گسترش سریع ویروس زیکا در سنگاپور تهدیدی برای تمام آسیا

افزایش موارد ابتلا به زیکا در سنگاپور باعث نگرانی از احتمال گسترش آن در آسیا شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان، تنها طی یک هفته تعداد موارد ابتلا به زیکا در سنگاپور از یک مورد به 242 مورد افزایش یافته است تا نگرانی از احتمال گسترش سریع این ویروس در آسیا به بالاترین سطح خود برسد.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد حدود 2.6 میلیارد نفر در آسیا و آفریقا در خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند که می‌تواند باعث یک اختلال رشد عصبی موسوم به "میکروسفالی" در نوزادان شود.

هنوز درباره نحوه ورود ناگهانی ویروس زیکا به سنگاپور اطلاعاتی در دسترس نیست؛ اما به گفته مقامات بهداشت این کشور، گونه‌ای از پشه بومی شرق آسیا عامل انتشار سریع این ویروس در سنگاپور بوده است. 

در نوامبر 2015، افزایش ناگهانی تعداد نوزادان مبتلا به میکروسفالی در برزیل برای اولین بار نام ویروس زیکا را در رسانه‌ها مطرح کرد. در فوریه 2016، سازمان بهداشت جهانی با پیش‌بینی ابتلای 4 میلیون نفر به زیکا تا پایان سال، برای مقابله با این ویروس در سراسر جهان حالت فوق‌العاده اعلام کرد.

البته سنگاپور اولین کشوری در آسیا نیست که موارد ابتلا به ویروس زیکا در آن گزارش شده است. به گزارش "مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری اروپا"، تایلند نیز طی سه ماه اخیر شاهد گسترش سریع این ویروس بوده است.

به گفته کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، کشورهای شرق آسیا مانند سنگاپور و تایلند به دلیل آب و هوای مرطوب خود زیستگاه مناسبی برای پشه ناقل زیکا به شمار می‌روند؛ به طوریکه این پشه در هر مکانی می‌تواند اقدام به تخم‌ریزی کند. 

از سوی دیگر، تراکم جمعیتی بالای کشورهای شرق آسیا و دسترسی محدود ساکنان بسیاری از مناطق آنها به آب آشامیدنی بهداشتی نیز خطر ابتلا به زیکا در این کشورها را به شدت افزایش داده است.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار