اردبیل؛

اقتصاد مقاومتی مرهمی بر درد های کهنه اقتصادی

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقرار خود در حوزه های مختلف اقتصادی با مسایل و مشکلات متنوعی رو برو بوده است که بیشتر این مشکلات بر اثر تحریم و تخاصم کشور های استکباری و صاحب قدرت با آرمانهای نظام جمهوری اسلامی و یا ناشی از فرهنگ غلط مصرف در ایران بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ بنابراین خود نظام جمهوری اسلامی مکلف به نوع آوری و ابتکار و الگوسازی در عرصه های جدید اقتصادی است.که یکی از این الگوها اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی می باشد، اقتصاد مقاومتی برای اولین بار در شهریور سال 1389 توسط مقام معظم رهبری به ادبیات اقتصادی ایران اضافه شدو روزنه امیدی بر درمان درد های کهنه اقتصادی ایران پیدا گردید.

از تعاریف مختلفی که از اقتصاد مقاومتی شده است می توان به این نتیجه رسید که اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که به یک ملت امکان می دهد تا با تکیه بر ظرفیت ها و امکانات داخلی حتی در شرایط فشار هم به رشد و شکوفایی خودشان را داشته باشند این نه تنها یک فکر بلکه یک مطالبه عمومی آحاد مردم و دولت است.

تولید ثروت از منابع درونی یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است

حامد عاملی رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اردبیل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی تولید و توزیع عادلانه ثروت در جامعه گفت: تولید ثروت در جامعه باید بگونه ای باشد که از چنگ اندازی های داخلی و خارجی در امان بوده و رشد اقتصادی کشور حداقل برای 10 سال پیاپی بالای 5 درصد باشد و برای تحقق این امر لازم است تولید ثروت در کشور بر مبنای منابع فیزیکی داخلی و نیروی انسانی بومی تعریف شود.

وی گفت :تخصیص درآمد حاصل از فروش منابع خدادای کشور از قبیل نفت و گاز برای مصارف جاری 180 درجه با روح اقتصاد مقاومتی فاصله دارد پس لازم است درآمد حاصل از فروش نفت و سایر فرآورده های نفتی صرفا در مسیر سرمایه گذاری جهت تولید ثروت در جامعه مصرف شود.

ریس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان با ذکر اینکه سرمایه های انسانی بسیار با ارزش تر از سرمایه های فیزیکی است گفت: با توجه به کثرت اندیشمندان و متخصصان و دانشمندان جوان داخلی لازم است با بها دادن به این قشر، دانایی را تبدیل به دارایی کرده و همانند کشور های توسعه یافته در مسیر رشد پایدار حرکت بکنیم.

حامد عاملی برونگرایی را لازمه تولید کالاهای باکیفیت ذکر کرد و گفت : نمی شود امروزه از تولید ثروت در جامعه صحبت کرد ولی به بازار های خارجی بی تفاوت بود زیرا برای تحقق اقتصاد مقاومتی لازم است با تولید کالاهای با کیفیت و ارزانتر مرزهای اقتصادی کشور را در سطح وسیعی از جهان گسترش بدهیم .

در سال اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی وارد فاز عملیاتی شد

با توجه به اشرافیت مقام معظم رهبری به مسایل کلان کشوری می توان گفت نام گذاری سال 95 مبنی بر اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل اتمام حجتی با مردم و مسولان در راستای عملیاتی کردن این برنامه اقتصادی مهم و سرنوشت ساز کشور است.

هاشم مظفری مدیر کل سازمان اقتصاد و دارایی استان اردبیل در خصوص الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور افزود: واقعیت این است که از ابتدای سال 1395 موضوع اقتصاد مقاومتی از حد شعار و حرف پا فراتر گذاشته و وارد فاز عملیاتی گردیده و دولت محترم در قالب 12 برنامه ملی، پروژه هایی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی تعیین و به دستگاههای متولی جهت اجرا ابلاغ نموده و جالب است بدانید که الزامات و محدودیت های هر یک از پروژه های اقتصاد مقاومتی نیز در قالب مفصلی توسط وزارتخانه های متبوع تعیین گردیده است که البته بایستی اذعان نمود برنامه اقتصاد مقاومتی علاوه بر الزامات پروژه های تعریف شده ، دارای الزاماتی است که موضوع تحقق آن متوجه نه تنها دولت، بلکه هر سه قوه و فراتر از آن متوجه حاکمیت ملی است. اولاً اقتصاد مقاومتی نه یک حرف کلی، بلکه حاوی طرح ها و پروژه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مختلفی است که تحقق کامل آن بدون هم دلی تمام قوا به سر انجام مقصود نخواهد رسید. البته روشن است بار اصلی انجام کار بر دوش دولت و قوه مجریه قرار گرفته است.

وی با ذکر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی امری زمان بر است گفت: دلیل عمق مشکلات اقتصادی ایران در چند دهه اخیر از جمله کسری بودجه دولت ، دولتی بودن اقتصاد و عدم نقش پر رنگ بخش خصوصی در آن، تک محصولی بودن اقتصاد، تورم های مزمن سالهای اخیر، تحریم های اقتصادی و تنش های سیاسی کشور با دنیا و ... تحقق کامل اقتصاد مقاومتی را در بازه زمانی کوتاه مدت یکساله در هاله ای از تردید و ابهام قرار می دهد هر چند دولت یازدهم در مدت زمان کوتاهی که در اختیار داشته، توانسته از حجم مشکلات بکاهد علی ایحال جهت حل کامل موضوع و رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی مستلزم زمان زیادی است.

مزیت سازی یکی دیگر از ارکان اقتصاد مقاومتی است

مدیر منطقه ویژه اقتصادی نمین رسیدن به توسعه پایدار را یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: برای رسیدن به اهداف والای اقتصاد مقاومتی لازم است با شناسایی ظرفیت های هر منطقه با ایجاد مزیت ، سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در این مناطق ترغیب و تشویق بکنیم .

محمد شهباز علیزاده توجه به بخش خصوصی را لازمه توسعه پایدار عنوان کرد و گفت تجربه کشورهای صنعتی نشان می دهد هر چه بدنه دولت چابک تر و بخش خصوصی گسترده تر شده کشور به سمت توسعه همه جانبه و مقاوم شدن اقتصاد حرکت کرده است.

وی گفت : ایجاد مزیت برای مناطق محروم از قبیل ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاسیس پارک های علم وفناوری باعث تولید و توزیع عادلانه ثروت در نقاط مختلف کشور می شود که این خود از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی می باشد.

تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است

استاندار اردبیل اقتصاد مقاومتی را منشا نشاط اقتصادی دانسته و یاد آور می شود: سیاست اقتصاد مقاومتی یک موضوع عملیاتی بوده که نشاط اقتصادی، امید و خروج از رکود آثار مثبت این فعالیت خواهد بود که اولویت توجه به این مساله با مدیران دستگاه های اجرایی و بانک های مرتبط با ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

مجید خدابخش راه‌اندازی و احداث پروژه‌های کوچک و متوسط تولیدی به‌ عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی درکشور و استان اردبیل می داند که با جدیت دنبال می‌شود.

وی در ادامه می گوید : دولت برای امسال راه‌اندازی 7 هزار و 500 واحد تولیدی در کشور را در دستور کار خود قرار داده که امیدواریم استان اردبیل نیز سهم مناسبی در این رابطه داشته باشد.

امید است که تک تک ما نسبت به شعار سال احساس مسئولیت کرده و به مصون سازی اقتصادمان با توجه به هجمه و تمرکز دشمن بر این بخش اقدام وعمل واقعی کنیم و شاهد دورانی باشیم که بسیاری از معضلات کهنه اقتصادی از قبیل تورم و بیکاری در کشور حل شود.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، اقتصاد ، مقاومتی ، مرهم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار