غرب در زمینه تجارت بین‌المللی دیگر حرفی برای گفتن ندارد/ برگ برنده در اختیار کشورهای با اقتصاد نوظهور

یک کارشناس مسائل اقتصادی و مالی در آلمان می‌گوید غرب در زمینه تجارت بین‌المللی دیگر حرفی برای گفتن ندارد.

غرب در زمینه تجارت بین‌المللی دیگر حرفی برای گفتن ندارد/ برگ برنده در اختیار کشورهای با اقتصاد نوظهور
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ یک کارشناس مسائل اقتصادی و مالی در آلمان می گوید غرب در زمینه تجارت بین المللی دیگر حرفی برای گفتن ندارد. فولکر هلمیر(Folker Hellmeyer)کارشناس آلمانی مسائل اقتصادی و مالی در این باره گفت کشورهای با اقتصاد نوظهور به ویژه چین، روسیه، هند، برزیل ‏و آفریقای جنوبی ‏در زمینه تجارت و امور بازرگانی از این به بعد حرف نخست را در جهان می زنند و کشورهای غربی با توجه به شکست مذاکرات پیمان شراکت تجاری و سرمایه گذاری ترانس-آتلانتیک( ‏TTIP‏)یا پیمان تجارت آزاد کشورهای دوسوی اقیانوس ‏اطلس(‏TAFTA‏)که ‏باهدف گسترش همکاری های اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکا پیشنهاد شده بود، در این خصوص در درجه دوم اهمیت قرار دارند. 

این کارشناس برجسته اقتصادی که برای بانک برمر لندسبانک(Bremer Landesbank ) کار می کند در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت کشورهای غربی از این به بعد در زمینه تجارت بین المللی حرفی برای گفتن ندارند و جای خود را از این نظر به کشورهای با اقتصاد نوظهور و همچنین آمریکا داده اند. 

وی افزود کشورهای با اقتصاد نوظهور با طرح های بزرگی که دارند مانند راه ابریشم جدید یا «یک جاده، یک جهان» در زمینه تجارت جهانی جایگاه اصلی را دارند و به همین علت کشورها در آینده ای نه چندان دور به قدرت های اقتصادی جهان تبدیل خواهند شد. البته رسیدن به چنین جایگاهی برای کشورهای با اقتصاد نوظهور نیز زیاد غیرطبیعی به نظر نمی رسد. زیرا این کشور که اکنون بیش از 60 درصد تولید ناخالص داخلی اقتصاد جهان، 85 درصد جمعیت کل کره زمینه و 79 درصد ذخایر ارزی جهان را در اختیار دارند. میزان رشد تولید ناخالص داخلی این دست کشورها، یعنی ارزش مجموع کالاها و خدمات تولید شده در یک دوره زمانی معین، نیز در سال به طور میانگین به چهار درصد می رسد. 

این کارشناس آلمانی افزود کشورهای غربی اکنون باید به فکر ایجاد روابط اقتصادی و بازرگانی تنگاتنگی با همین کشورهای نوظهور باشند. چرا که داشتن روابط اقتصادی و بازرگانی بیش از پیش تنگاتنگ با آمریکا نیز ما را از امکان اقدام در بازار های مالی و بازرگانی باز خواهد داشت. 

هلمیر در بخش دیگر از سخنان خود در همین ارتباط ‏ از اظهارات زیگمار گابرئیل، وزیر اقتصاد آلمان مبنی بر اینکه مذاکرات مربوط رساندن پیمان شراکت تجاری و سرمایه گذاری پیمان شراکت تجاری و سرمایه گذاری ترنس-آتلانتیک شکست خورده است حمایت کرد وگفت سخنان گابرئیل در این باره کاملا منطقی و درست است. به ویژه با توجه به سبک و سیاقی که آمریکا در این مذاکرات در پیش گرفته است. چون در طول مدتی که این مذاکرات ادامه داشت مشخص شد آمریکا به هیچ وجه نمی خواهد کوچکترین امتیازی به اروپایی ها بدهد. 

کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا مذاکرات خود را از سال 2013 برای به سرانجام رساندن پیمان شراکت تجاری و سرمایه گذاری ترنس-آتلانتیک که در نتیجه آن، بزرگترین منطقه تجارت آزاد جهان ایجاد خواهد شد آغاز کرده اند اما تاکنون به نتیجه نرسیده اند.

وی خاطر نشان کرد به طور کلی ماهیت تی تی آی پی به گونه ای است که با ماهیت توافقنامه تجارت جهانی در تضاد است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار