رای الیوم: سعودی‌ها و ائتلاف تحت هدایتشان در مسیر فرسایش بیشتر در یمن

یک رسانه عرب زبان به بررسی چالش‌های فراوانی که ائتلاف تحت سرکردگی سعودی‌ها در یمن با آن روبروست، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان رای الیوم در مطلبی با اشاره نوشت: انفجار انتحاری به یک مرکز جذب نیرو وابسته به ارتش عبد ربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی یمن) در شهر عدن، که به کشته شدن 60 نفر انجامیدف همه نگاه‌ها را از نقشه راه کمیته چهارجانبه به ریاست جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در جده منحرف کرد.

این انفجار، چالش بزرگی برای عبد ربه منصور هادی، که عدن را مرکز موقت قرار داده است، محسوب می‌شود؛ همانطور که چالشی برای نیروهای ائتلاف و امارات، که مسئولیت امنیت آن را برعهده دارد، است. داعش مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است.

رای الیوم در ادامه می‌نویسد: ائتلاف حوثی-صالحی تاکید کرده است مناطق خارج از کنترل آن‌ها در جنوب یمن نا امن و محلی برای حملات سلفی‌ها از جمله داعش و القاعده است و این درست است.

نقشه راهی که جان کری در حضور وزیران خارجه عربستان، امارات، معاون وزیر خارجه انگلیس و اسماعیل ولد الشیخ نماینده سازمان ملل در امور یمن مطرح کرد، خواستار تحویل سلاح‌های سنگین به طرف ثالث و خروج از صنعا و تشکیل دولت وحدت ملی بود، اما با مخالفت ائتلاف حوثی-صالحی روبرو شد؛ زیرا آنها تمایلی برای تحویل سلاح و عقب نشینی از شهرهای امنیتی همانند صنعا و تحویل موشک‌های بالستیک ندارند.

 این موضوع سبب شد که برخی این نقشه راه را با هدف تامین امنیت شهرهای عربستان بدانند نه یمن و همچنین نیروهای هادی بتوانند بر شهرهایی که از طریق نیروی نظامی نتوانسته‌اند مسلط شوند، چیره شوند.

انفجار انتحاری نشان داد که داعش نه تنها در عدن بلکه در مناطق جنوبی یمن حضور دارد و زنگ خطر را برای همه طرف‌های درگیر به صدا درآورده است. در نقشه راه جان کری به داعش اشاره‌ای نشده است.

رای الیوم در پایان می‌نویسد: اگر این عملیات انتحاری خونین و ناامنی در مرزهای یمن و عربستان و راکد بودن روند مذاکرات را مورد توجه قرار دهیم، می‌توانیم بگوییم  پرونده یمن در مسیر خشونت و کشتار بیشتر در روزهای آینده پیش می‌رود. یمن، از نظر مالی، انسانی و سیاسی کشورهای ائتلاف و سکرده آن‌ها یعنی عربستان را فرسوده‌تر می‌کند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار