ادعای نویسنده آمریکایی: اجبار، ایران را پای میز مذاکرات هسته ای کشاند

نویسنده سرشناس آمریکایی معتقد است ایرانی ها در جریان مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی، با وجود اهرم های در دست آمریکا، عملکردی قوی داشتند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از نشریه موسسه نیروی دریایی آمریکا، «جی سالومون،» نویسنده کتاب جدیدی در خصوص روابط بین واشینگتن و تهران، مدعی شد بهای پرنوسان نفت، هزینه های جنگ در سوریه و تاثیرات تحریم ها بر اقتصاد، ایران را به پای میز مذاکره کشاند.

نویسنده سابق مسائل خارجی وال استریت ژورنال گفت: برخلاف اهرم هایی که در دست آمریکا بود، ایرانی ها «بسیار موثر بازی کردند». آن ها کاری کردند که برنامه هسته ای شان برقرار بماند. در این توافق، برنامه موشکی و توسعه سلاح ایران نیز دچار محدودیت نشد و مانعی بر سر راه پشتیبانی ایران از حزب الله لبنان قرار نگرفت.

سالومون روز سه شنبه در گفتگویی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی که اتاق فکری در واشینگتن محسوب می شود، مدعی شد آن چه در این مذاکرات انجام شد، این بود که ایرانی ها «می خواستند تحریم ها برداشته شود و آمریکا می خواست از جنگ» در خاورمیانه پرهیز کند.

وی افزود: تحریم ها باعث شده بود اقتصاد ایران دچار ضعف شود و لازم بود تحریم ها علیه بانک مرکزی برداشته شود تا ایران بتواند دوباره به نقش خود در بازار نفت برگردد. رهبران ایران به این باور رسیدند که اگر آمریکا به سوریه حمله نکند، به بهانه برنامه هسته ای به ایران هم حمله نخواهد کرد و از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای نیز حمایت نخواهد کرد.

سالومون خاطرنشان کرد وقتی جان کری و دولت کنونی به نقطه بن بست رسیدند، آمریکا دید که می تواند به مدت ده سال برنامه ایران را محدود کند، اما راه های دیگر را بر خود بسته دید.

وی در کتاب جدید خود با عنوان جنگ های ایران: جاسوس بازی، نبرد بانک ها، توافق سری که شکل نوینی به خاورمیانه داد، تصریح کرد این توافق به نوعی، «شرط بندی سیاسی» محسوب می شد که امید داشت ایران ظرف 10 سال، کشوری دگرگون شود. تصور این بود که رئیس جمهور ایران، حسن روحانی، نسبتا میانه رو است.

سالومون ادامه داد اما چیزی که از آن موقع تاکنون اتفاق افتاده، این است که رهبر معظم ایران از این که آمریکا و دیگران به تمام مفاد توافق و گشایش معاملات اقتصادی ایران پایبند نبوده اند، از آنان انتقاد کرده است. «آن چه انتظار می رفت را انجام نداده اند» واکنش آن هاست. در عین حال، تهران کماکان از اسد، حوثی ها و حزب الله، حمایت می کند. نیروی دریایی ایران در اطراف ناوهای آمریکایی در نزدیکی سواحل کشورش نیز مانور می دهد و احتمالا می خواهد به دولت آینده آمریکا این پیام را بفرستد که قدرت جدید منطقه ای، ایران است.

عربستان سعودی، کشورهای حوزه خلیج فارس و اسرائیل هم به این توافق، بدبین هستند. آن ها این گفتگوها را «گفتگوهای پشت پرده» می دانند زیرا به آن ها اجازه دخالت داده نشد. سالومون ادعا کرد این دیدگاه، قابل درک است و با مذاکرات آمریکا با کره شمالی، که کره جنوبی و ژاپن را در آن ها شرکت داشتند، کاملا متفاوت بود.

با تغییر دولت در ماه ژانویه، روحانی نیز در ماه ژوئن در دور دوم انتخابات شرکت خواهد کرد. سالومون ابراز کرد این که متوجه باشیم روحانی برای رهبر معظم کشور خود، گزینه قابل قبولی است، بسیار مهم است.

طبق گزارش های سازمان بین المللی انرژی اتمی، تهران تاکنون به تعهدات خود پایبند بوده است. اما سالومون هشدار داد اگر تخلفی از طرف ایران اثبات شود، اعمال دوباره تحریم ها «بسیار مشکل خواهد بود».

سالومون توضیح داد برای کتاب خود از واژه «جنگ ها» استفاده کرده است زیرا تنش و کشمکش بین ایران و آمریکا به انقلاب اسلامی در ایران برمی گردد. وی مدعی شد آمریکا و ایران برای حل برخی از مشکلات خود، کارهایی از جمله قضیه ایران کنترا و انتقال اخیر پول به ایران را انجام داده اند. آن ها در حمایت از اتحاد شمال در دوران جنگ افغانستان نیز با یکدیگر همکاری داشته اند. اما در خصوص توافق هسته ای، «ریسک انجام آن زیاد طول نخواهد کشید».




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار