پرونده "موشک‌های بالستیک ایران"/ 2

"برگ برنده نزاجا "در میدان‌های نبرد/راکت "نازعات" را بهتر بشناسیم + تصاویر و مشخصات

راکت "نازعات" با برد 80 تا 100 کیلومتر و طول بیش از 6 متر به عنوان "دقیق‌ترین راکت ایرانی" شناخته می‌شود.

 به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از آن که رژیم بعث عراق دید که توان مقابله با نیروهای رزمی جمهوری اسلامی ایران را در جبهه‌ها ندارد، به کشتار مردم بی‌گناه شهرها روی آورد و در این راه شهرها را توسط بمب‌افکن‌های غربی خود بمباران کرد.

نیروهای مسلح ایران نیز که به تازگی پوست اندازی کرده بودند و عناصر وابسته به رژیم پهلوی را از قوای مسلح بیرون انداخته بودند برای مقابله با حملات موشکی عراق به دنبال راهکار گشتند و به فکر خرید سامانه‌های موشکی افتادند اما به خاطر تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران هیچ کشوری حاضر به فروش تسلیحات به ایران نبود تا این کشور لیبی با فروش سامانه " اسکاد" به ایران موافقت کرد و ایران توانست در آن زمان چند سامانه موشکی را خریداری کند.

اما این پایان ماجرا نبود چرا که حملات موشکی عراق به شهرها ادامه داشت و از طرفی ذخایر موشکی " اسکاد" ایران رو به اتمام بود و از این رو مقامات کشور به فکر پیدا کردن راه چاره‌ای افتادند که در همین زمان جوانانی مانند "شهید تهرانی‌مقدم" وارد عرصه شدند و ساخت سامانه‌های ایرانی را در دستور کار قرار دادند که همین امر موجب تولید راکت‌های ایرانی همچون "زلزال" و "نازعات" شد.



**  راکت "نازعات"؛ کابوس دشمنان

تمرکز فعالیت یگان موشکی ایران در آن زمان بیشتر بر روی تولید راکت‌های بردکوتاه برای هدف قرار دادن پایگاه‌های نیروهای متجاوز عراقی بود که نتیجه آن منجر به تولید راکت‌های مانند راکت "نازعات" شد؛ "نازعات" راکتی سطح به سطح و با بردکوتاه است که هنوز هم تولید و توسعه این سلاح ادامه دارد و تاکنون در این زمینه نیروهای جوان ایرانی توانستند چندین نمونه ارتقا یافته مانند "نازعات 6" و "نازعات 10" را تولید کرده و آنها را با موفقیت روی لانچر برده و شلیک کرده است.



جوانان انقلابی ایران در ابتدای راه تولید راکت "نازعات" توانستند اولین نمونه "نازعات 6 " را در اوایل دهه 70 شمسی طراحی و تولید کنند؛ این راکت با برد 80 تا 100 کیلومتر، طول بیش از 6 متر و وزن سرجنگی بیش از 100 کیلوگرم به عنوان "دقیق‌ترین راکت ایرانی" شناخته می‌شود.



یکی از نکاتی که در مورد این راکت جالب است این که راکتی که در "جنگ تحمیلی" مورد استفاده قرار گرفته بود آنقدر کارآمد بوده که تاکنون نیز تولید نمونه‌های توسعه یافته آن ادامه دارد به گونه‌ای که در حال حاضر، راكت "نازعات 6 اچ" که نمونه توسعه یافته "نازعات 6" است تولید شد و پس از آن نیز کار توسعه این راکت ادامه پیدا کرد که منجر به تولید راکت "نازعات 10" شد؛ راکتی که می‌توان آن را دومین عضو خانواده "نازعات" دانست.


 "نازعات 10" یک موشک سوخت جامد بوده که توسط "نزاجا" به کار گرفته شده است؛ این موشک با سوخت جامد و سرجنگی بیش از 200 کیلوگرم جز بهترین راکت‌های ایرانی به حساب می آید که با برد 100 تا 130 کیلومتر، طول بدنه بیش از 8 متر، قطری در حدود 457 میلی‌متر و خطای زیر 5 درصد می‌توان آن را مدل به­ روز شده و ارتقاء یافته "نازعات 6 اچ" به حساب آورد.



اما این پایان توسعه "نازعات" نبود و "نیروی‌رمینی " ارتش در رزمایش "بیت‌المقدس 27" علاوه بر این که توانست با روی لانچر فرستادن "نازعات 10 " آن را با موفقیت شلیک کند؛ از آخرین نمونه این راکت با نام "نازعات جدید" رونمایی کند که تا امروز این آخرین و پیشرفته‌ترین نمونه از خانواده راکت "نازعات" است.

"نیروی‌زمینی" ارتش جمهوری اسلامی پس از ساخت راکت‌هایی مانند "زالزال" و یا "نازعات" رو به ساخت لانچر برای حمل و پرتاب این راکت‌ها کرد که باعث شد اکنون این یگان جزو دارندگان انواع لانچرهای سه تایی و تكی برای شلیك این راکت‌ها قرار بگیرد.



 "نازعات"  به عنوان یک سلاح قدرتمند و کارآمد در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شناخته شده که بردی معادل 150 کیلومتر دارد و با استفاده از "لانچرهای متحرک" که قابلیت شلیک سریع و استقرار را دارند، پرتاب می‌شود که این قابلیت جابه‌جایی سریع علاوه بر آسیب شدیدی که به نیروهای دشمن وارد می‌کند باعث می‌شود تا دشمن نتواند این سامانه را شناسایی و مورد هدف قرار دهد.

گزارش از امین ملکیان

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۵
زنده باد سپاه پاسداران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
درود به ارتش پرتوان ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
ارتش ایران زنده باددددددددددد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
درود و سپاس بی کران
آخرین اخبار