چه نوع موسیقی برای رشد ذهنی و تقویت مهارت های کودکان مناسب است؟

یک کارشناس مشاوره گفت: زمانی که کودک نواختن ساز را یاد می‌گیرد، اعتماد به نفسش تقویت شده و فردی شجاع و جسور بار می‌آید.

محمد نوذری مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ گفت: کودکانی که در زمینه موسیقی فعالیت دارند، در برخی ابعاد دارای هوش بالاتر و در مهارت‌هایی چون خواندن و درک ریاضیات قوی‌تر هستند.

موسیقی و تقویت مهارت های اجتماعی

وی با اشاره به تاثیر مهارت موسیقی بر رشد ذهن کودک اظهار کرد: وقتی کودک به یادگیری یک ابزار موسیقی می‌پردازد به صورت مداوم درگیر چالش های ناشی از آن است و این استمرار به او قدرت رویارویی با چالش های بزرگ تر در زندگی را می‌بخشد.

این مشاور خانواده عنوان کرد: تحریک ذهن کودک با صدا، ملودی و آهنگ باعث تقویت دقت، حافظه و تمرکزش می شود.

وی با بیان اینکه کودک در خلال یادگیری موسیقی مشارکت جمعی را می آموزد، افزود: کودک برای نواختن یک  قطعه خوب باید با دیگران مشارکت کند و همچنین نواختن موسیقی بصورت گروهی دلنشین تر و زیباتر از تک نوازی است که این امر ارتباطات مفید و سازنده ای برای کودک ایجاد می کند.

برای کودکان قطعات فاخر و اصیل پخش کنید

نوذری در ادامه گفت: کودکان در سنین پایین توانایی بالاتری برای یادگیری موسیقی دارند به طوری که برای ایجاد علاقه می توانیم به پخش قطعات فاخر یا خواندن ترانه های کودکانه برایشان بپردازیم.

انتخاب قطعات موسیقی

وی در مورد اهمیت انتخاب موسیقی برای کودکان تصریح کرد: موسیقی امری تربیتی در زندگی کودکان محسوب می‌شود که در این خصوص سبک های خشن مانند راک و متال تاثیر مثبتی بر ذهن و عملکرد کودک نخواهد داشت. این مساله به قدری مهم است که در برخی کشورهای غربی ورود به برخی کنسرت ها محدودیت سنی دارد.

این مشاور با اشاره به متن و محتوای موسیقی بیان کرد: با توجه به تکرار قطعات موسیقی و تاثیری که کودک از محتوای آن می گیرد، باید در انتخاب موسیقی برای فرزندان دقت فراوانی داشت.

نوذری با بیان اینکه کودکان با آهنگ از هنرمندان الگوبرداری می‌کنند، تاثیر موسیقی را بر شخصیت کودک بااهمیت خواند و تأکید کرد: با پخش قطعات فاخر و اصیل موسیقی، به رشد کودک کمک کنید و فراموش نکنید موسیقی هم می‌تواند به عنوان دارویی شفابخش مورد استفاده قرار گیرد و هم ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به ذهن فرزندانمان وارد کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار