سلول درمانی ارزان تر از پیوند عضو است/ در سلول بنیادی از ترکیه جلو افتادیم

معاون پژوهشی وزارت بهداشت گفت: رتبه ایران در منطقه بالاتر از کشور ترکیه است و در حال حاضر در بخش سلول درمانی فاصله 10 ساله‌ای با کشور‌های پیشرفته برای درمان تمام بیماری‌ها داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید گورابی رییس پژوهشگاه رویان در هفدهمین جشنواره بین المللی رویان و چهارمین جایزه کاظمی پرایز که در سالن همایش های بین المللی رازی برگزار می شود، اظهار داشت: اکنون که هفدهمین جشنواره رویان را برگزار می کنیم، پژوهشگاه در حرکت علمی خود مستحکم تر و جشنواره در نزد جوامع علمی مقبول تر شده است. 

سلول درمانی ارزان تر از پیوند عضو است/ در سلول بنیادی از ترکیه جلو افتادیم

رییس پژوهشگاه رویان گفت: از بین 175طرح ارسال شده از 36 کشور جهان به دبیرخانه جشنواره، تمام طرح ها حائز شرایط اولیه برای شرکت در مراحل بعدی تشخیص داده شدند که در این میان 98 طرح در زمینه های سلول های بنیادی و طب ترمیمی و 77 طرح در زمینه پزشکی تولیدمثل بوده است. 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از طرح های دریافتی بین زمینه های گوناگون علمی مشترک بوده،  بیان کرد : داوری طرح ها در دو مرحله انجام شد که در مرحله نخست طرح ها فارغ از هرگونه وابستگی به شخص بررسی کننده و براساس معیارهای از پیش تعیین شده، رتبه بندی شدند. 

گورابی افزود : در مرحله دوم طرح ها مورد بررسی و امتیاز دهی داوران ایرانی و بین المللی قرار گرفتند که در نهایت نتایج ارزیابی ها در گروه های علمی تخصصی به دقت بازبینی و برای تصمیم نهایی به شورای علمی پژوهشگاه گزارش شدند. 

وی انتخاب منصفانه برندگان در تمام دوره های جشنواره را از عوامل موثر در اقبال سالیانه محققان شرکت کننده در رقابت دانست و بیان کرد : برندگان امسال جشنواره در بخش بین الملل شامل یک برنده در هر یک از زمینه های ژنتیک تولیدمثل، جنین شناسی، بیوتکنولوژی و سلول های بنیادی و طب ترمیمی هستند. 

رییس پژوهشگاه رویان اظهار کرد : سه برنده در سطح ملی با زمینه های کاری زنتیک تولیدمثل، جنین شناسی و سلول های بنیادی نیز انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه 209 داور ملی و بین المللی داوری های طرح های امسال را بر عهده داشتند، تصریح کرد : در جشنواره امسال، چهارمین دوره جایزه دکتر کاظمی را برای زنده نگهداشتن تلاش های این دانشمند داریم.

سلول درمانی تا 10 سال آینده
در ادامه این مراسم ملک‌زاده معاون پژوهشی وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران در هفدهمین جشنواره رویان اظهار داشت: رتبه ایران در منطقه بالاتر از کشور ترکیه است که در حال حاضر در بخش سلول درمانی فاصله 10 ساله‌ای با کشور‌های پیشرفته برای درمان تمام بیماری‌ها داریم.

وی با بیان اینکه اکنون سلول ‌درمانی در زمینه پوست و مفاصل استفاده می‌شود، تصریح کرد: تحقیقات درباره کبد، قلب و عروق، سلول‌های عصبی و بیماری MS در جریان است، اما هنوز به مرحله کلینیک نرسیده است و امیدواریم با پیشرفت تحقیقات در 10 سال آینده این درمان این بیماری‌ها به مرحله کلینیکی برسد.

وی با بیان اینکه سلول‌های درمانی از اولویت‌های بودجه‌های پژوهشی، تصریح کرد: سه مؤسسه مشابه رویان در شهر‌های شیراز، تبریز و همچنین دانشگاه تهران تأسیس کنیم.

ملک‌زاده درباره هزینه‌های درمانی به وسیله سلول‌های بنیادی گفت: هزینه‌ها به این روش بسیار کاهش پیدا می کنند و قابل مقایسه با روش‌های پیوند عضو نیست.

وی افزود: ایران در مقایسه با کشور‌های پیشرفته در منطقه شمال آفریقا جلوتر بوده و اما نسبت به جهان اولی‌ها کماکان مسیر طولانی در پیش دارد.

کاندیدای جنین اهدایی شناسایی می شوند
در ادامه این جشنواره آناهیتا محسنی میبدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان و مسئول آزمایشگاه سیتوژنه عنوان کرد: این طرح برای بیماران نابارور و مبتلا به ناهنجاری‌های ژنتیکی و یا کروموزومی‌ بوده که تشخیص آن‌ها به راحتی انجام نمی‌شود.

این پژوهشگر گفت: این روش‌های نوین برای تعدادی از بیماری‌های ناشناخته به کار می‌رود که با انتخاب جنین‌های سالم، فرصت برخورداری از فرزندان سالم به آن‌ها داده می‌شود.

وی با بیان اینکه تکنیک سیتو‌ژنتیک مولکولی‌ سال‌ها است در جهان به کار گرفته می‌شود، تصریح کرد: پژوهشگاه رویان بیشترین تمرکز خود را در زمینه تغییرات کروموزومی‌ ریز و پیچیده و همچنین انتخاب جنین‌های سالم به کار می‌برد.

محسنی اظهار کرد: این روش دارای یک رزولوشن ریز یا بزرگتر است که کاربرد آن برای افراد با گروه‌های خونی مختلف، متغیر است.

وی در ادامه تصریح کرد: افرادی که دارای ناهنجاری‌های پیچیده و کاندیدای جنین اهدایی هستند را با این روش می‌توانیم شناسایی کنیم.

این پژوهشگر تأکید کرد: ناهنجاری‌های کروموزومی‌ را می‌توان قبل از انتقال جنین با تست‌هایی که در پژوهشگاه رویان به صورت درمانی از پدر و مادر گرفته می‌شود، شناسایی کرد.

گفتنی است؛ برنامه جایزه «کاظمی پرایز» به پروفسور هانس کلورس اهدا شد و از برگزیدگان هفدهمین جشنواره رویان تقدیر به عمل آمد. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.