مجله تایم: تنه‌زنی‌های دیپلماتیک نشست گروه 20 را بی‌نتیجه گذاشت

وب‌سایت مجله تایم در مطلبی به بررسی تنش‌های ایجاد شده در جریان نشست گروه 20 در هانگژوی چین پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت مجله تایم در مطلبی نوشت: دولت چین نشست گروه 20 را با شعاری آغاز کرد: "پیش به سوی اقتصاد جهانی خلاقانه، تقویت شده و به هم پیوسته." با این حال، جنجال‌ها از لحظه‌ای که باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – از هواپیمای خود در چین پیاده شد، آغاز شد. به دلیل در دسترس نبودن پلکان برای خروج وی، باراک اوباما بر خلاف تشریفات معمول برای مقامات یک کشور، مجبور شد از بخش پشتی هواپیما پیاده شود.

هر دو طرف قبول دارند این اختلال به دلیل ضعف مسئول پله هواپیما در درک زبان انگلیسی بوده است. اما طرف آمریکایی گفته است مقامات فرودگاه می‌توانستند فرد دیگری را در اختیارشان بگذارند.

یک استاد دانشگاه روابط بین‌الملل که نمی‌خواست نامش فاش شود در این‌باره گفت: "پیش از دخالت مسائل امنیتی، تمامی اقدامات مطابق توافقات دیپلماتیک انجام شد. من تصور نمی‌کنم این رویداد به منظور تمسخر اوباما اتفاق افتاده باشد. اما قبول می‌کنم این رفتار محترمانه نبوده است."

با این حال، اوباما گفت این مسئله اهمیت چندانی نداشته است. وی گفت:" با این‌که در پشت پرده، مسائل اندکی با روال معمول تفاوت داشته اند، من سعی نمی‌کنم به این موضوع بیش از حد فکر کنم." وی همچنین به تنش‌های در روابط آمریکا و چین بر سر مسائلی مانند حقوق بشر، حملات سایبری چین به آمریکا، و مناقشه دریای جنوبی چین اشاره گذرایی کرد. با این حال اوباما روابط دوجانبه پکن و واشینگتن را مناسب ارزیابی کرد. وی در ملاقات با "شی جین پینگ" – رئیس جمهور چین – گفت: "در زمان ریاست جمهوری من و تمام نشست‌هایی که با شما داشتم، پیشرفت‌های مناسبی را در روابط کشورهایمان مشاهده کردم."

با این‌حال، روابط این دو کشور پیشرفت مناسبی نداشته است. دولت چین ارزش‌های غربی را نکوهش می‌‎کند. از مناقشه دریای جنوبی چین گرفته تا رد حکم یک دادگاه بین‌المللی درباره این مناقشه و ساخت پایگاه‌های نظامی در مناطق حساس، چین و آمریکا در زمینه‌های مشترک به توافق خاصی نرسیده اند.

اوباما همچنین برای حصول توافق "شراکت ترنس-پسیفیک" که به موجب آن تجارت آزاد میان 12 کشور انجام خواهد شد، تلاش می‌کند. اما در میان این 12 کشور، نام چین وجود ندارد.

در آخرین روز نشست جی 20، کره شمالی 3 موشک جدید خود را در دریای ژاپن آزمایش کرد. پکن نیز از این نشست استفاده کرد تا مخالفت خود را با استقرار سامانه ضد موشکی آمریکا و کره جنوبی اعلام کند. با این‌حال، مقامات سئول می‌گویند باید خود را در برابر کره شمالی مقاوم کنند.

روز دوشنبه، ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – و باراک اوباما در حاشیه این نشست، با یکدیگر ملاقات کردند. با این‌حال، به نظر نمی‌رسد این دو رئیس جمهور به راه حلی برای بحران سوریه رسیده باشند.

این نشست با تمامی جنجال‌ها به پایان رسید. در این نشست تنها یک توافق بر سر مسائل زیست محیطی به نام "توافق پاریس" به امضا رسید و برای چین تنها یک جنجال بر سر آمادگی پله‌های هواپیما باقی ماند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۵
خروس جنگی وسط اجلاس؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۵
نمی دونم منظورتون از « تنه زنی » همون طعنه زدنه؟! یا این یه چیز دیگه هستش!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
منظور همون تنه زنیه! یعنی قدرت نمایی دیپلماتیک!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۵
طعنه
آخرین اخبار