مرده خوری بانک ها و تضییع حقوق خانواده متوفیان؟!

گزارشات حاکی از آن است که بانک ها پس از فوت مشتری، پراخت سود به سپرده متوفیان را متوقف می کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بانک گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از بانک ها هیچ فرصتی را  برای سودآوری بیشتر از دست نمی دهند و این بارهم در راستای همین تفکر به سراغ اموال اموات رفته و با بلوکه کردن حساب این متوفیان و توقف سود دهی به سپرده آنها عملا پول هایشان را به رایگان در اختیار گرفته اند؛ تا در شرایطی که سود سپرده های بانکی کاهش و درآمد این بنگاه های اقتصادی به طور چشمگیری افت کرده راه درآمدی جدید آن هم از حساب متوفیان برای این بانک ها باز شود.

گفتنی است تماس های مردم و در پی آن پیگیری میدانی خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهر تاییدی بر این ادعا بود که بانک ها پس از فوت مشتریان ضمن اینکه حساب مذکور را مسدود کرده، سوددهی به آن را نیز برخلاف قوانین متوقف می کنند تا  روند انحصار وراثت طی شود؛ البته با بررسی روند انحصار وراثت و پیچ و خم های آن در می یابیم که حتی با فرض اندک بودن پرونده های مطروحه در شعبه مورد نظر دادگاه، این امر دستکم  شش ماه به طول خواهد انجامید؛ اما  اتفاقی که در این بازه زمانی می افتد فعالیت بانک با پول متوفی و در نهایت پرداخت اصل پول بدون ریالی سود به ورثه است.




مرده خوری بانک ها و تضییع حقوق خانواده متوفیان
تخلف آشکار بانک

محمد ربیع زاده، کارشناس مسائل پولی و بانکی در این خصوص به خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این سپرده ها  مانند سایر دارایی ها متوفی متعلق به وراث است، بلوکه کردن حساب امری قانونی است اما توقف رویه پرداخت سود به مبلغ اصلی سپرده، تخلف آشکار بانک است.

 وی یادآور شد: سپرده نیز به مانند سایر دارایی ها است، کما اینکه اگر شخص مورد نظر قبل از فوت ملک خود را اجاره داده باشد، مستاجر باید پس از فوت مالک، اجاره بهای ملک استیجاری را تمام و کمال بپردازد.

اظهار نظر های متفاوت

کوروش پرویزیان رییس کانون بانک های خصوصی کشور نیز در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،دررابطه با بلوکه شدن حساب متوفی و همچنین توقف سوددهی به حساب مورد نظر اظهار داشت:بانک ها همواره بر اساس قرارداد عمل خواهند کرد و در صورت بروز هر اتفافی، بانک طبق  همان قرارداد عمل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: هرگونه تغییری در قرارداد خلاف قوانین شبکه بانکی است کما اینکه تا کنون نیز بانک ها هیچگونه تغییری در وضع قرارداد ها و توافقات امضا شده اعمال نکرده اند. 
همچنین علی دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بخشنامه های کنونی ، گفت: شفافیت بخشنامه های موجود  تکلیف بانک و مشتری مشخص کرده است؛در زمان افتتاح حساب و تکمیل فرم از مشتری امضا گرفته می شود تا بانک در زمان حیات وکالت داشته باشد و در زمان فوت نیز وصایت اموال مشتری را داشته باشد.

پرویزیان در خصوص وضعیت سپرده متوفی در بازه زمانی فوت تا انحصار ورثه اظهار داشت: در طول این شش ماه اگر دوران سپرده مشتری بلند مدت باشد،سود سپرده بلند مدت و اگر مدت زمان سپرده کوتاه باشد، سود سپرده کوتاه مدت به حساب متوفی تعلق می گیرد.

 اظهارات متفاوت مدیران ارشد بانک ها در خصوص وضعیت سپرده های متوفی نشان می دهد که نظارت دقیقی بر  چگونگی این فعالیت ها صورت نمی پذیرد.

مرده خوری بانک ها و تضییع حقوق خانواده متوفیان؟!


با کنار هم گذاشتن زنجیره این اتفاقات بازهم متوجه مفقود شدن حلقه معروف قانون می شویم که عامل اصلی بروز همین تخلفات ریز و درشت است، خلاءهای قانونی گسترده در سطح شبکه بانکی و از سوی دیگری بی توجهی نهاد های نظارتی بویژه بانک مرکزی سبب بروز مشکلات برای مردم و از بین رفتن حق و حقوق شهروندی آن ها می شود.

از این رو  در سال پایانی دولت یازهم این خواسته روا است که به  مشکلات و تخلفات شبکه بانکی رسیدگی شود در غیر اینصورت دود  این بی توجهی ها در چشم مردمی می رود که با وجود تحمل همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی به دولت اعتماد کرده اند.

 انتهای پیام/


برچسب ها: بانک ، تخلف ، بانک مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
سلام یک حساب پدرم توی بانک شهر داشت با سود بالای ۲۰ درصد،پس از فوت گفتن پول بلوکه است وسود رو از زمان فوت تا انحصار وراثت که ۶ ماه بود کردن ۷ درصد....واقعا انسانی هست این کار؟...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۵
بابا اینقدر بانکها رو نکوبید ما هم کارمندیم زن و بچه داریم مشکل از جای دیگه است اقتصاد ما با کم کردن سود بانکی درست نمیشه مشکل اقتصاد ما تبعیض اختلاس و ....است . بانک جزیی از اقتصاد است .بعضی ادارات و سازمانها هم تخلف میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
در بانک ملی تا انحصار وراثت سود به مشتری پرداخت میشود
Germany
ناشناس
۰۷:۴۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
بی قانونی در تمامی ادارات و بخش ها من جمله بانکها بیداد میکنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
بر اساس بخشنامه و دستو العمل کلیه بانکها .از بستن حساب اموات تا زمان مراجعه وراث و نامه انحصار وارثت جلوگیری کرده و در صورت سود یا اصابت جایزه قرعه کشی .نفع ان به وراث انتقال صورت میگرد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۱۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
بانک ها زنده زنده ما رو میخورن چه برسه به اموات!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
بانکی که سود میخوره مرده خوری که مثل شربته براش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
بانکها خیلی غیر منصفانه عمل میکنند دولت هم بهشون میدان میده. نظیر این اتفاق برای ما افتاد البته ما نه قبلا ونه حالا سپرده ای نداریم اما چند سال قبل وقتی پدرم فوت کرد با وجود مشکلات مادی خیلی شدید که داشتیم دولت یک ماه یارانه تمام اعضای خانواده مون را قطع کرد و ما شدیدا به اون پول نیاز داشتیم و بعدا هم بهمون ندادند خلاصه در حقمون لطف کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
بانک کشاورزی سود رو قطع نمیکنه
United States of America
ناشناس
۱۰:۳۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
خواهشا دست از سر بانکها بر دارین مشکل اونا نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
اگر حساب بنام دو نفر باشد،یکی از صاحبان بمیرد باز هم بانک سود نمی دهد؟
اصلا با زهم حساب مسدود میشه؟البته با فرض اینکه بانک خبردار بشه یکی از صاحبان حساب مرده
آخرین اخبار