کوسه‌ها بیشتر کجای دریا زندگی می‌کنند؟

کوسه‌ها در بسیاری از مناطق آبی جهان زندگی می‌کنند. با وجود این که فقط برخی گونه‌های این حیوان برای انسان‌ها خطرساز هستند، همیشه درباره کوسه‌ها با ترس صحبت می‌کنیم و همیشه وحشت عمومی از این حیوان آبزی در میان مردم وجود دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کوسه‌ها در بسیاری از مناطق آبی جهان زندگی می‌کنند. با وجود این که فقط برخی گونه‌های این حیوان برای انسان‌ها خطرساز هستند، همیشه درباره کوسه‌ها با ترس صحبت می‌کنیم و همیشه وحشت عمومی از این حیوان آبزی در میان مردم وجود دارد.

برای این منظور دانشمندان وارد عمل شده و جامع ترین گزارش جهانی درباره تجمع کوسه‌ها را تدارک می‌بینند. آنها سراغ صد صخره مرجانی ـ یعنی محل‌های مطلوب کوسه‌ها ـ رفته و بیش از پنج هزار ساعت صرف تحقیق درباره تجمعات این حیوانات انجام داده‌اند.

هدف اصلی دانشمندان در این پروژه مشخص کردن محل زندگی بیشتر کوسه‌های جهان است. نتایج این بررسی تا اینجا نشان داده در اکثر بخش‌های اقیانوس‌های سراسر جهان کوسه‌ها زندگی می‌کنند.

در عین حال بخش‌هایی هم وجود دارد که به واسطه انبوه صیدهای غیرقانونی و فعالیت‌های گسترده شبکه ماهیگیری در آنها، دیگر اثری از کوسه‌ها دیده نمی‌شود.

این دستاورد مهم که تحت عنوان Global FinPrint ارائه شده با بهره گیری از امکانات پیشرفته‌ای نظیر تصویربرداری زیرآبی (BRUV) صورت گرفته تا به این ترتیب تصاویر شفافی از کوسه‌ها و سایر جانوران زیرآب تهیه و جمع آوری شود.

این پروژه هم اکنون در میانه راه خود قرار دارد. دانشمندان امیدوارند تا پایان دوره سه ساله آن که از سال گذشته آغاز شده است مجموعه اطلاعات جامعی از کوسه‌ها و محل زندگی آنها در اطراف 400 صخره مرجانی سراسر جهان گردآوری کنند.

تقریبا یک‌چهارم بیش از 500 گونه کوسه‌ای که اکنون در سراسر جهان زندگی می‌کنند، در معرض خطر انقراض نسل قرار دارند. این گزارش نگران‌کننده را موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونین منتشر کرده است.

اکنون این امیدواری شکل گرفته که از نتایج این پروژه مهم تحقیقاتی برای اتخاذ استراتژی‌های جدید برای حفاظت از جمعیت کوسه‌ها استفاده شود. این پروژه با بهره‌گیری از امکانات قابل توجه پیش می‌رود و در جریان آن دانشمندان از بیش از پنج هزار سیستم تصویربرداری زیرآبی استفاده کرده‌اند.

منبع: جام جم

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار