اصفهان ؛

200 پرواز در کارنامه اورژانس هوایی اصفهان به ثبت رسید

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: اورژانس هوایی این استان از ابتدای تاسیس ، در 200 پرواز امدادی به 386 بیمار و مصدوم اورژانسی خدمات هوایی ارائه کرده است.

200 پرواز در کارنامه اورژانس هوایی اصفهان به ثبت رسیدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، غفور راستین اظهار کرد: اورژانس هوایی در استان اصفهان از سال 1383 با همکاری نیروی هوایی ارتش تاسیس شد و پس از چند سال فعالیت و دوره ای تعطیلی در طرح تحول نظام سلامت مجددا راه اندازی و احیا شد.

وی افزود : در این مدت ، 386 مصدوم توسط اورژانس هوایی انتقال داده شدند که از این تعداد، 127 مورد مصدومین حوادث رانندگی ، 13 مورد مادر باردار و 27 مورد برای سایر موارد بوده است.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: تعداد پروازهای اورژانس هوایی اصفهان در سال 83 دو مورد، 84 شانزده مورد، 85 دوازده مورد، 86 و 87 هر یک هفت پرواز، 88 چهار، 89 پنج، 90 دوازده، 91 هشت، 92 دو مورد، 93 تعداد 29 پرواز، 94 تعداد 58 پرواز و از ابتدای سال جاری تاکنون 38 پرواز بوده است.

راستین خاطرنشان کرد: هزینه هر پرواز 10 تا 15میلیون تومان است که نشان می‌دهد هر مورد امداد هوایی، هزینه بسیار زیادی را برای دانشگاه علوم پزشکی به همراه دارد که البته به طور قطع، ارزش جان یک انسان بسیار بیشتر از آن است.

وی هدف از ایجاد اورژانس هوایی را پوشش واحدهای زمینی برای نجات بیمار یا مصدوم در شرایط خاص عنوان کرد و افزود: سرعت انتقال و صعود و فرود بالگرد حتی در سطوح ناهموار، استفاده از پرسنل ورزیده و با تجربه‌تر و امکان انتقال تعداد بیشتری از مصدومان و بیماران از مزایای انتقال هوایی است.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: امداد هوایی در مواردی به کار می رود که بیمار بر اساس اصول تریاژ یا مکانیسم آسیب ، دارای ضایعه جدی بوده و یا انتقال بیمار با آمبولانس زمینی، بسیار سخت و زمان‌بر باشد.

راستین خاطرنشان کرد: همچنین در مواردی که دسترسی به آمبولانس دشوار است مانند زمانی که محل حضور بیمار یا مصدوم، بیابان، صحرا یا طبیعت وحشی است و یا محل هایی که امکان دسترسی به آمبولانس به دلیل شرایط بدِ آب و هوایی یا تخریب جاده یا ترافیک وجود ندارد یا مدت زمان رسیدن آمبولانس بیشتر از بالگرد باشد، از امداد هوایی استفاده می‌شود.

گفتنی است یکی از خطرات امداد هوایی، تجمع عموم مردم در اطراف بالگرد در زمان فرود و برخواستن از محل می باشد که باید در این زمینه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود.

انتهای پیام /ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.