تبریز؛

برگزاری کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری ترکیه و آذربایجان شرقی

کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری مشترک بین ترکیه و آذربایجان شرقی در تبریز برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛رئیس اتاق بازگانی صنایع معادن و کشاورزی تبریز گفت: این کنفرانس با شرکت مسئولان 42 اتاق بازرگانی و صنایع ترکیه 13 الی 14 شهریور سالجاری در تبریز برگزار می شود.

صمد حسن زاده با بیان اینکه ایران و ترکیه سابقه ارتباط اقتصادی بازرگانی اجتماعی و فرهنگی بسیاری با هم دارند افزود:مسئولان عالی رتبه هر دو کشور در نظر دارند که سقف معاملات تجاری بین دو کشور را به 30 میلیارد دلار افزایش دهند.

وی بیان کرد: حضور روسای بازرگانی و تجاری کشور ترکیه موجب می شود که ظرفیت های بازرگانی و اقتصادی استانمان به واحدهای صنعتی شناسانده شود.

به گفته حسن زاده ایران و ترکیه سابقه روابط چندین صد ساله با یکدیگر داشته و حتی در زمان تحریم های عرب علیه کشورمان روابط خوبی با یکدیگر داشتند و اکنون بعد از توافق برجام فرصت مناسبی هست که روابط فی مابین را توسعه دهیم.

سرکنسول ترکیه در تبریز نیز گفت: دوازده سازمان اصلی بزرگ ترکیه به همراه مسئولان23 اتاق بازرگانی و صنایع که در زمینه های اقتصاد و سرمایه گذاری بهداشت و درمان گردشگری فعالیت می کنند برای بررسی ظرفیت های اقتصادی استان به تبریز سفر می کنند.

فاغر چاغلار افزود:ایران و ترکیه به عنوان بزرگترین قویترین و ریشه دارترین کشورهای منطقه اشتراکات تاریخی و فرهنگی بسیاری با یکدیگر دارند و در روزهای دشوار کنار یکدیگر بودند و اکنون می توانند همکاری های گسترده ای با یکدیگر داشته باشند.

وی استان آذربایجان شرقی را اصلی ترین دروازه بین ایران و ترکیه دانست و گفت:برگزاری اینت کنفرانس ها می تواند باعث نزدیکی و همکاری فعالان اقتصادی ترکیه و آذربایجان شرقی بعدذ از لغو تحریم های اعمال شده بر ایران باشد باشد .

سرکنسول ترکیه در تبریز اظهار کرد:ایران ظرفیت های بسیاری در زمینه های صنعتی معدنی انرژی پتروشیمی نساجی پیمانکاری گردشگری صمعت خودرو و صنایع غذایی دارد که تجار ترک می توانند در این زمینه ها بین ایران و ترکیه رابطه داشته باشند.

چاغلار ابراز کرد به زودی کنفرانسی مشابه در ترکیه برگزار خواهد شد تا ایرانیان نیز با ظرفیت های سرمایه گذاری ترکیه آشنا شوند.

وی اضافه کرد: دو شهرک سرمایه گذاری ترکیه در ایران و دو شهرک سرمایه گذاری ایران در ترکیه ایجاد خواهد شد.

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی آذربایجان شرقی گفت: کشور ترکیه به علت موقعیت جعرافیایی تکنولوژی و روابط تاریخی و فرهنگی می توانند کمک شایانی را برای توسعه منطقه پس از برجام فراهم کند.

رضا حسینی افزود:سرمایه گذاری در داخل کشور ترکیه اشباع شده و ترک ها به دنبال بازاری هستند که بتوانند در آنجا سرمایه گذاری انجام دهند و ایران به دلیل داشتن امنیت بالا گزینه بسیار مناسبی برای آنها است.

وی اعلام کرد:بستر های لازم برای فعالیت شهرک سرمایه گذاری خارجی ویژه ترکیه فراهم شده و با توسعه روابط منطقی می تواند برای هر دو طرف منافع و درآمد بسیاری داشته باشد.

مسئول نمایندگی وزارت خارجه در شماغرب کشور هم پیشبرد دیپلماسی اقتصادی را از اولویت های اصلی وزارت خارجه بیان کرد و گفتظرفیت های اقتصادی آذربایجان شرقی تا کنون آنطور که باید در کشورهای خارجی معرفی نشده و باید پتانسیل های موجود شناخته شود.

بابایی بیان کرد: در چند ماهه گذشته افراد و مسئولان خارجی بسیاری خواهان بازدید از استان آذبایجان شرقی وتبریز بوده اند و این می تواند در توسعه روابط اقتصادی و بازگانی آذربایجان شرقی جهش بزرگی ایجاد کند.

رئیس شورای بازرگانی ایران و ترکیه نیز گفت ایران در زمان تحریم در برهه ای به سقف معامله 22 میلیارد دلاری با ترکیه رسید و پیش بینی می کنیم با سفر این هیئت شاهد افزایش 4 میلیارد دلاری سرمایه گذاری ترک ها در آذربایجان شرقی باشیم.

کامی افزود:با گشایش فضای اقتصادی ایران و جاهن بخش خصوصی می تواند نقش بسیاری در افزایش روابط اقتصادی و بازرگانی داشته باشند و با برگزاری کنفرانس های مشترک می توان بسترهای لازم را برای فعالیت بخش های خصوصی کشورهای خارجی فراهم کرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.