گزارش/

"کلیک "حذف" بر روی نام سفیر سعودی

اظهارات مداخله جویانه و توهین آمیز سفیر سعودی سرانجام کاسۀ صبر دولت عراق را لبریز کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهارات مداخله جویانه و تند ثامرالسبهان سفیر رژیم ریاض در بغداد، از جمله مواردی که علیه بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) بدان پرداخته بود، بعلاوه سایر اظهاراتی که دون از شأن یک دیپلمات مقیم و نشانگر زیر پا گذاشتن اصول دیپلماتیک و حکایت از سوء استفاده از پست سفارت دارد، کارنامه مردودی را برای وی در بغداد رقم زد، تا جایی که منجر به ترک برداشتن کاسه صبر دولت عراق شد و در نهایت درخواست تغییر وی به عربستان رسما ابلاغ شد.

پیش از این، بغداد بارها سفیر رژیم ریاض را به زیرپا گذاشتن قواعد دیپلماتیک و دخالت در امور داخلی این کشور و بدتر از همه، فتنه‎انگیزی مذهبی متهم کرده‌ بود. به همین دلیل، عجیب نبود که عراق خواستار تغییر سفیر سعودی شود.


اظهارات مداخله جویانه و خلاف عرف ثامرالسبهان از همان آغاز مأموریتش در عراق آغاز شد، به طوری که وی حدود 10 روز پس از تقدیم استوارنامه خود به ابراهیم جعفری وزیر امورخارجه عراق، در مصاحبه با شبکه السومریه عراق ادعا کرده بود: "مخالفت کردها و اهالی الانبار با ورود الحشد الشعبی به مناطق آنان، بیانگر مقبولیت نداشتن الحشد الشعبی در جامعه عراق است!" السبهان سپس پرسید: "آیا دولت عراق قبول می‌کند که مانند نیروهای شیعه، نیروهای سنی با همان میزان تسلیحات به وجود بیاید، و چرا سلاح فقط در دست الحشد الشعبی است؟"

الجعفری در آن زمان ادعاهای السبهان را دخالت آشکار در امور داخلی عراق دانسته و گفته بود: "اقدامات السبهان ارتباطی با وظایفش به عنوان یک سفیر ندارد."

وزارت امورخارجه عراق با فراخواندن السبهان، به او ابلاغ کرد که باید به موازین و مقررات بین المللی پایبند باشد، و عراق اجازه نخواهد داد که سفرا مسائل فتنه انگیزانه و طایفه‌ای مطرح کنند.

اما حتی هشدارهای رسمی هم مانع سفیر سعودی نشد، به صورتیکه وی در ژوئیه گذشته در صفحۀ تویتر خود در اعتراض به آغاز عملیات آزادسازی فلوجه، از حضور مستشاران ایرانی نزدیک فلوجه انتقاد کرد و آنان را "تروریست" خواند و مدعی شد که آنان می خواهند "عراقی‌های عرب را با آتش طایفه‌گری بسوزانند و بافت جمعیتی این شهر را تغییر دهند."

وزارت امورخارجه عراق، به این ادعاهای سفیر سعودی که در واکنش به عملیات آزادسازی فلوجه مطرح شده بود، واکنش داد."احمد جمال" سخنگوی وزارت امورخارجه عراق در بیانیه‌ای گفت: "عملیات آزادسازی فلوجه طبق برنامه ریزی دولت عراق پیش می‌رود، و فقط دولت عراق است که تصمیم می‌گیرد از کدام مستشاران نظامی کشورهای هم پیمان خود، در نبردها استفاده کند." اما السبهان پا را فراتر گذاشته و در اظهاراتی تلویزیونی مدعی شد که ایران قصد دارد او را در بغداد ترور کند!


سرانجام  صبر عراق به پایان رسید و وزارت امور خارجۀ این کشور از وزارت خارجه عربستان خواست سفیر خود در بغداد را تغییر دهد. چرا که او در اظهاراتش پای خود را از وظایف دیپلماتیک فراتر گذاشته است. احمد جمال سخنگوی وزارت امورخارجه عراق گفت، این وزارتخانه بارها و به روشهای مختلف اعتراض و مخالفت خود را با اقدامات و اظهارات السبهان اعلام کرده است.

وی با اشاره به ادعای اخیر السبهان در خصوص "طرح ترور او در بغداد با همدستی برخی باندهای مسلح" گفت: از طرف سعودی خواسته‎ایم مدارک و اسنادی که این ادعاها را ثابت کند ارائه دهد، ولی هیچگونه مدرکی ارائه نشد!! السبهان هم در واکنش به درخواست وزارت امورخارجه عراق برای تغییر او، مدعی شد: "سعودی‎ها همه السبهان هستند."

روزنامه سعودی الوطن به نقل از السبهان نوشت: "عراق ریه اعراب است، حتی اگر من را تغییر دهند سعودی‌ها همگی ثامر السبهان هستند و ما به سرزمین‌مان خدمت می کنیم ...از عراق دست نمی‌کشیم، و عراق عربی باقی خواهد ماند."!! شبکه سعودی "الاخباریه" هم به نقل از السبهان، با تکرار ادعای ترورش مدعی شد که دولت عراق مجبور شده است درخواست تغییر او را مطرح کند تا از رسوایی طرح ترور او رهایی یابد.

کلیک حذف بر روی نام سفیر سعودی

اما در ارتباط با جنجال‎آفرینی‎های اخیر دیپلمات ناپخته سعودی،"احمد جمال"، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، ابراز امیدواری کرد که ریاض به درخواست بغداد برای تغییر ثامر السبهان پاسخ مثبت دهد. وی اظهارات و مواضع ثامر السبهان سفیر سعودی در بغداد را مداخله جویانه توصیف کرد و گفت: وزارت امورخارجۀ عراق سخنان السبهان درخصوص طرح ترور خود به دست نیروهای الحشد الشعبی را یک خبرسازی رسانه‌ای، و همچنین تعرض به دولت عراق و زیر سؤال بردن توانایی‌های این کشور در حفظ امنیت هیئت‌های دیپلماتیک دانست.


سخنگوی وزارت خارجه عراق در ادامه افزود: دستگاه دیپلماسی عراق بارها با اقدامات غیرقانونی ثامر السبهان مواجه شده، که اکثر آنها مربوط به اظهارات مطبوعاتی مستمر او بوده است.

وی افزود: اظهارات السبهان در بیشتر موارد، دخالت آشکار در امور داخلی عراق، و برخلاف وظایف دیپلماتیک او به عنوان نماینده یک کشور در داخل عراق بوده است.

احمد جمال خاطرنشان کرد: این مسائل بارها تکرار شده است، و وزارت امورخارجه عراق با فراخواندن السبهان و یا تقدیم یادداشت‎های اعتراض به طرف سعودی، بارها درباره اقدامات او تذکر داده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه عراق تأکید کرد: سفیر سعودی در طرح ترور (ادعایی) خود انگشت اشاره را به سمت نیروهای مردمی عراق نشانه گرفته بود.

وی اظهار داشت: اعلام کردیم که این یک خبرسازی و دروغ بی‌اساس است، و تأکید کردیم که چرا دولت و یا وزارت امورخارجه عراق را از چنین موضوعی مطلع نکرده است، به همین دلیل از او خواستیم هرگونه سند و یا مدرکی را برای اثبات این موضوع ارائه کند.


احمد جمال گفت: نظرات شخصی این مقام سعودی برای ما آزار دهنده است، به ویژه آنکه وی بارها اظهاراتی را علیه دلاورمردان الحشد الشعبی مطرح کرده، درحالیکه این نیروها بخشی از نیروهای دفاعی کشور هستند. سفیر سعودی پس از آن مدعی شد که الحشد الشعبی امنیت هیئت‌های دیپلماتیک در عراق را تهدید می‌کند، که ما این اظهارات را تعرض به دولت و توانایی‌های خود در حفظ امنیت هیئت‌های دیپلماتیک عنوان کردیم.

این مقام عراقی، با اشاره به درخواست وزارت امور خارجه عراق از عربستان برای تغییر ثامر السبهان، از طریق سفیر عراق در ریاض، گفت: در انتظار پاسخ آنها هستیم؛ اگر تمایل دارند به روابط خود با عراق ادامه دهند، امیدواریم که به این درخواست پاسخ مثبت دهند و این اقدام با واکنش منفی طرف سعودی همراه نشود.

احمد جمال در پایان خاطرنشان کرد: وزارت امورخارجه عراق بارها اعلام کرده است که عربستان همسایۀ مهمی برای عراق است، و بغداد به دنبال برقراری روابطی متوازن با این کشور می‌باشد؛ ما خواستار برقراری روابطی متوازن و طبیعی و واقعی بین عراق و عربستان در راستای تضمین منافع مردم دو کشور هستیم.

سفیری که واحد اصول دیپلماتیک را پاس نکرده است!

در حالی که سال گذشته رسانه‎ها پس از 25 سال خبر از آغاز به کار دوباره سفارت عربستان در عراق دادند، اکنون با ورود نماینده حاشیه ساز سعودیها به عراق،باز هم موضوع سفارتخانه رژیم ریاض بر سر زبانها افتاد.


شایان ذکر است: عربستان سعودی به دنبال حمله نظامی ارتش بعث عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ میلادی، روابط دیپلماتیک با بغداد را قطع و سفارت خود را در این شهر تعطیل کرد. پس از سرنگونی حکومت صدام، دیکتاتور سابق عراق در تهاجم نظامی ایالات متحده و نیروهای ائتلاف در سال ۲۰۰۳، عربستان سعودی باز هم از برقراری روابط با بغداد خودداری کرد تا اینکه در چند سال اخیر از معرفی کاردار غیرمقیم خود برای عراق خبر داد.

باید افزود: طرفین با وجود اینکه هر دو از همسایگان استراتژیک منطقه بشمار می‎آیند، لیکن بر سر موضوعات مختلف منطقه‎ای و کارشکنی‎های رژیم ریاض از جمله تحولات سوریه، وضعیت اعراب سنی عراق، ایران، بحرین و لبنان اختلافات فراوانی دارند. از این جهت سالهاست حسن همجواری بین  دول منطقه با مخاطرات جدی روبه رو شده است.

ثامرالسبهان پشت دربهای بسته سفارتخانه  

در یک رویه دیپلماتیک، سفیر به عنوان عالی‎ترین مقام سیاسی کشور مبدأ در سرزمین مقصد محسوب می‎شود. در مجموع فعالیت در دستگاه دیپلماسی قواعد و نزاکت خاص خود را دارد، چنانکه وزارت‎خانه مذکور را از سایر نهادهای دولتی متمایز ساخته است.

نکته‎ای که باید بدان توجه نمود این است که؛ بطور کلی ثامرالسبهان سفیر مقیم رژیم آل سعود دارای یک کاراکتر امنیتی – دفاعی است. از این جهت انتصاب وی بعنوان یک دیپلمات ارشد آن هم در مقام یک سفیر در کشوری دیگر که حکم پیام رسان و نماینده رسمی دولتی را بر دوش می‎کشد، محلی از چندین سوال را در ذهن اشعال می‎کند. اساسا در عرف بین‎الملل، یک دیپلمات پیرامون مسایل داخلی کشور مقصد اظهار نظر نمی‎کند و بطور معمول اظهارات وی باید در راستای تعمیق  روابط سیاسی دو طرف تعریف شود که این مهم در مورد سفیر عربستان در عراق مصداق نداشته است.


گفته می‎شود از مدتها قبل دولت ایالات متحده برای انتصاب السبهان در مسند سفارتخانه ریاض در بغداد، دولت عربستان را تحت فشار قرار داده‎است. بنابراین نظر به شخصیت و نوع گفتمان سفیر سعودی در مورد تحولات عراق بیم آن می‎رود، دولتمرد پر حاشیه و گستاخ شبه جزیره مأمور ویژه واشنگتن در بغداد باشد.

ثامرالسبهان در طول مأموریت خود در عراق بشدت بدنبال ایجاد گسست و گسل بین شیعیان و اهل سنت بود. در این میان دولت مرکزی عراق به خوبی به انگیزهای فتنه‎گرایانه وی  پی برد، از طرفی پارلمان عراق هم بدیل رفتارهای ضد امنیتی السبهان، به جد برخروج وی از خاک عراق اسرار دارد.

پر واضح است سفیر رژیم عربستان بر خلاف منشورهای بین‎المللی رفتار کرده است و کنشهای سیاسی وی زیبنده اصول دیپلماتیک نبوده است. از این رو باید گفت: صلاحیت السبهان بعنوان یک سفیر از حیز انتفاع خارج شده است ، چرا که ردای جاسوسی سرویسهای اطلاعاتی غرب بیشتر برقامت مرد بی‎کفایت ریاض می‎نشیند.


آنطور که از پیشینه مطرود ریاض نشینان بر می‎آید، بعید به نظر می‎رسد؛ آنها زیر بار خروج و تغییر سفیر بی‎کیاست خود در بغداد بروند. لذا پیش بینی می‎شود، در نهایت امر دولت عراق رأسا به اخراج عنصر تفرقه انگیز عمّال سعودی از خاک عراق مبادرت کند. با توجه به شرایط فوق باید ابراز داشت که تا اطلاع ثانوی ایوان سفارتخانه عربستان تا احراز صلاحیت سفیر جدید ریاض خاک خواهد خورد.

محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار