نحوی نژاد:

توانمندسازی معلولان با استفاده از امکانات محلی میسر می شود

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت:محورهای اساسی در کار توانبخشی مبتنی بر جامعه و استفاده از امکانات خانواده و جامعه برای آماده کردن و توانمندسازی معلولان است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در نشست مشترک وزارت توسعه اجتماعی و سازمان آمار ایران، سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص توانبخشی مبتنی بر جامعه (cbr ) و صندوق فرصت های شغلی که امروز(سه شنبه) در سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، اظهارداشت: در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) به معلولان ساکن مناطق روستایی آموزش می دهیم که چگونه با وضعیت معلولیت خود کنار بیایند و هر گونه نیاز به امکانات توانبخشی خود را با استفاده از منابع و امکانات محلی تامین کنند.

وی افزود: حدود 3 هزار و 529 تسهیل گر محلی، یک هزار و 33 تسهیل گر میانی، 10 هزار و 598 خانه بهداشت در راستای اجرای این برنامه با ما مشارکت می کنند.

معاون امو توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در سطح مناطق روستایی حدود447 هزار معلول شناسایی شده است که درصد معلولیت آنها متوسط رو به بالا است و فقط خدمات آموزشی دریافت می کنند.

نحوی نژاد در ادامه تصریح کرد: سازمان دهیاری ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی و شبکه مراقبت های بهداشتی اولیه از مجموعه سازمان هایی هستند که در این راستا همکاری می کنند. 

وی با اشاره به همکاری 10 هزار و 534 دهیاری در مناطق روستایی با سازمان بهزیستی کشور افزود: بیش از 95 درصد مناطق روستایی تحت پوشش این برنامه هستند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: برنامه (CBR) با استفاده از منابع موجود در درون جامعه محلی برنامه ریزی، اجرا و مدیریت می شود و حمایت های فنی به وسیله سازمان بهزیستی و کارشناسان توانبخشی مبتنی بر جامعه انجام می شود.

وی افزود: تسهیل گرها افراد آموزش دیده ما هستند و آموزش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه را طی 12 روز پشت سر گذاشته و مهات های تسهیل گری را آموخته اند و اجرای برنامه را درون جامعه محلی مدیریت می کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کشور مکزیک کشور موفقی در حوزه ارزیابی سیاست های اجتماعی است، گفت: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) سازمان بهزیستی و صندوق فرصت های شغلی و  کمیته امداد از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دو برنامه موفق ایران انتخاب شده اند.

نحوی نژاد در ادامه تصریح کرد: یکی از زیباترین و ماندگارترین فعالیت های سازمان بهزیستی در 25 سال گذشته، توانبخشی مبتنی بر جامعه است.

وی افزود: توانبخشی مبتنی بر جامعه یک فلسفه و رویکرد ذهنی و عملکردی است که پایه امور مربوط به  افراد دارای معلولیت، سالمند، دارای مشکلات شنوایی و بینایی و غیره در کنار خانواده و جامعه انجام می شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: از  جمله محورهای اساسی در کار توانبخشی مبتنی بر جامعه استفاده از امکانات خانواده و جامعه برای آماده کردن و توانمندسازی معلول است.

نحوی نژاد در ادامه تصریح کرد: مشکلات فرهنگی از جمله مواردی بود که در ابتدای اجرای این برنامه سختی هایی را به دنبال داشت چرا که براساس این مسئله فرهنگی باید افراد معلول و کودکان برای درس خواندن به مدارس خاص و استثنایی بروند و به دور از سایر بچه ها باشند.

وی افزود: اما با وجود این مشکل ما توانستیم در این 25 سال با اجرای این برنامه از تعداد متقاضیان مدارس استثنایی کم کنیم و با ساختن واحدهایی و مناسب سازی مدارس شرایطی را برای آن ها فراهم کنیم تا فرد معلول در کنار سایر دانش آموزان سالم توانایی درس خواندن و حضور در کلاس های استثنایی و برخورداری از معلمان خاص دوران تحصیلی خود را سپری کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار