نفت خام حتي از عراق هم عقب تر هستيم و با برنامه ريزيهاي انجام شده در آينده به اين جايگاه دست خواهيم يافت.
وي با اشاره به اينکه عراق با سرمايه گذاريهاي خوب در بخش نفت و گاز در توليد نفت به جايگاه مناسبي رسيده است گفت توليد روزانه نفت عراق در حال حاضر روزانه چهار ميليون و 200 هزار بکشه است.
وي گفت: متاسفانه طي سالهاي گذشته در کشور و در زمينه هاي نفت و گاز هيچگونه سرمايه گذاري انجام نشده است.

وي در خصوص ميدانهاي مشترک نفتي با عراق هم گفت : در حال حاضر ايران در غرب کارون با عراق ميادين مشترک نفت و گاز شامل ياران شمالي و جنوبي ، آزادگان شمالي و جنوبي و ياد آوران را دارد.
وي گفت: در ابتداي دولت ميزان توليد ما از اين ميادين تنها 70 هزار بشکه در روز بود که با کارها و تدابير انجام شده در حال حاضر ميزان توليد روزانه نفت در اين ميادين به 215 هزار بشکه در روز رسيده و اميدواريم تا پايان امسال به 300 هزار بشکه در روز برسد.
زنگنه اظهار کرد در حال حاضر از لحاظ توليد نفت در اين ميادين با کشور عراق مساوي هستيم اما در تلاشيم تا اين ميزان را طي دو تا سه سال آينده به 700 هزار بشکه در روز برسانيم.

وزير نفت در خصوص وجود مشکل بيکاري در استان خوزستان گفت:خوزستان در شاخصهاي مختلفي توسعه پيدا کرده است و بجز نفت در صنايع مادر و اصلي و نيز کشاورزي و صنايع تبديلي آن نيز رشد قابل محسوسي داشته است.
زنگنه گفت : خوزستان در پتروشيمي يکي از غولهاي بزرگ خاور ميانه است و در توليد نفت جايگاه اول کشور را دارد به طوريکه بيش از دو سوم نفت کشور را توليد مي کند.
وي گفت :جنگ تحميلي آسيبهاي زيادي به خوزستان زد و روند توسعه را در استانهاي خوزستان کرمانشاه و کردستان که درگير جنگ بودند کند کرد.
وي گفت: آينده استان خوزستان را بسيار روشن مي بينم و اميدوارم با توجه به پتانسيلهاي موجود بخصوص نفت و گاز در استان خوزستان و نيز وجود جوانان تحصيلکرده و با دانش سرمايه گذاري لازم در اين استان صورت گيرد تا شاهد بيکاري جوانان نباشيم.

وزير نفت گفت: در حال حاضر پولي که از صادرات نفت به دست مي آوريم بجز مبلغ کمي از آن مابقي به خزانه واريز مي شود به همين دليل نمي توانيم در مسائل اجتماعي کمک زيادي بکنيم.
وي گفت : اخيرا از رييس جمهوري يک مجوز گرفتيم که از سرمايه گذاريهائي که انجام مي ود سه درصدش صرف بهبود اجتماعي محيط اطراف شود پس اگر نسبت به سرمايه گذاري کمک کنيم مخصوصا سرمايه گذاري در حوزه نفت محيط خوزستان مطلوب خواهد شد.



انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.