تدوین سند ملی گیاهان دارویی قدمی برای تقویت زیست بوم فرهنگی

معاون علمی فناوری رئیس جمهور گفت:تدوین سند ملی گیاهان دارویی قدمی برای تقویت زیست بوم فرهنگی بوده و امروزه دوران خام فروشی به پایان رسیده است.

 سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛با اشاره به زیست بوم علمی فرهنگی تولید گیاهان دارویی اظهار داشت: این یک بحث جدید دانشی بوده و ارزش این مسئله در این است که ما بتوانیم از گیاهان دارویی در جهت ارزش بر افزوده و ارتقای تولید ناخالص داخلی استفاده کافی را ببریم .

وی بیان کرد:  بیش از یک هزار شرکت در حوزه گیاهان دارویی در کشور فعالیت می کنند و این گیاهان  از نظر داروسازی و ظرفیت در این دانش نقش بسزایی در کشور دارد.

ستاری ادامه داد:  کتاب قانون ابوعلی سینا به 30 زبان  زنده دنیا ترجمه شده اما در طول هزار سال این دانشمند در کشور خود مهجور مانده و هم اکنون کتاب قانون در 8 جلد در سراسر دنیا در حال تدریس بوده و بیش از هزار شرکت دارویی بر اساس مطالب آن در حال تولید داروهای مختلفی هستند.

ستاری یاد آور شد: 94 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود که این تولید امسال 380 تن بوده و صادرات ما 450 میلیون دلار است، اما با وجود 94 درصد تولید زعفران دنیا، تنها پنج درصد این گردش مالی را در دست داریم.

وی عنوان کرد: 2هزارو600 شرکت دانش بنیان با 20 هزار میلیارد تومان در کشور فعالیت می‌کنند وهم اکنون ایران چهارمین تولید کننده، محقق ومهندس در دنیا است واین موضوع بسیار مهمی بشمار میرود که ایران دارای نیروی انسانی جوان وتحصیل‌کرده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: سند ملی گیاهان دارویی نشان دهنده یک نگاه جدیدی است که ما از خام فروشی به سمت صادرات فراورده های دارویی در حال حرکت هستیم و این زیست بوم فرهنگی در کشور درحال شکل‌گیری است.

ستاری ابراز داشت: در حال حاضر کارخانجات بسیاری که در حوزه مواد دارویی مشغول به فعالیت بوده  و  این همان دانشی است که باید مد نظر قرار داد که متاسفانه با ورود بحث  استخدام در ارگان ها وسازمان ها خلاقیت و نوآوری از بین رفته است.

وی گفت: زیست بوم فرهنگی به خوبی در زمینه گیاهان دارویی شکل گرفته و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در حال پیشروی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار