میلیاردها یورو مالیات در انتظار شعبه اپل در ایرلند

مقامات ایرلند در پایان راه تحقیقاتی سه ساله درمورد فرار مالیاتی اپل هستند که می‌تواند این شرکت امریکایی را با دردسر جدی مواجه کند.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه بی‌بی‌سی؛ مقامات ایرلند از احتمال دریافت چند میلیارد یورو مالیات از اپل در ماه های آینده خبر داده‌اند. این شرکت آمریکایی از قوانین خاص ایرلند برای کاهش مالیات پرداختی در اروپا استفاده می‌کرد و در پایان تحقیقات سه ساله مقامات ایرلندی، مدارک کافی علیه اپل به دست آمده است.

فایننشال تایمز در گزارشی نوشت احتمالا مالیات تعیین شده برای اپل به چند میلیارد یورو خواهد رسید که سنگین‌ترین مالیات در سراسر اروپا به حساب می‌آید.

دردسری که اپل با ان مواجه شده، حاصل تصمیمات جدید اتحادیه اروپایی است. عملکرد مالیاتی فعلی اپل در خاک کشورهای اتحادیه مذکور غیرقانونی است و باید به زودی تغییر کند. نتیجه این امر برای اپل بسیار تکان دهنده خواهد بود.

البته اپل موظف نیست بلافاصله این پول را به مقامات ایرلند بپردازد و تکمیل فرآیند پرداخت مالیات مدتی زمان خواهد برد. قرار است مالیات دریافتی برای مدتی در یک حساب بانکی به امانت سپرده شود تا تصمیم اتحادیه اروپایی در مورد اپل با مشورت این شرکت و دولت ایرلند نهایی شود.

کشورهای اروپایی تاکید کرده‌اند ایرلند نباید با اپل به توافق خاصی برسد و مبالغ دریافتی هم نباید صرف سرمایه گذاری شده یا در بودجه این کشور محسوب شود؛ بلکه ایرلند باید این پول را صرف پرداخت بدهی‌هایش کند.

ایرلند به علت قوانین ساده و سهل گیر مالیاتی به محل استقرار شعب بسیاری از شرکت های فناوری آمریکایی تبدیل شده است. اما به نظر می رسد با این تغییرات شرکت های مذکور علاقه خود به حضور در این کشور را از دست بدهند.

اپل از همین قوانین سبک مالیاتی در ایرلند استفاده می‌کرد تا محصولات خود از از این کشور به سراسر اروپا ارسال کند. "مارگارت وستاگر،" مقام ارشد اتحادیه اروپا در کمیسیون رقابت، امروز رقم نهایی مالیات شرکت اپل را تعیین می‌کند.

موضوع تحقیقات مالیاتی از اپل و دیگر شرکت‌های آمریکایی مورد انتقاد شدید مقامات این کشور قرار گرفته است. وزارت خزانه‌داری امریکا هفته گذشته نسبت به قوانین مالیاتی اتحادیه اروپا درمورد شرکت‌های آمریکایی اعتراض و اعلام کرد چنین برخوردهایی موجب بروز مشکل میان دو طرف خواهد شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا معتقد است اتحادیه اروپا با استفاده از این حربه قصد خارج کردن میلیون‌ها دلار پول را از آمریکا دارد. پولی که به عقیده وزارت خزانه‌داری، اروپا مستحق دریافت آن نیست. 
مقامات آمریکایی اتحادیه اروپا را متهم می‌کنند به دلیل انکه محصولات پرطرفدار اپل و مدل‌های آیفون در امریکا تولید می‌شود و نه در اروپا، در تلاش برای ضربه زدن به این شرکت فناوری هستند. 

اپل تنها شرکت آمریکایی نیست که قربانی قوانین مالیاتی اتحادیه اروپا می‌شود، سال گذشته نیز شرکت قهوه‌سازی استارباکس از سوی هلند مجبور به پرداخت 30 میلیون یورو مالیات شد. پیش‌بینی می‌شود رقم مالیاتی درنظر گرفته شده برای اپل حدود 200 میلیارد دلار باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار