باوجود فاصله ها رشد خوبی را در بخش های علمی داشته ایم

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تنها 2 دانشگاه در بین 500 دانشگاه برتر دنیا طبق رتبه بندی جهانی قرار دارند و نباید از حق گذشت که باوجود فاصله ها نسبت به سالهای قبل وضعیت ایران روبه رشد است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در نهمین نشست معاونان و مدیران بین المللی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری منتخب که در ساختمان وزارت علوم برگزار شد،گفت: متاسفانه در نظام رتبه بندی های جهانی دانشگاههای تراز اول دنیا کمتر از بین دانشگاههای قاره آسیا و اقیانوسیه است و عمدتا در قاره های آمریکا و اروپا متمرکز هستند.

وی افزود: بعنوان مثال تنها دو دانشگاه ما در بین 500 دانشگاه برتر دنیا طبق رتبه بندی جهانی قرار دارند، البته نباید از حق گذشت که باوجود فاصله ها اما نسبت به سالهای قبل وضعیت ایران روبه رشد است.

وی بیان کرد: تقریبا در همه اسناد بالادستی،طرح آمایش آموزش عالی و ابلاغیه های مقام معظم رهبری صراحتا درباره توجه به ارتباطات فرا ملی، تعاملان بین المللی و رساندن مراکز علمی کشور به ترازهای جهانی تاکید شده است.

شریعتی نیاسر‌ درباره برقراری تعاملات دانشگاه‌های برتر عنوان کرد: باید زمینه را برای ورود مؤسسات غیر دولتی به ارتباطات بین‌المللی فراهم کنیم سال گذشته بیش از 4 یا 5 مؤسسه برای همکاری با مراکز علمی دنیا از ما مجوز گرفتند.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره بحث تأسیس دانشگاه گروه 8 بیان کرد: مجوز اصلی برای تأسیس این دانشگاه صادر شده و امیدواریم با حمایت کشور‌های عضو این گروه دانشگاه به زودی تشکیل شود تصورمان بر این است دانشگاه این گروه می‌تواند بستر لازم را برای گسترش روابط برون‌مرزی فراهم کند.

وی با اشاره به رشد و توسعه مراکز آموزش عالی و پذیرش دانشجویان خارجی گفت: این رشد باعث رقابت‌پذیری (زمینه ورود به میدان جهانی آموزش عالی را فراهم می‌کند)، انگیزه (توجه به تعاملات بین‌المللی در بین مدیران بحثی جدی است که عزم ملی را می‌طلبد) و همکاری‌های مشترکی با مراکز جهانی (باید بتوانیم جامعه جهانی را به جامعه خود متصل کنیم) می‌شود.

شریعتی نیاسر‌ اعلام کرد: تنها نیم درصد از دانشجویان ما خارجی هستند که آن‌ هم عمدتا از کشورهای محروم و در سطح منطقه هستند لذا باید برای افزایش جذب دانشجویان از کشور‌های مختلف و توسعه یافته تلاش کنیم.


معاون آموزشی وزارت علوم سطح بندی مؤسسات دولتی و غیر دولتی را ایرانیزه‌ دانست و افزود: سطح‌بندی مؤسسات غیر دولتی در سال گذشته و مؤسسات دولتی در امسال انجام شد که این موضوع می‌تواند در داخل و خارج از کشور میدان رقابت را برای دانشگاه‌ها ایجاد کند.

وی یادآور شد: توسعه همکاری‌های بین‌المللی نیاز به یک عزم ملی از جانب مدیران و هماهنگی نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف مثل سازمان مدیریت و وزارت امور خارجه دارد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار