فریب متخصصان انرژی‌درمانی را نخورید/ وزارت بهداشت تنها 4 رشته طب مکمل را به رسمیت می‌شناسد

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت گفت: نمی‌توان به صرف یک ادعا از ظرفیت همه رشته‌های طب مکمل از جمله انرژی درمانی در کنار طب رایج بهره برد.

مردم فریب متخصصان انرژی‌درمانی را نخورند/ وزارت بهداشت تنها چهار رشته طب مکمل را به رسمیت می‌شناسد
محمود خدادوست مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به وجود 150 رشته طب مکمل در دنیا، بیان کرد: برای بسیاری از این روش های طبی، شواهد بالینی و مستندات علمی مبنی بر ایمن و موثر بودن آن ها وجود نداشته یا بسیار ناچیز است که البته در برخی کشورها از این روش‌های ادعایی در نظام سلامت استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به ترویج انرژی درمانی در دنیا ادامه داد: در کشور ما، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت، خدمات ایمن و اصولی را در نظام سلامت ارائه و از ظرفیت های آن در نظام آموزشی استفاده می کند. از طرفی نمی توان به صرف یک ادعا از ظرفیت همه رشته های طب مکمل از جمله انرژی درمانی در کنار طب رایج بهره برد. بر همین اساس تنها رشته ای که در دانشگاه های علوم پزشکی کشور به عنوان طب سنتی و مکمل، آموزش داده می شود، طب سنتی ایرانی است.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در این رابطه افزود: در طب سنتی ایرانی، علاوه بر جایگاهش در باور و فرهنگ مردم، شواهد و مستندات کافی مبنی بر ایمن بودن آن وجود دارد و در اسناد بالادستی، به آموزش آن تاکید شده است.

خدادوست در ادامه عنوان کرد: ممکن است برخی پزشکان عمومی در دانشگاه های سراسر دنیا، آموزش هایی را در زمینه طب های مکمل دیده و گواهی دریافت کرده باشند؛ این متخصصان برای فعالیت در کشور باید دانشگاه محل تحصیلشان مورد تایید وزارت بهداشت بوده و دوره‌های پزشکی عمومی را گذارانده باشند. در این صورت مدرک آنان در اداره ارزشیابی مدرک معاونت آموزشی وزارت بهداشت بررسی شده و آزمون‌های مرتبط با این رشته‌ها برگزار می شود.

وی یادآور شد: طب سوزنی، هومیوپاتی، طب سنتی چین و کایروپرکتیک، طب های مکملی هستند که مورد تایید وزارت بهداشت بوده و اجازه فعالیت در کشور را دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار