ثبت هزار و 300 آزمایشگاه در شبکه شاعا/ تدوین اصول HSE در 15 دانشگاه

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از ثبت هزارو 300 آزمایشگاه در شبکه شاعا و تدوین اصول نظام HSE( سلامت، ایمنی و بهداشت) در 15 دانشگاه و مرکز پژوهش و فناوری خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز سمینار استقرار نظام ایمنی، بهداشت و محیط زیست HSE در آزمایشگاههای دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار شد.

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در این سمینار گفت: حرکت علمی در دنیا و تحقق نظام علمی، ارکانی دارد که نیازمند برنامه جامع و همه جانبه است.

وی با بیان اینکه ارکان نظام علمی شامل نیروی انسانی کارآمد (مثل استاد، دانشجو و محققان) ومخاطبین دریافت کننده کارهای پژوهشی و آثارعلمی است، افزود: دو رکن اصلی و بزرگ دیگر نظام علمی، فراهم سازی زیرساختها و سازوکارهای مورد نیاز مطرح می شود.

احمدی بیان کرد: این سه رکن اقتضا میکنند که نگرش جدیدی به ساختار گذشته داشته باشیم و خوشبختانه با سعی وتلاش در این دوسال اخیر علاوه بر فراهم سازی تجهیزات حداقلی، قوانین مورد نیازهم تدوین شده است.

معاون پژوهش و فناوری با اشاره به اینکه نظام HSE از قبل بوده و در این دوره تحقق آن بصورت الزام و اجرایی درآمده، اظهار داشت: دربازدیدهای خود از مراکز آزمایشگاهی همواره تاسف خوردم که چرا برای سلامت و بهداشت کارکنان و کارشناسان کارعلمی نظام مند نمی شود.

وی عنوان کرد: هزارو 300 آزمایشگاه در شبکه شاعا ثبت شدند، 150 دانشگاه و مراکز پژوهش و فناوری کارگروه HSE تشکیل  60 دانشگاه دیگر مطالعات استقرار این نظام را انجام دادند، همچنین علاوه بر  15 دانشگاه و مرکز پژوهش و فناوری که اصول نظام HSE را تدوین کردند، در 30 دانشگاه دیگر مواد خطرافرین آزمایشگاهها اصلاح شده است.

گفتنی است، نحوه مدیریت پسماند های آزمایشگاهی و تحقیقاتی، ارائه تجربه دانشگاه تبریز در استقرار نظام HSE، بررسی الگوهای استاندارد برای ساخت آزمایشگاه‌های مرکزی و مجتمع های علمی و تحقیقاتی، بیان اثرات زیست محیطی احتراق و کاهش هزینه های انرژی، نحوه استقرار سیستم های مدیریتی ایمنی و بهداشت حرفه ای در آزمایشگاه ها و پژوهشگاه ها، رونمایی از کتاب اصول ایمنی آزمایشگاهی و کارگاهی و رونمایی از نرم افزار رتبه بندی آزمایشگاه ها و کارگاه های عضو شبکه شاعا، و آغاز فرابند تهیه برنامه راهبردی 5 ساله آزمایشگاه ها و کارگاه های عضو شبکه شاعا ، بیان اثرات زیست محیطی احتراق و کاهش هزینه های انرژی، اهمیت استقرار سیستم های مدیریتی و بهداشت کار و اجرای عملیات آتش‌نشانی و اطفای حریق در آزمایشگاه ها و کارگاه ها از جمله برنامه های این مراسم بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.