باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آنچه از داوود رشیدی در ذهن یارانش باقی ماند

هنوز هم بسیاری از هنرمندان و هنردوستان رفتن همیشگی داوود رشیدی، هنرمند فرهیخته تئاتر و سینما را باور نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنوز هم بسیاری از هنرمندان و  هنردوستان رفتن همیشگی داوود رشیدی، هنرمند فرهیخته تئاتر و سینما را باور نمی‌کنند. هنرمندی که به جرات می توان او را یکی از ستون های بازیگری این مرز و بوم دانست.

قرار است تا بعد از ظهر امروز برای این هنرمند، مجلس یادبودی برگزار شوند. به همین بهانه با جمعی از هنرمندان درباره شخصیت، منش، اخلاق و هنر او به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آزادی: او همسایه 30 سال من بود

غلامرضا آزادی کارگردان سینما و همسایه چند دهه زنده‌یاد داوود رشیدی از خصوصیات زندگی عادی و هنری این هنرمند گفت: 30 سال همسایه داوود رشیدی هستیم. او جدای از بعد هنری انسان واقعی بود. سال‌ها اینجا زندگی می‌کرد، کوچکترین مسئله ای با هیچکس نداشت و دوست و یار همه بود.

وی افزود: زمان دانشجویی‌ام در تئاتر شهر نمایشگاه عکس داشتم. رشیدی آمد و دید و پس از آن من را برای ساخت فیلم تشویق کرد. اولین فیلمم را در آن دوران ساختم.

آزادی خاطرنشان کرد: داوود رشیدی هم شریف بود و هم بزرگ تئاتر. دست خیلی ها را گرفت. اسم و هنرش تکرار نمی‌شود و متاسفانه یک تن از پنج تن بزرگان هنر ایران را از دست دادیم.


ایرج راد: پدید آمدن هنرمندانی چون رشیدی سخت است


ایرج راد بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار ما، در خصوص درگذشت داوود رشیدی گفت: همانطور که این استاد به طور ناگهانی  بیماری آلزایمر گرفت، رفتنش هم نابهنگام اتفاق افتاد. به هر حال جایگاه، هنر، آثار و ارزش وی بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: رشیدی در عرصه های مختلف فرهنگی بخصوص تئاتر فعالیت داشت و زمانی که از فرانسه برگشت، نوعی نوآوری در تئاتر ایجاد کرد. البته این تفاوت و نوآوری به نحوی نبود که از جامعه دور باشد و مردم نتوانند آن را درک و لمس کنند.

وی ادامه داد: مهمتر از این‌ها زمانی که در دانشکده هنرهای زیبا تدریس می کرد، شاگردان فراوانی را تربیت کرد که امروزه در زمینه های مختلف هنرهای نمایشی فعالیت دارند.

راد خاطرنشان کرد: رشیدی علاوه بر اینها در خانه سینما فعالیت فراوانی داشت. پس برای اینکه شاید افرادی مانند رشیدی دوباره متولد شوند، نیاز به زمان داریم.
 

مهدی شفیعی: رشیدی از ریشه های تئاتر بود


مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، در خصوص درگذشت داوود رشیدی گفت: به سهم خودم به خانواده این هنرمند و همه جامعه هنری به ویژه هنرمندان تئاتر تسلیت می گویم. رشیدی از ریشه های هنر تئاتر و تئاتر ما مرهون شخصیت و آثار این هنرمند است.

وی افزود: مطمئنم یاد و نام او در سپهر هنر ایران بویژه هنر تئاتر ماندگار خواهد ماند. او نجیب، شریف و مهربان بود. همیشه دوست داشت روی صحنه باشد.

 
مسعود کرامتی: با رشیدی زندگی کردم

مسعود کرامتی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در خصوص درگذشت داوود رشیدی گفت: من با رشیدی حدود 12 سال دفتر مشترک داشتیم. به نوعی با هم زندگی کردیم. او در وهله اول بسیار انسان شریف و بزرگ منشی بود.

وی افزود: جدا از اینکه آشنایی نزدیک با رشیدی داشتم، او یکی از تاثیرگذارترین افراد در عرصه تئاتر ما بود. زمانی که از فرانسه برگشت یکی از معدود هنرمندانی شد که کنار سمندریان تئاتر مدرن را جا انداخت و تعریف تازه به آن داد.

وی ادامه داد: رشیدی در کنار جمعی از بچه‌های تئاتر مانند رضا بابک، مرضیه برومند، بهرام شاه‌محمدلو، سعید پورصمیمی، یکسری کار کودک تولید و پخش کرد که هنوز هم نظیرش را نداریم.

 
امیرحسین صدیق: نسل رشیدی تکرار نمی‌شود
 
امیرحسین صدیق بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره درگذشت داوود رشیدی گفت: به جامعه هنری و خانواده این استاد تسلیت می گویم. فکر می کنم در حال از دست دادن نسلی هستیم که  دیگر نداریم و مانندش ساخته نخواهد شد.

وی افزود: حیف است تا زمانی که نسل ارزشمندی مانند رشیدی در بین ما هستند، قدرشان را ندانیم. از سال های ابتدایی فعالیتم، شاگردی داوود رشیدی را کردم. او از جمله هنرمندانی بود که از لحاظ اخلاق، رفتار، زندگی و کار و حرفه الگوی من بود.
 

علی معلم: پنج تن سینما، تئاتر و تلویزیون ما تکرارنشدنی هستند


علی معلم تهیه‌کننده و منتقد سینما، در خصوص درگذشت داوود رشیدی گفت: رشیدی از نسل اولی‌های تکرار نشدنی در کنار جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی، علی نصیریان و محمد علی کشاورز است. نمایندگان این نسل از سینما، تئاتر و تلویزیون که در همه عرصه ها فعالیت کردند یک منش، روش و شخصیتی دارند که شاید در نسل جدید ما نباشد.

وی افزود: این نسل یک اعتقاد مبرم و وظیفه مندی و اعتقاد و عشق به حرفه خود دارند. برای آن ارزش قائلند که شاید در بسیاری از بچه‌های امروزی نباشد.

وی ادامه داد: رشیدی در مقام کارگردان تئاتر همان قدر به کارش عشق می ورزید که به عنوان هنرپیشه؛ حتی اگر در فیلمی متوسط او را مشاهده می کردید.

معلم خاطرنشان کرد: امثال رشیدی مانند اسطوره های بازیگری جهان (مارلون براندو و ...) تکرارنشدنی هستند و فقدانشان برای سینما آزاردهنده است.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.