وقتی دانشجویان پشت در خوابگاهها صف می کشند

با افزایش دانشجویان، کمبود امکانات دانشگاهها مانند محدودیت پذیرش خوابگاههای دانشجویی بیش از پیش خودنمایی می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هرساله جمع کثیری از دانشجویانی که ماراتن سخت کنکور را پشت سر گذاشته اند به عشق درس و تحصیل وارد دانشگاه می شوند، اما در این میان هستند افرادی که در عین پذیرفته شدن باید از شهر و دیار خود جدا شده و دوران تحصیل را در شهری دیگر بگذرانند.

این دانشجویان که تعدادشان هم کم نیست و معمولا از شهرستانها به تهران می آیند در اولین اقدام به سرپناهی برای ایام تحصیل خود فکر می کنند، سرپناهی به اسم خوابگاه دانشجویی.

وقتی دانشجویان پشت در خوابگاهها صف می کشند
خوابگاههای دانشجویی (برای دانشجویان متاهل و مجرد) معمولا از سوی دانشگاههای دولتی و تنها برای پذیرفته شدگان دوره های روزانه ارائه می شوند از این رو تحصیل در شهری دیگر، برای افراد در دوره های شبانه، پردیس و غیره سخت و با صرف هزینه های بالا است چرا که باید هزینه های اسکان را نیز بپردازند اما این مسئله از عهده هر خانواده و دانشجویی بر نمی آید.

با این حال امروزه دانشگاهها در ارائه ظرفیت های خوابگاهی خود به دانشجویان اندکی با محدودیت روبه رو هستند و متاسفانه این مسئله بیشتر برای دانشجویان متاهل نمایان شده به طوری که در برخی دانشگاهها خوابگاه متاهلین ندارند و دانشجویان را با ارائه وام و کمک رهن برای یافتن سرپناه، یاری می کنند. 

تسهیلاتی که فعلا در حد حرف است
محمدفرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت هفته خوابگاه‌ها از این اماکن بازدید کرد و به تمام دانشجویان و مسئولان این خبر را داد که این وزارت برای رفع محدودیت ظرفیت خوابگاهی تسهیلاتی را در اختیار دانشگاهیان می گذارد. 

علی برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به صحبت وزیر علوم درباره ارائه تسهیلات به دانشجویان خوابگاهی گفت: هرچند این صحبت شامل تمام دانشگاههای کشور می شود اما هنوز مبلغی را برای تامین این تسهیلات دریافت نکره ایم و امیدواریم برای سال تحصیلی جدید تامین شود.

درواقع ارائه این تسهیلات می تواند شامل اعتبارات لازم برای تعمیر و تجهیز خوابگاههای فرسوده یا اعطای وام مسکن و کمک رهن به دانشجویان متاهل باشد، همچنان که ظرفیت پایین واحدهای خوابگاهی باعث نگرانی دانشگاهیان شده است.

وقتی برای خوابگاه هم باید در صف ماند
مهران میر شمس معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه در سه ماه تابستان، تغییراتی در سلف و خوابگاه دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر ایجاد شد، گفت: در این دانشگاه 9 مجتمع خوابگاهی و هفت خوابگاه آن در تابستان تعمیر و تجهیز شد.

معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه ظرفیت خوابگاه‌های این دانشگاه هزار و 700 نفر است؛ افزود: این دانشگاه جهت تأمین خوابگاه دانشجویان جدیدالورود تعهدی ندارد و به دلیل کمبود فضای خوابگاهی، برای ارائه خوابگاه دانشجویی اولویت‌بندی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: دانشجویان روزانه، دارای تحصیلات تکمیلی و دانشجویان متاهل جزو اولویت‌های دریافت خوابگاه محسوب می‌شوند.

جایی برای دانشجویان متاهل وجود ندارد
علیرغم گفته های علی جعفر‌یان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره کاستی ها برای فضاهای خوابگاهی، رییس دانشگاه علم و صنعت هم اعلام کرد: متاسفانه خوابگاه برای دانشجویان متاهل نداریم و با ارائه وامهای مختلف مثلا رهن مسکن برای رفع مشکل سرپناه دانشجویان اقدام می کنیم.

به گفته وی، برای خوابگاههای دولتی هزینه ای از دانشجویان دریافت نمی شود و دانشجویان مجرد از این بابت مشکلی ندارند.

سبحان اللهی رییس دانشگاه خوارزمی نیز با اشاره به اینکه نیازها بیشتر از ظرفیت خوابگاههای این دانشگاه است، گفت: در واحدهای تهران خوابگاه برای دانشجویان متاهل نداریم درحالی که برای واحدهای کرج این نوع خوابگاه موجود است.

وی افزود: متاسفانه خوابگاههای ما فرسوده است و جز تعمیرات خوابگاههای کرج باید به خوابگاههای مجردی واحدهای تهران هم رسیدگی کرد، البته پیشنهاد برای داشتن خوابگاه متاهلی در تهران ارائه شده که تحقق آن به نوعی رسیدن به ایده آل است.

ارتقای کیفیت به جای کمیت
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تجهیز و تعمیر خوابگاههای دانشجویی بعنوان یکی از اقدامات یکسال اخیر به طور جد پیگیری و بخش عمده ای از آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه باید برای کمبود ظرفیت خوابگاهی تمهیداتی اندیشیده شود، اظهار داشت: یکی از این اقدامات، رتبه بندی خوابگاهها (در پنج دسته) به منظورعادلانه سازی نرخ آنها و تخصیص اعتباراتی است که از محل درآمدهای صندوق رفاه برای تعمیر و بازسازی در نظر گرفته می شود.

فرهادی اعلام کرد: در رده پنجم رتبه بندی، حدود 56 خوابگاه نیاز جدی به بازسازی دارند که قطعا همه آنها تعمیر شده و به رتبه بالاتر ارتقا پیدا می کنند.

وام ها چاره می کنند
ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویی اعلام کرد: بعضی از وام ها از جمله وام تحصیل دانشجویان مجرد 47 درصد، وام دانشجویان دكترای متأهل حدود 52 درصد، وام مسكن برای دانشجویان مجرد در تهران 76 درصد، برای دانشجویان شهرهای بزرگ 47 درصد و وام ضروری 100 درصد با تصویب هیات امنا افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، وام وديعه مسكن به دانشجويان متاهل  در تهران هفت میلیون و 500 هزار تومان، در كلان شهرها شش ميليون تومان و در شهرهای عادي چهار ميليون و 500  هزار تومان پرداخت می شد كه با برنامه ريزی صورت گرفته ، اين ميزان وام به دو برابر افزايش پیدا کرد. 

وزیر علوم نیز با اشاره به تشکیل 30 بنیاد حامیان علم و فناوری در دانشگاهها بیان کرد: این بنیادها درواقع از جانب خیرین برای ظرفیت سازی خوابگاهها ، ساخت فضای رفاهی و آموزشی، تجهیز آزمایشگاهها، تامین هزینه تحصیل و بورسیه دانشجویان مستعد و نیازمند فعالیت می کنند.

این نشان می دهد که مسئولان وزارتی و دانشگاهی کمبود واحدهای خوابگاهی را احساس کرده و به فکر چاره افتاده اند چرا که اگر دانشجویان از این بابت با مشکل روبه رو باشند بدون شک به دلیل مجبور شدن به اشتغال همزمان با تحصیل با افت درسی و نهایتا بی انگیزگی روبه رو می شوند.

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار