اویل پرایس: سیاست توقف تولید اوپک، نفت را 60 دلاری خواهد کرد

اویل پرایس در مطلبی به باید و شایدهای سیاست توقف تولید نفت اوپک و تاثیر آن بر افزایش بهای نفت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان اویل پرایس در مطلبی نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مشتاق رسیدن به توافق میان سران اوپک برای توقف تولید نفت است. پوتین امیدوار است این امر، به افزایش بهای نفت و بازگشت ثبات به بازار کمک کند.

با افزایش عرضه نفت شیل در آمریکای شمالی، اوپک میزان تولید خود را برای حفظ سهم بازار بالا برده است. این امر، موجب کاهش شدید بهای نفت شده و بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت را با بحران شدید اقتصادی مواجه کرده است.

دو سال پیش، نفت خام 100 دلار به ازای هر بشکه معامله می شد؛ اما در حال حاضر، بهای نفت به زیر 50 دلار به ازای هر بشکه رسیده است.

روسیه، به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان انرژی، با بحران اقتصادی ناشی از بهای پایین نفت مواجه است؛ زیرا این کشور 40 درصد درآمد خود را از نفت به دست می آورد. 

از سوی دیگر، ایران با رفع تحریم های بین المللی بار دیگر وارد بازارهای جهانی شده و تولید و عرضه نفتی خود را از سر گرفته است. سران جهانی معتقدند ایران نیاز به ادامه روند تولید نفت دارد و نباید شامل سیاست توقف تولید شود. 

با این حال، در ماه آوریل ولیعهد عربستان در نشستی در دوحه اظهار کرد ایران نیز باید مشمول قانون توقف تولید شود. این امر مانع از ادامه و پیشرفت مذاکرات اوپک برای توقف تولید نفت شد.

ایران رقیب دیرینه عربستان است. اگر ایران بتواند سطح تولید خود را به پیش از زمان تحریم ها برساند، عربستان سعودی بخش عظیمی از سهم خود را در بازار از دست خواهد داد. در حال حاضر، عربستان روزانه 10 میلیون بشکه نفت تولید می کند و تمایل دارد به این روند ادامه دهد.

بیشتر کشورهای عضو اوپک معتقدند ایران نباید شامل سیاست توقف تولید شود. قرار است اوپک مذاکرات بیشتری را در این خصوص انجام دهد. 

برخی از اعضای اوپک، مانند لیبی، عراق و نیجریه، نیز بر سر موافقت یا مخالفت با سیاست توقف تولید تردید دارند. توقف تولید امتیازات زیادی را ارائه نخواهد کرد. این امر، موجب کاهش تولید و افزایش نرخ بیکاری خواهد شد. حتی اگر مشکل ایران نیز برطرف شود، اوپک باید رضایت این کشورها را نیز به دست آورد.

اگر اوپک موفق شود سیاست توقف تولید را اعمال کند، بهای نفت خام در آینده افزایش خواهد یافت. برآورد می شود با سیاست توقف تولید، بهای نفت تا 20 درصد افزایش یابد و به 60 دلار به ازای هر بشکه برسد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار