اوحدی مطرح کرد؛

بازگویی واکنش عربستان، مقابل سخنان رهبر معظم انقلاب درباره فاجعه منا/هنوز هيچ ديه ای پرداخت نشده است

رئیس سازمان حج و زیارت برای نخستین بار واکنش هیئت عربستانی در برابر سخنان رهبر انقلاب در خصوص فاجعه منا و تغییر رفتار آنان را بازگو کرد.

بازگویی واکنش عربستان در برابر سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص فاجعه منا/هنوز هيچ ديه ای پرداخت نشده استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری امروز(شنبه) با تأکید بر اینکه تا کنون هیچ کشوری به جز ایران نتوانسته پیکر شهدای خود را به کشور خویش بازگرداند، اظهار داشت: یکی از مهمترین عواملی که ایران توانست پیکر مطهر شهدای خود را بازگرداند سخنان و فرمایشات مقام معظم رهبری بود چنانچه به فرموده ایشان تنها صدای رسایی که در عربستان در مقابل این ظلم بلند شد صدای ایران بود.

وی در ادامه در تشریح چگونگی بازگرداندن پیکر شهدای ایرانی گفت: تا زمان سخنرانی مقام معظم رهبری، 118 پیکر از شهدای خود را شناسایی کرده بودیم اما عربستان به هیچ وجه اجازه انتقال پیکرها را نمی داد.

اوحدی اضافه کرد: نخستین جلسه هیئت ایرانی به ریاست وزیر بهداشت با هئیت عربستانی دقیقا همزمان با سخنرانی رهبر انقلاب در خصوص فاجعه غم بار منا برگزار شد و در ابتدای جلسه رفتار هیئت عربستانی بسیار زننده بود حتی اعلام کردند که رئیس هیئت عربستانی جلسه دیگری در ریاض دارد و در جلسه با ما شرکت نمی کند.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: هیئت عربستانی در این جلسه ادعا می کرد که برای انتقال پیکرها تابوت نداریم و پنج هزار قبر آماده کردیم تا پیکرها دفن شود و در این زمینه به ما اجازه نمی داد.

وی گفت: در همین حین پیامکی با این محتوا" می توانیم عکس العمل نشان دهیم و عکس العمل ما سخت و خشن خواهد بود" که سخنان رهبر معظم انقلاب بود برای آقای قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه آمد.

اوحدی ادامه داد: تلفن همراه آقای قشقاوی بین اعضای هيئت ایرانی دست به دست چرخید و همه ما از آن اطلاع پیدا کردیم. در حالی که به این فکر بودیم که روند جلسه را چگونه ادامه دهیم، ناگهان در باز شد و یک نفر برگه ای را به داخل آورد و رو به روی نماینده هیئت عربستانی گذاشت و چهره اعضای هیئت عربستانی با دیدن آن متعجب شد و رفتار آنان به سرعت تغییر کرد و ما هم متوجه شدیم فرمایشات رهبر معظم انقلاب به آنان رسیده است.

رئیس سازمان حج و زیارت بی کرد: در پایان جلسه هنگامی که هیئت ایرانی در حال خارج شدن بود نماینده عربستان به سرعت خود را به من رساند و گفت وزیر بهداشت عربستان با هواپیمای اختصاصی برای دیدار با شما به مکه خواهد آمد و این جلسه شب برگزار می شود.

وی در ادامه گفت: در جلسه ای که ساعت 8 شب برگزار شد، عربستان اعلام کرد که تمام تمهیدات لازم برای انتقال پیکرهای ایرانیان فراهم است و در ساعت یک بامداد گفتند که تشریفات قانونی برای ایرانیان لغو شده است.

اوحدی تأکید کرد: نیروهای امدادی عربستان در روز وقوع فاجعه منا اگر به موقع حاضر می شدند، 60 تن از شهدای ما زنده بودند. متأسفانه عدم رسیدگی و نداشتن مدیریت فاجعه را در بیمارستان های سعودی به وجود آورد. 

وی در مورد دیه جانباختگان منا گفت: عربستان تاکنون به هیچ کشوری دیه کشته شدگان فاجعه منا را پرداخت نکرده است. 

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ادعاهای عربستان در مورد علل وقوع این فاجعه دروغ است و در کشورمان تنها 25 جلسه قضایی برای پیگیری این موضوع با دادستان کشور برگزار شده است. آخرین جلسه نیز هفته گذشته برگزار شد. 

اوحدی در مورد حمایت از خانواده های جانباختگان، گفت: برای تمامی خانواده های جانباختگان منا کارت بیمه سلامت صادر شده و این افراد تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. همچنین هزینه های این بیمه را سازمان حج و زیارت پرداخت می کند. 

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به باقی ماندن 35 پیکر حجاج ایرانی در عربستان، تأکید کرد: خانواده سه تن از آنها خواستار بازگشت پیکر عزیزشان هستند اما به دلیل مشکلات سیاسی عربستان از همکاری و پس دادن اجساد خودداری می کند. تنها خواسته خانواده های جانباختگان محکومیت عربستان در خصوص فاجعه منا است. 

وی ادامه داد: 410 خانواده قربانیان فاجعه منا با ارسال وکالت نامه به وزارت امور خارجه خواستار پیگیری موضوع در مجامع بین المللی شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور بیان کرد: امروز در سالگرد شهدای منا برای فراموش نشدن یاد این شهدا برنامه هایی تعیین شده که از جمله این برنامه ها طراحی پنج کمیته محتوایی و اجرایی، ‌2کمیته با رویکرد بین المللی، کمیته مردم نهاد با همکاری بسیج، کمیته حقوقی با مسئولان وزارت امور خارجه است. همچنین خانواده های قربانیان فاجعه منا به زودی با رهبر معظم انقلاب دیدار می کنند. 

وی یادآور شد: همچنین در تمامی شهرها نمادی به یاد شهدای منا در حال ساخت است و مستندهای بسیار زیادی از طریق رسانه ملی به نمایش گذاشته می شود. مراسم دعای عرفه درمصلی بزرگ مراکز استانها با رویکرد بزرگداشت شهدای منا اجرا می شود. 

رئیس سازمان حج و زیارت در حاشیه این نشست در خصوص آمار ثبت‌نام زائران اربعین در سامانه «سماح» گفت: خوشبختانه میزان ثبت‌نام از مرز 100 هزار نفر در سامانه سماح گذشته و امیدواریم هرچه زودتر دستورالعمل صدور ویزا اجرایی شود و همان‌طور که مسئولان عراقی اعلام کرده‌اند، امیدواریم صدور ویزای اربعین از این هفته آغاز شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با استقبال فعلی در سامانه سماح، شاهد حضور بیش از 2 میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین سال جاری باشیم.

اوحدی تصریح کرد: در جلسه ستاد مرکزی اربعین که هفته گذشته انجام شد، وزارت کشور از معاونت کنسولی وزارت خارجه درخواست جدی کرد که آنها هماهنگی‌های لازم را برای صدور ویزا با مقامات عراقی انجام دهند اما امسال نسبت به سال گذشته خیلی جلوتر هستیم.

وی درباره ارسال نامه‌ای از سازمان حج و زیارت به طرف عراقی برای ثابت ماندن هزینه صدور روادید، گفت: هزینه صدور روادید بحث حاکمیتی عراق است و ما می‌کوشیم تا زائران ایرانی را با کم‌ترین هزینه به عراق مشرف کنیم، ولی بهتر است بدانیم این هزینه حق آنهاست.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: دولت عراق سال گذشته میزبانی خوبی را از زائران ایرانی انجام داده‌اند، اما ویزا مهم‌ترین گلوگاهی است که ساماندهی اربعین مربوط به آن است.

وی با بیان اینکه سه بانک عامل ملی، سپه و ملت مأمور دریافت هزینه‌های ریالی صدور روادید هستند، گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک مرکزی قرار است تا هزینه‌های ارزی صدور روادید برای زائران ایرانی توسط این سه بانک جمع‌آوری شده و معادل ارزی آن به سفارت عراق واریز شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار