گزارش/

بنویسیم سلاح سرد،بخوانیم ابزار مرگ/غلاف قانون روی تیزی‌ها می‌نشیند؟

یک لحظه عصبانیت،خروج تیزی از غلاف و در نهایت مرگ،این قصه پرغصه بسیاری ازقتل‌ها وسرهایی است که به دلیل لحظه‌ای سهل‌انگاری بالای طناب دارمی‌رود.

بنویسیم سلاح سرد،بخوانیم ابزار مرگ/غلاف قانون روی تیزی‌ها می‌نشیند؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،بر اساس گزارشات پزشکی قانونی،در ده سال اخیر، بیش از 10 هزار نفر بر اثر اصابت چاقو،جان خود را از دست داده اند.

آماری تامل برانگیز و نگران کننده که ناشی از کاهش آستانه تحمل،تشدید خشونت ها و درگیری های فیزیکی و خیابانی است.

کارشناسان و صاحب نظران معتقدند در شرایطی که ضریب درگیری های خیابانی افزایش می یابد ،لزوم تصویب قانون مممنوعیت سلاح سرد ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

فهیمه کارورز،روانشناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به ضرورت ممنوعیت حمل سلاح سرد،عنوان کرد:آلت قتل بسیاری از پرونده ها در مراجع قضایی به سلاح سرد،کارد،چاقو و... باز می گردد و توام شدن اندکی سهل انگاری و تعجیل در تصمیم گیری یا خشونت های آنی،فاجعه ای غم انگیز را رقم می زند که نتیجه آن،داغ دیدن خانواده قاتل و بعضا مقتول خواهد بود.

وی افزود:برخی گمان می کنند،تمامی افرادی که مرتکب قتل می شوند لزوما انسان هایی با ویژگی های خاص هستند،اما به واقع این طیف همانند بسیاری از افراد عادی جامعه،زندگی می کردند،اما لحظه ای عصبانیت و عدم تصمیم گیری مناسب،آنها را به سمت قتل همنوع خود سوق داده است.

روانشناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:می توان ادعا کرد در بسیاری از پرونده های قتل،در صورت عدم همراه داشتن سلاح سرد،امکان بروز چنین حوادث تلخی به شدت کاهش می یافت.

وی افزود:ممنوعیت حمل سلاح سرد از ضروریاتی است که با تصویب آن از بسیاری بزه ها،زورگیری ها،جراحت های فیزیکی و...پیشگیری می کند اما متاسفانه علیرغم طرح مکرر این موضوع از سوی کارشناسان و فعالان حوزه اجتماعی و صاحب نظران این عرصه،مجلس در ادوار گذشته،آنچنان که باید در این حوزه ورود نکرده است.

کارورز عنوان کرد:البته نمی توان گفت که لزوما با مصوب شدن این قانون از تمامی سرقت ها،درگیری ها یا قتل ها پیشگیری می شود،اماتصویب این طرح یقینا در کاهش ضریب حادث شدن چنین مواردی بدون تاثیر نخواهد بود.

آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت:فارغ از قتل های از پیش طراحی شده و برنامه ریزی شده،در صورت تصویب و ابلاغ ممنوعیت حمل سلاح سرد،امکان حادث شدن قتل های آنی در درگیری ها و خشونت های خیابانی به نحوی قابل توجه اُفت خواهد کرد.

*لزوم فراگیری مهارت های کنترل خشم در جامعه

صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری،در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به وجود ضعف در فراگیری و آموزش مهارت های کنترل خشم در میان بسیاری از اقشار و طیف های اجتماعی گفت:صرفا با ممنوعیت حمل سلاح سرد نمی توان از ظهور و بروز چنین حوادث تلخی(قتل های طراحی نشده)جلوگیری کرد،زیرا کم نبوده اند پرونده هایی که طرف های درگیر با اصابت سنگ،چوب و...جان باخته اند.

وی افزود:البته این موضوع نافی ضرورت تصویب حمل سلاح سرد نیست زیرا اجرایی شدن این طرح در کاهش عمق خشونت ها و درگیری های فیزیکی و خیابانی بی تاثیر نخواهد بود،اما برای رسیدن به نقطه مطلوب باید با نگاهی ریشه ای بستر و زمینه آموزش مهارت های کنترل خشم در مدارس و خانواده ها،اجرایی و عملیاتی شود که حصول این امر بخش قابل توجهی از درگیری ها و مشاجرات لفظی و فیزیکی را کنترل و مهار خواهد کرد.

نوبهار گفت:طبق آمار اعلام شده،در سه ماهه نخست سال جاری قریب به 430 نفر بر اثر اصابت چاقو و سلاح سرد جان خود را از دست داده اند و این امر به معنای ناآشنایی و عدم آموزش و فراگیری صحیح فنون کنترل خشم است.

وی افزود:با احتساب میزان جراحت ها و بعضا درگیری هایی که بنا به دلایل متعدد پرونده ای برای آن تشکیل نشده و طرف های درگیری از پیگیری قضایی صرف نظر کرده اند،به عمق این نارسایی پی می بریم.

روانشناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در خاتمه یادآور شد:باید توامان با یکدیگر آموزش و فرهنگ سازی مهار و کنترل خشونت در کنار تشدید اِعمالِ قوانین بازدارنده و تمهیدات قهریِ ضابطه مند و قانونی، این معضل و چالش اجتماعی،کنترل و مدیریت شود که در صورت تحقق این امر امکان بروز بسیاری از خشونت ها مهار خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
كسي كه سلاح سرد به هردليلي همراهش داره يعني يك قاتل خاموشه بايد به شدت برخورد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
به نظر من باید برخورد سخت تشدید شود
آخرین اخبار