هفته دوم مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه؛

از برخورد شاگردان کی روش با دیوار چین تا نبرد صدرنشینی گروه B در ابوظبی

مسابقات هفته دوم مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه روز سه شنبه در نقاط مختلف قاره آسیا پیگیری می شود.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، رقابت های انتخابی جام جهانی 2018 روسیه در قاره های مختلف مراحل نهایی خود را طی می کند و در قاره کهن نیز 12 تیم پایانی دیدار نخست خود را برگزار کرده اند. در همین چارچوب، روز سه شنبه بازی های هفته دوم مرحله نهایی در آسیا برگزار می شود.
در رقابت های گروه A سه بازی به شرح ذیل انجام می شود:
 
چین – ایران ، ساعت 16:05
ورزشگاه المپیک شن یانگ


در نخستین دیدار گروه A رقابت های انتخابی جام جهانی، تیم ملی کشورمان در شهر شن یانگ چین به مصاف تیم ملی این کشور می رود. شاگردان کارلوس کی روش در حالی پا به این میدان خواهند گذاشت که در بازی نخست به پیروزی رسیدند. تیم ایران هفته گذشته با وجود ارائه نمایشی نه چندان جذاب، بهترین نتیجه ممکن را مقابل قطر به دست آورد و با نتیچه 2 بر صفر این تیم چند ملیتی را شکست داد؛ این پیروزی ایران را در صدر جدول گروه اول رقابت ها قرار داد. به طور حتم امید اول تیم ایران در این مسابقه  لژیونرهایی همچون سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و رضا قوچان نژاد خواهند بود البته نفرات شایسته ای نیز از لیگ برتر مانند علیرضا بیرانوند، احسان حاج صفی و آندو تیموریان جزء ستون های اصلی تیم کی روش هستند.
در سمت مقابل، تیم ملی فوتبال چین با کوله باری از انگیزه مقابل تیم کشورمان صف آرایی خواهد کرد. چینی ها در دیدار نخست عملکرد شجاعانه ای مقابل تیم قدرتمند کره جنوبی داشتند و تحسین همگان را برانگیختند. آنها پس از دریافت سه گل از کره، تا آستانه جبران نتیجه پیش رفتند اما در نهایت با حساب 3 بر 2 مغلوب حریف شدند. بر کسی پوشیده نیست که همه تیم های حاضر در این گروه برای صعود به جام جهانی مدعی هستند و چینی ها با انرژی فراوانی که در این روزها از خود نشان داده اند، حریف سرسختی برای ایران هستند. بر خلاف تیم کشورمان، کادر فنی چین کاملا بومی است و آقای ژائو هونگ بو در کنار دستیارانش تیم یکدستی را برای انتخابی جام جهانی فراهم کرده است. ژنگ ژی، یو های و گائو لین خطرناک ترین بازیکنان چشم بادامی ها هستند؛ البته حضور ژانگ یونینگ 19 ساله در تیم چین، که تنها لیونر چینی ها هم هست، می تواند برای ایران خطرساز باشد.
آخرین دیدار رو در روی ایران و چین در سال 2010 با نتیجه 2 بر صفر به سود ایران پایان یافت.
 
سوریه – کره جنوبی ، ساعت 16:30
ورزشگاه عبدالرحمن پاروی


یکی از شگفتی های این مرحله از رقابت های مقدماتی جام جهانی بدون شک تیم ملی سوریه است؛ تیمی که هرگز در چنین سطحی از فوتبال قاره کهن حضور نداشته و تا همین جا هم باعث تحسین اهالی فوتبال شده است. این تیم که به دلیل مشکلات مختلف از امتیاز میزبانی هم بی بهره است، در یکی از مهم ترین بازی های خود در کشور مالزی میزبان کره جنوبی خواهد بود. سوریه که هفته پیش نخستین بازی این مرحله را با حداقل اختلاف به ازبکستان واگذار کرد، در مرحله قبلی تیم های کامبوج، افغانستان و سنگاپور را شکست داد اما در مقابل ژاپن شکست های سنگینی را متحمل شد.
تیم کره جنوبی اما در نقطه مقابل، یکی از موفق ترین تیم های قاره آسیا در این مرحله است و در بین تیم های آسیایی رکورد دار حضور در جام جهانی در است. در ترکیب تیم کره تنها چهار بازیکن لژیونر نیستند و این مسئله تا حدی اختلاف فاحش فوتبال کره و سوریه را نمایان می سازد. اولی اشتیلیکه، سرمربی آلمانی کره، با حضور تیم هایی مثل ایران و قطر در این گروه، قطعا  مقابل سوریه به چیزی جز سه امتیاز فکر نمی کند. باید دید آیا سوریه سخت کوش می تواند همانند چین، کره ای ها را آزار دهد یا این کره جنوبی خواهد بود که مثل ژاپن، مقابل سوریه قدرتنمایی می کند.
 
قطر – ازبکستان ، ساعت 20:30
ورزشگاه جاسم بن حمد


اگر بپذیریم ایران و کره جنوبی بخت های اصلی صعود مستقیم از این گروه به جام جهانی هستند، بدون تردید نبرد برای مقام سوم گروه نخست انتخابی جام جهانی در قاره آسیا بین تیم های قطر و ازبکستان شکل می گیرد. تیم قطر در دیدار اول خود مقابل ایران و تماشاگران پرشمار ایرانی نشان داد هراسی از بزرگان آسیا ندارد و اگر برخی اشتباهات فردی گریبان گیر این تیم نشود، شاگردان کارنیوی اروگوئه ای کاملا آماده شگفتی سازی و حتی صعود مستقیم به جام جهانی هستند. البته تیم قطر در 2 بازی قبل از مصاف با ایران نیز مقابل تیم های آلبانی و چین شکست را پذیرا شده و در حال حاضر 270 دقیقه است که رنگ پیروزی را ندیده است اما تیم هفتاد و دو ملت آسیا در دیدار خانگی مقابل ازبکستان شانس زیادی برای جبران روند اخیر خود دارد.
حریف قطر در این مسابقه به جرات یکی از سخت کوش ترین و چقر ترین تیم های قاره کهن شناخته می شود. ازبکستان تیمی است که در مقابل بزرگان آسیا هرگز تسلیم محض نشده اما در دیدارهای آسان تر نتایج لازم را کسب نکرده است. تیم چهارم آسیا در جام ملت های 2011، حالا پس از پیروزی روحیه بخشی که در هفته نخست مقابل سوریه به دست آورد به دنبال کسب دومین برد و بقا در جمع مدعیان گروه است و برای این کار مجبور به نگاه داشتن تیم قطر در قعر جدول خواهد بود. قطری های یک بار نشان دادند که راه نجات دادن تیم های مختلف را به هر قیمتی بلد هستند. در رقابت های مقدماتی جام جهانی قبلی بود که تیم قطر بازی پایانی خود را با حساب پنج بر یک به ازبکستان واگذار کرد بلکه تیم ایران به جام جهانی نرسد. حالا باید منتظر ماند و دید کشوری که میزبان دوره بعدی جام جهانی است، آیا حاضر است بار دیگر مقدمات صعود ازبکستان را فراهم کند یا برای حفظ آبرو هم که شده، مقابل ازبک ها با قدرت حاضر می شود.
 
بازی های گروه B به این ترتیب برگزار می شود:
 
عراق – عربستان ، ساعت 15:30
ورزشگاه شاه عالم


یکی از دیدارهای حیثیتی غرب قاره آسیا که همیشه حساسیت های خاص خود را داشته، در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه نیز تکرار می شود. عراق و عربستان در حالی نخستین دیدار هفته دوم رقابت های مقدماتی جام جهانی را در مالزی برگزار می کنند که مطابق پیشنهاد و درخواست عراقی ها قرار بود این دیدار در ایران انجام شود اما لابی های عربستان در کنفدراسیون فوتبال آسیا این اجازه را از عراق گرفت. از همین حالا معلوم است که جنجال ها بر سر دیدار برگشت این دو تیم هم پابرجا خواهد بود چرا که عربستانی ها حاضر به میزبانی از عراق در کشور ثالث نشده اند و بدین ترتیب خواسته عراق در هر دو دیدار رفت و برگشت زیر پا گذاشته می شود. تیم عراق پس از کسب مقام چهارم جام ملتهای سال 2015 فروغ چندانی نداشته و در مرحله قبلی همین رقابت ها نیز با نتایج نسبتا ضعیفی صعود کرد. شاگردان راضی شنیسل حالا پس از باخت مقابل استرالیا در گام نخست به دنبال جبران روند ماه های اخیر هستند. در این راه ستاره هایی مثل ضرغام اسماعیل، علی عدنان و علا عبدالزهرا نقش پررنگی برای عراقی ها خواهند داشت.
تیم فوتبال عربستان که سال هاست از روزهای خوش تاریخ خود فاصله گرفته، بار دیگر فرصت را برای بازگشت به جمع برترین های قاره کهن جستجو می کند. تیم پا به سن گذاشته عربستان که در حال حاضر هیچ لژیونری ندارد، با نتایج نسبتا خوب و پشت سر گذاشتن امارات، فلسطین و مالزی به مرحله فعلی رسیدند. نخستین بازی شاگردان فن مارویک در مرحله نهایی نیز با پیروزی خفیف مقابل تایلند رقم خورد تا عربستان فعلا یکی از مدعیان گروه B انتخابی جام جهانی در قاره آسیا باشد.
جدا از این که آخرین دیدار رو در روی عراق و عربستان با پیروزی عراق در سال 2013 رقم خورد، حساس ترین نبرد تاریخ این دو تیم قطعا به فینال جام ملت های 2007 باز می گردد که در آنجا هم عراق با تک گل یونس محمود، عربستان را مغلوب کرد.
 
تایلند – ژاپن ، ساعت 16:45
ورزشگاه راجامانگالا

 
برای هیچ کس قابل پیش بینی نبود که نبرد تیم های تایلند و ژاپن، جدالی بین بازنده های روز نخست مسابقات انتخابی جام جهانی باشد اما علاوه بر اینکه تایلند در خانه عربستان شکست خورد، ژاپن نیز در خانه حریف ستاره های امارات نشد تا در هفته دوم تشنه به دست آوردن اولین سه امتیاز در گروه خود باشد. ژاپنی ها پیش از امارات، به بوسنی نیز با نتیجه مشابه 2 بر یک باخته بودند اما قبل از آن در چارچوب مرحله قبلی انتخابی جام جهانی و همچنین بازی دوستانه مقابل بلغارستان به پیروزی های پرگلی دست یافتند. ژاپن که ستارگان بزرگی از تیم های دورتموند، سویا، میلان، مارسی و غیره را در ترکیب خور می بیند، پس از جام ملت های 2015 دچار افت نسبی شده و برای عقب نماندن از رقیبانی همچون استرالیا و امارات باید هرچه سریعتر روند صعودی خود را بازیابد.
در سمت مقابل یکی از تیم های کم خطر این مرحله از رقابت های انتخابی جام جهانی حضور دارد. با توجه به سابقه تیم تایلند، حضور این تیم در همین مرحله تحسین برانگیز بوده و قطعا کسی انتظار صعود به جام جهانی از این تیم ندارد. تایلندی ها که به همراه عراق از مرحله قبلی انتخابی صعود کردند و به جمع دوازده تیم برتر آسیا راه یافتند، در 2 بازی اخیر خود با حداقل اختلاف نتیجه را به کره جنوبی و عربستان واگذار کردند؛ بدین ترتیب تیم ژاپن هم با رقیب سرسختی روبرو خواهد شد. اینکه تیم تایلند تا چه اندازه می تواند در گروه B انتخابی جام جهانی شگفتی ساز شده و مدعیان گروه را به دردسر بیندازد، در ماه های اخیر به وضوح مشخص خواهد شد.
 
امارات – استرالیا ، ساعت 20
ورزشگاه محمد بن زید

به طور حتم حساس ترین دیدار هفته دوم انتخابی جام جهانی 2018 در قاره آسیا، به میزبانی شهر ابوظبی برگزار می شود. تیم های امارات و استرالیا که در هفته نخست پیروزی های مهمی کسب کردند، از ساعت 20 برای صدرنشینی گروه دوم می جنگند. اماراتی ها که از جام ملت های 2015 نشان دادند راه بردن ژاپن را به خوبی می دانند، مرحله نهایی انتخابی جام جهانی را هم با وارد کردن یک شوک بزرگ به سامورایی ها آغاز کردند و یک زهرچشم اساسی از غول های آسیا از جمله استرالیا گرفتند. تیم سوم جام ملت ها با ستاره های جوان خود نظیر عبدالرحمن، علی مبخوت و احمد خلیل به دنبال ادامه موفقیت های خود است و برای این امر صعود مستقیم به جام جهانی را نشانه رفته است.
تیم ملی استرالیا نیز همچنان مثل گذشته با صلابت در مسابقات آسیایی حاضر می شود. کانگوروها پس از تجربه 2 فینال آسیایی پیاپی با کمی تغییر در ترکیب خود حالا به دنبال رسیدن به یک جام جهانی دیگر هستند. شاگردان پوستکوغلو پس از صعود نسبتا آسان به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی، در این مرحله نیز کار را با پیروزی خانگی برابر عراق آغاز کردند و حالا در یکی از سخت ترین بازی های این مرحله، باید در خانه امارات به میدان بروند. تیم کیهیل باتجربه در کنار جدیناک، مت رایان و رابی کروسه تعدادی از مهم ترین بازیکنان استرالیا هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.