غلامعلی حداد عادل:

ايران، آشنايی با بيدل دهلوی را مديون انقلاب اسلامی است

یکی از فواید بیدل‌شناسی درک عظمت بیدل است؛ شاعری که صد هزار بیت دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افتتاحیه بنیاد بیدل دهلوی عصر امروز در محل بنیاد بیدل دهلوی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی (رئیس دفتر مقام معظم رهبری)، غلامعلی حداد عادل (رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، سید عباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود صلاحی  (رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) برگزار شد.

ايران، آشنايی با بيدل دهلوی را مديون انقلاب اسلامی است

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به آنکه، ایران آشنایی خود را با بیدل دهلوی مدیون انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: شعر فارسی در دوره قاجار به تکرار دچار شد. در مقابل چنان تکراری، شعر نیمایی مطرح شد. پس از انقلاب شاعران ما، به زبان شعر نوي قبل از انقلاب تمایل بیشتری نشان دادند. از نظر وزن و بحرهای عروضی به قالب های سنتی شعر برگشتند اما زبان را برنگرداندند. در این چند دهه شاهد آن بودیم که آثاری در سبک هندی و شاعران نوپرداز بعد انقلاب به وجود آمد.

ايران، آشنايی با بيدل دهلوی را مديون انقلاب اسلامی است

وی افزود: هم اکنون فضا برای آشنایی با بیدل دهلوی فراهم شده است. یکی از فواید بیدل‌شناسی درک عظمت بیدل است، شاعری که صد هزار بیت دارد. ذهن این شاعر را ذهنی نیرومند می دانم که در حد ریاضیدان های امروزی است که نظریه های فوق العاده ای را در ریاضیات مطرح کردند.

در این مراسم همچنين حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در خصوص بیدل دهلوی گفت: بیدل دهلوی، شخصیتی است که کشورمان ایران را ندیده است. آن زمان در شبه قاره هند، فارسی رواج داشته است. اندوه ما خیانتی است که انگلستان در براندازی زبان فارسی در هندوستان کرد.

ايران، آشنايی با بيدل دهلوی را مديون انقلاب اسلامی است

وی افزود: شاعران بزرگ ما به کشور هند مهاجرت می کردند. از جمله آن ها کلیم کاشانی و طالب آملی هستند. ظرفیت زبان فارسی بسیار بزرگ و والا است. امیدوارم افتتاح بنیاد بیدل دهلوی شروعی برای آن باشد که زبان فارسی جایگاه خود را پیدا کند.
 
در ادامه مراسم، هادی سعیدی کیاسری، مدیر بنیاد بیدل دهلوی با اشاره به آنکه بیدل دهلوی  بزرگترین سخنور فارسی در بیرون از مرزهای ما است، بیان کرد: همه صاحب نظران در این مسئله متفق هستند که زبان وی، زبان فارسی نیست. گرچه هند سرزمین پرافتخاری برای حفظ زبان فارسی است.

ايران، آشنايی با بيدل دهلوی را مديون انقلاب اسلامی است 

وی افزود: بخش قابل توجهی از میراث مکتوب ما در هند وجود دارد. چیزی حدود هزار سال زبان و فرهنگ ادب فارسی. در سرزمین عجایب با چند قومیت مواجه می شوید به مشیت خداوند، يكي از جلوه هاي سخنوری و حکمت، در این سرزمین تجلی کرد.خوشحالم پس از سال ها پیگیری کار به اینجا رسید که بنیاد بیدل دهلوی افتتاح شود. الان بهترین زمان است که دل ها به هم نزدیک شود. تا همین جا نزدیک به 120 نسخه ديوان بیدل دهلوی در بنیاد وجود دارد.


برای دیدن عکس های بیشتر اینجا کلیک کنید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.