رونمایی از نمایشنامه «دوستان با محبت» با حضور هنرمندان تئاتری

نمایشنامه «دوستان با محبت» نوشته حمید جبلی با سخنانی از سوی آتیلا پسیانی، سیروس گرجستانی، داریوش مؤدبیان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ساعاتی پیش از نمایشنامه ای که در سال 77 با کارگردانی رضا ژیان روی صحنه رفته بود، همزمان با سالروز تولد این هنرمند فقید، در سالن اصلی تئاتر شهر رونمایی شد. 

در این مراسم محمد ژیان برادر رضا ژیان با خواندن متنی گفت: رضا ژیان، عباس نعلبندیان و کارگاه نمایش سه رکن وجودی من هستند و با همه خوبی‌ها و بدی‌هایشان از آن‌ها دفاع می‌کنم.

ژیان در ادامه با اشاره به اینکه برادرش رضا به مدت 14 سال خارج از کشور زندگی کرده بود، بیان کرد: رضا از آمریکا برنمی‌گشت و من به دروغ در نامه‌ای به او نوشتم که حمید جبلی سرطان دارد و می‌خواهد تو را ببیند. به این ترتیب رضا به ایران بازگشت.

 منوچهر علیپور یکی از دوستان رضا ژیان با ذکر خاطراتی از او گفت:  دوستی من با ژیان از دوره دبیرستان آغاز شد و در دهه 40 چندین تئاتر با هم کار کردیم که در میان آن‌ها نمایش «روز مقدس» بسیار خاطره‌انگیز شد.

در ادامه داریوش مؤدبیان دیگر هنرمند تئاتر خاطراتی از آشنایی خود با رضا ژیان تعریف کرد و گفت: زمستان سال 48 رضا مرا به کارگاه نمایش دعوت کرد که تازه افتتاح شده بود. در آن دوره متوجه شدم رضا خودآموخته بود. او در کنار مردم زیست و از آنان آموخت و همیشه هنرمندی مردمی بود.

همچنین آتیلا پسیانی دیگر هنرمند تئاتر با بیان خاطراتی از آشنایی‌اش با کارگاه نمایش افزود: سال 47 در 11 سالگی با نمایشی برخورد کردم که برایم شگفت‌انگیز بود. نمایشی به نام پژوهشی ژرف و سترگ و نو و سال 48 که کارگاه نمایش تأسیس شد، رضا ژیان همواره برایم نماد کارگاه بود.

وی با اشاره به ویژگی‌های رضا ژیان بیان کرد:  او همیشه دل بی‌قراری داشت و بی‌قراری خود را یا روی صحنه نشان می‌داد یا با خط خطی کردن کاغذها.

پسیانی افزود: ‌ همکاری ما از سال 60 با مجموعه مثل‌آباد شروع شد و به همراهی حمید جبلی، اکبر عبدی، زنده‌یاد کامبیز صمیمی مفخم، مرتضی اردستانی، من و ... نطفه گروهی را شکل دادیم که پیش از هر چیز، همدیگر را دوست داشتند و حتی ساعات غیر کاری هم کنار هم بودند.

این هنرمند تئاتر گفت: متاسفانه بعضی واقعیت‌های زندگی به رضا فشار آورد و او وارد حیطه‌ای از کارها شد که برای من که نسبت به او تعصب داشتم، قابل قبول نبود. با همه این‌ها خوشحالم که او خوب زندگی کرد، خوب دیده شد و در آسمان تئاتر ایران خوش درخشید.

پس از این سخنان، نمایشنامه «دوستان با محبت» با حضور حمید جبلی نویسنده آن رونمایی شد.

جبلی در سخنان کوتاهی گفت: این نمایشنامه را به سفارش آقارضا ژیان نوشته بودم و حالا هم که بعد از 18 سال چاپ شده به سفارش آقا محمد ژیان است.

او سپس اولین نسخه نمایشنامه‌اش را به محمد ژیان هدیه کرد.

جبلی همچنین با اشاره به بازی اکبر عبدی در این نمایش گفت: ایشان کسالت دارد و جایش در این برنامه خالی است.

سپس هوشنگ قوانلو دیگر بازیگر نمایش روی صحنه رفت و بر تصویر رضا ژیان بوسه زد.

در پایان برنامه رسول نجفیان قطعه نوایی را اجرا کرد.

گفتنی است؛ در این برنامه هنرمندانی همچون مسعود کرامتی، مرضیه برومند، حسین محب اهری، اصغر همت، فرشته طائرپور، جواد انصافی، اکبر زنجان‌پور و ... حضور داشتند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.