نیویورک‌تایمز: آیا لیبی پس از شکست داعش به ثبات می‌رسد؟

وب‌سایت نیویورک‌تایمز در گزارشی به تحلیل سرنوشت لیبی پس از شکست گروه تروریستی داعش پرداخت.

نیویورک‌تایمز:آیا لیبی پس از شکست داعش به ثبات می‌رسد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک‌تایمز، «مارتین کوبلر،» نماینده سازمان ملل متحد در لیبی معمولاً با ادبیاتی کنایی می‌گفت تنها دولت روی کار در لیبی، گروه تروریستی داعش است. این گروه علی‌رغم قوانین بسیار سخت مختص تروریست‌ها، دادگاه‌ها را کنترل می‌کند و خدماتی را ارائه می‌دهد!!!

خوشبختانه به تازگی کوبلر اعلام کرده کنترل گروه تروریستی داعش بر لیبی به سه بخش در شهر ساحلی «سِرت» محدود شده است. البته حکومت بر لیبی هنوز هم مشکلات زیادی دارد و حل کردن آنها بسیار دشوار است. دوره دوم مذاکرات که سازمان ملل متحد آن را پیش می‌برد سرنوشت سِرت را مشخص خواهد کرد.

از زمان عزل «معمر قذافی،» دیکتاتور پیشین لیبی در سال 2011، این کشور دچار هرج و مرج و تنش شده است. از طرفی تنش‌های قومی و از طرف دیگر هجوم تروریست‌ها این کشور را متزلزل کرده است.

لیبی که نهمین کشور بزرگ جهان از لحاظ دارا بودن ذخایر نفتی است در حال حاضر دولت مرکزی ندارد. حتی اگر تنش‌ها در سِرت کاهش یابد، پاکسازی این منطقه از تروریست‌ها زمان زیادی را می‌طلبد.

حتی پس از شکست گروه تروریستی داعش هم برخی از مشکلات باقی می‌ماند. برای مثال، دیگر جناح‌های موجود در لیبی ممکن است دولت مرکزی منتخب را نپذیرند.

کوبلر بر این باور است که با توجه به تاریخ لیبی شرایط گیج کننده نظامی و سیاسی این کشور دور از انتظار نیست. وی در این خصوص می‌گوید: «این کشور حتی در زمان قذافی هم سازمان‌های با ثباتی نداشته است. ایجاد اینگونه سازمان‌ها برای نخستین بار در لیبی به زمان و تلاش بسیار نیازمند است.»

به گفته کوبلر تمام هرج و مرج‌های لیبی به دلیل رقابت بر سر پول، نفت و قدرت است.

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
آقااجاز! به مرگ خودشون اگه همون امریکاییها بذارن، همۀ جنگ و دعواها توی تمام دنیا تموم میشه و نیازی به تحلیل آیندۀ کشورها پیدا نمیکنن!!!
آخرین اخبار