ربیعی در صحن علنی:

صندوق‌های بازنشستگی حیاط خلوت کسی نیستند/استراتژی ما در مبارزه با فساد پایانی نخواهد داشت


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور پاسخ به سوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه در صحن علنی امروز مجلس حضور یافت.

صندوق‌های بازنشستگی حیاط خلوت کسی نیستند/استراتژی ما در مبارزه با فساد پایانی نخواهد داشتبه گزارش خبرنگار 
مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشکر از سوال قاضی‌پور که فرصت بیان نکاتی درباره صندوق‌های بازنشستگی را برای او ایجاد کرده بود، گفت: قضاوت درباره عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید بر اساس تعدادی شاخص صورت بگیرد، شاخص‌هایی که باید توضیح بدهند که آیا ما در این امر موفق بودیم یا نبوده‌ایم.

وی در ادامه اظهار داشت: مهم‌ترین شاخص‌ها حفظ استقلال صندوق‌ها است. شاخص دوم درباره فرآیند جریان سالم برای کار سالم و غیرفسادآمیز برای مبارزه با فساد است. شاخص بعدی به اعتقاد من مدیریت به کار گرفته شده برای کارآمدی صندوق‌ها است و سپس بهره‌وری و استفاده مناسب از سرمایه‌های موجود است.

ربیعی بابیان شاخص چهارم که مورد سوال قاضی‌پور بود، گفت: باید چند اصل را در نظر بگیریم و این صندوق را با سایر صندوق‌های مشابه مقایسه کنیم اگر می‌خواهیم بپرسیم که چرا سودآوری داشته و یا نداشته باید آن را با سایرصندوق‌ها حتی با بخش خصوصی مشابه می‌توانیم مقایسه نماییم. به عنوان مثال بخش سیمان را با بخش خصوصی این محصول مقایسه کنید و بعد از آن قضاوت کنید که آیا موفق بوده  یا نبوده است.

وی در ادامه اظهار داشت: وقتی می‌خواهیم درباره موفقیت یا عدم موفقیت این شرکت‌ها مقایسه‌ای را انجام دهیم حتما زمینه و شرایط اقتصادی کشور باید در نظر گرفته شود. ما در چه دوره‌ای از زمینه‌های اقتصادی بوده‌ایم و کدام شاکله بزرگ اقتصادی کشور آمادگی رونق در سال‌های گذشته را داشته که صندوق‌ها را در دل آنها قضاوت کنیم و بگوییم که از سر جمع، شماها عقب مانده‌اید.

وزیر کار تصریح کرد: مهم‌ترین آسیب صندوق های بازنشستگی عدم استقلال صندوق‌ها بود به جز در دوره‌ای که مصری وزیر رفاه بود. تلاش زیادی برای صندوق‌ها  کردند در دوره‌های بعد نیز وزرا تلاش خود را نمودند اما امروز هم وزرایی که در اینجا بودند می‌دانند که حفظ استقلال صندوق‌ها کار بسیار دشواری بوده باید نظام تصمیم‌گیری صندوق‌ها را به خود صندوق‌ها واگذار نماییم. بارها گفتم که امروز صندوق‌ها حیاط خلوت هیچ کس نیست و ساختارهای صندوق‌ها در این زمینه تصمیم‌گیری می‌نماید.

ربیعی در ادامه خاطر نشان کرد: من از اختیارات قانونی خود به نفع استقلال صندوق‌ها صرفنظر کرده‌ام. درباره شاخص فرآیند سالم از سال‌ها قبل از پایان سال 1392 منشور اخلاقی صندوق‌ها ابلاغ شده و در این منشور حتی امروز که بحث دریافت‌های نامتعادل مطرح است از بخش صندوق‌ها و هیأت مدیره آنها و شرکت‌ها سپاس‌گزاری می‌کنم که در چهار گزارش‌ ارسالی هیچ گاه اسم اینها آورده نشده است به جز مسئله بانک رفاه که آن هم تبعیت می‌کرد از نظام کلی بانکی که از دریافت‌های نامتعادل تشکیل شده بود.

وی با بیان اینکه به نمایندگان این اطمینان را می‌دهم  تمام تلاش خود را در راستای حفاظت از اموال کارگران انجام خواهم داد، گفت: در سال 1356 در کارخانه ژنرال موتور در قسمت کریپسی کار می‌کردم هر وقت کارفرما می‌آمد تن کارگران می‌لرزید و من بارها فکر کرده‌ام که این کارگران همان کارفرمایان هستند و تن ما باید در قبال آنها بلرزد، ما اینچنین نگاهی به صاحبان سرمایه‌های خود داریم که نه می‌توانند اخراج کنند و نه حکمی بدهند.

وزیر کار ادامه داد: در این شاخص به لطف خدا ما نمره موفقی داشته‌ایم هر چند که ادعا نمی‌کنم که در یک گوشه مدیری تخلفی انجام نداده اما پایه و اساس کار صندوق‌ها بر کار سلامت و عدم سوء‌استفاده بوده است.

وی ادامه داد: هر گاه مطلبی شنیدیم و صحبتی به ما منتقل شد، در عمل به آن پیشگام بودیم و درباره دو مورد قبل که تمرکز سوال کننده محترم بر آن بود بحث کارآمدی و اثربخشی این صندوق‌ها است. ما همه تلاشمان بر این بوده است که انتصاب مدیران ما بر اساس لیاقت باشد ولی این را هم کتمان نمی‌کنم که در این همه انتصاب‌ها اشکالی وجود ندارد. این وزارتخانه با این وسعت ممکن است مدیری در جایی به درستی انتخاب نشده باشد. ما به سرعت به محض اینکه مطلع شدیم رسیدگی کردیم و حتی در بعضی از مواقع به مراجع قانونی هم رجوع  کردیم و قاضی‌پور خودشان این موضوع را می‌دانند.

ربیعی در پایان اظهار داشت: ما نظام انتصاب‌های خود را سعی کردیم بر اساس شایسته سالاری بگذاریم و در رأس صندوق‌های ما اقتصاددان‌ترین افرادی که بنگاه‌داری عمیقی چه در صندوق‌های کشوری، عشایری و یا در تأمین اجتماعی با 25 سال کار در سازمان داشته اند، قرار داده ایم و تلاش کردیم افرادی را در رأس کار قرار دهیم که صادقانه فکر می‌کنند که کارگران، کارمندان و بازنشستگان، کارفرمایان آن هستند.

ربیعی با اشاره به اینکه در ماده 26 ما استراتژی‌های لازم را پیاده کردیم گفت: ما در زمان حضور استراتژی انبساطی و انقباضی صندوق‌ها را نوشته ایم که عواملی همچون فشارهای منطقه‌ای، تأمین بودجه بخش خصوصی و همکاری این بخش در آن تأثیرگذار خواهد بود.

وزیر کار گفت: درباره حقوق‌های نجومی باید بگویم که درباره شرکت شستا واقعا بررسی شده و من بهترین مدیران را انتخاب کردم و این افراد نهایتا 13 میلیون تومان حقوق می‌گیرند که در مقابل حقوق‌های بخش خصوصی بسیار کمتر است.

وی ادامه داد: ما هر جا که ببینیم پول کارگر از بین نمی‌رود و برای ما سود‌آوری دارد، سرمایه‌گذاری می کنیم، برای مثال در شرکت پتروشیمی بجنورد این اقدام صورت گرفته است.

ربیعی درباره موضوع پرونده تحقیق و تفحص گفت: ما در این زمینه پیگیر ماجرا هستیم و قطعا درباره حقوق بازنشستگان و کارگران پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وزیر کار تصریح کرد: مبارزه ما با فساد پایان نخواهد داشت و استراتژی ما این است که با فساد مبارزه کنیم.

وی با بیان اینکه برخی شرکتها نیروی اضافه دارند و برای مثال یک شرکت که من با آن مواجه شدم هفت هزار نفر نیروی مازاد دارد، گفت: شرکت‌های زغال سنگ و آسمان هم به ترتیب سه هزار و 700 نفر نیروی اضافی دارند و من با توجه به اینکه وزیر کار هستم نمی‌توانم سیاست های تعدیل را دنبال کنم.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: تأمین اجتماعی هفت هزار میلیارد تومان از شرکت‌های سرمایه گذاری این نهاد برای طرح‌های تحول سلامت کمک کرد چرا که دولت در این زمینه بودجه لازم را نداشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار