مهریه بالا، مهر زن و شوهر را کم می کند

بعضی خانواده ها مبالغ بالایی را در مراسم خواستگاری مهر دخترشان می کنند که نتیجه ای جز شروع اختلافات بعد از ازدواج در بر ندارد.

سید پژمان بابایی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به رابطه مستقیم مهریه بالا و افزایش اختلافات در بین جوانان اظهار داشت: مهریه بالا نشان دهنده بی اعتمادی زن و شوهر به یکدیگر است و می تواند به عنوان یک ابزار در دست دختران قرار بگیرد و پسران از این نظر همیشه  استرس داشته باشند.

بابایی در ادامه تءکید کرد: بالا بودن مبلغ مهریه و  پایین بودن آن موجب دردسرهایی می شود که در بیشتر موارد، نزاع ها مربوط به بالا بودن مهریه است. 

وی با اشاره به این ضرب المثل که "مهریه رو کی داده کی گرفته" تشریح کرد: خانواده ها با شعار "کی داده کی گرفته"  مبالغ سرسام آوری را برای مهریه در نظر می گیرند که نتیجه آن چیزی جز اختلافات زناشویی نیست.

این جامعه شناس با بیان اینکه نباید به ازدواج نگاه معامله ای داشته باشیم، تصریح کرد: گرفتن مهریه بالا برای دختر، نشانه ارج نهادن و احترام بیشتر به او نیست بلکه بالعکس این بی ‏احترامی به وی محسوب می شود. با این کار او را معامله کرده ایم حال آن که شأن بانوان در جامعه ما بالاتر از این مسائل است.

بابایی با بیان اینکه افزایش مهریه از میزان هنر زنانگی کم می کند، گفت: شاید عوام بر این باور باشند که بالا بودن مهریه باعث عدم طلاق از سوی مرد می شود، اما چنین نیست زیرا با افزایش میزان مهریه زنان احساس می کنند که دارای پشتوانه محکمی هستند و برای حفظ زندگی زناشویی از هنر زنانگی خود استفاده نمی کنند و حتی آن را به فراموشی می سپارند. 

وی در پایان افزود: اسلام به كم بودن مهریه سفارش كرده و آن را امری مستحب دانسته است و لازم می داند مقدار مهر زنان به گونه‏ ای باشد كه مرد بتواند با آسودگی خاطر و رضايت قلبی آن را بپردازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سمانه
۱۵:۵۵ ۱۳ تير ۱۳۹۷
ن با صداقت و فروتنی تمام ازدواج کردم . اینقدر خانواده داماد روی 14 سکه اصرار داشتند که من خودم یک سکه انتخاب کردم. ضایع نشم . حداقل مهریه های غیرمادی بزارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۵
با داشتن شغل و امکانات مناسب 39 سالم شده و فقط به خاطر مهریه های عجیب قید ازدواج را زدم ! مهریه این روزها شده کاسبی و تجارت نه هدیه مرد به زن !
و جالب اینجاست که میگن تضمین برای زنه پس تضمین مرد چی باشه بابت تغییر نکردن اون دختر ؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۵
اکثر ازدواج ها باطل هستند چون وقتی مهریه عندالمطالبه است و داماد توان پرداخت ندارد، منطقی نیست عقد صحیح باشد
آخرین اخبار