آبادان؛

آغاز برداشت خرما از 2100 هکتار نخلستان خرمشهر

برداشت خرما از دو هزار و 100 هکتار نخلستان خرمشهر آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛محمدمطرودی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر گفت:با توجه به توسعه خدمات فنی در زمین های کشاورزی، پیش بینی می شود امسال هشت هزار تن خرمای رقم ' استعمران ' برداشت شود.

مطرودی با بیان انواع ارقام خرما در خرمشهر افزود:از این ارقام می توان 'استعمران، زاهدی، بریم، خضراوی، بلیانی، برحی، قنطار، سویدانی، خصاب، عویدی، لیلوی، دیری، یوزی، شکرا، اشگر، فرسی و حلاوی' را نام برد.

وی عمدترین ارقام صادراتی خرمای شهرستان را نیز 'استعمران و زاهدی ' خواند و گفت:سال گذشته شش هزار تن خرمای مازاد بر نیاز کشاورزان خرمشهری خریداری و به خارج از کشور صادر شد.

مطرودی با بیان اینکه پنج کارگاه بسته بندی خرما در خرمشهر آماده تحویل خرمای کشاورزان است، افزود:امسال نرخ تضمینی خرمای درجه 1، هر کیلو 16 هزار ریال و با 15 درصد اختلاف خرمای درجه 2 از کشاورزان خریداری می شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی خرمشهر گفت:انتظار می رود کارگاه های بسته بندی خرما نیز با تعامل با نخلداران، خرما را خریداری کرده و تحویل گیرند تا از فاسد پذیری محصول جلوگیری شود.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر توسعه نخیلات در شهرستان را یادآور شد و افزود:توسعه نخیلات با کشت پاجوش و کشت بافت به میزان 31 هزار و 250 اصله خرما در 250 هکتار از اراضی حفار شرقی، حفار غربی و شلمچه انجام شده است.

مطرودی گفت:در توسعه نخیلات در زمین های یاد شده 60 درصد با رقم های تجاری و پر محصول از نوع برحی و پیاروم و 40 درصد از سایر ارقام کشت شده است.

وی افزود:سال گذشته یکهزار و 200 بهره بردارد نخیلات شهرستان به دلیل مشکلات کم آبی متضرر شدند و صندوق بیمه محصولات کشاورزی تنها به 500 نفر خسارت پرداخت کرد و مابقی بهره برداران تاکنون خسارت خود را دریافت نکردند.

شهرستان خرمشهر بیش از 40 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد.شهرستان خرمشهر سه هزار و 700 هکتار نخیلات دارد که از این میزان دو هزار و 100 هکتار آن بارور و یکهزار و 600هکتار به صورت نهال یا غیر بارور بوده است.

عمده نخیلات بارور را استعمران تشکیل می دهد که عمدتا رقم تجاری بوده اما عده ای از کشاورزان بخشی از آن را به صورت رطب همزمان با سایر ارقام برداشت می کنند که مصرف داخلی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.