جنبش عدم‌ تعهد بستری برای مبارزه با نظام سلطه

جنبش عدم تعهد با هدف مبارزه با نظام سلطه بیش از 120 کشور دنیا را به عنوان عضو دارد و بعد از دوران ریاست سه ساله ایران بر این نهاد بین المللی، ونزوئلا هدایت این نهاد را به عهده دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،اواسط سال 91 بود که تهران میزبان اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد در بود. اجلاسی که تصور می شد برای کشور دستاوردهای گوناگونی به همراه داشته باشد. با برگزاری این اجلاس ریاست این جنبش به صورت مستقیم به ایران واگذار شد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی که در آن مقطع در رسانه های داخلی مصاحبه می کردند، بر این موضوع تاکید می شد که برگزاری موفق اجلاس شانزدهم عدم تعهد یک دستاورد مهم و موثری برای دستگاه دیپلماسی کشور است.

ریاست مستقیم ایران بر جنبش عدم تعهد فرصتی بود که در سایه توجه کشور به مساله برجام کمتر به آن توجه شد. موضوعاتی مانند بحران تروریست در منطقه، تشکیل کشور فلسطین آزاد در بیانیه تهران اجلاس شانزدهم مورد تاکید قرار گرفتند. ایران در این سه سال می توانست با ریاست بر جنبشی با حضور بیش از 120 کشور در دنیا به این موضوعات به طور ویژه ای توجه کند و سیاست های کشور را در راستای انطباق با اهداف جنبش در دنیا نهادینه کند.

ارزیابی عملکرد 3سال ریاست جنبش عدم تعهد توسط ایران

حسین عبدی ابیانه کارشناس سیاست خارجی در خصوص دوران ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد می گوید: جنبش عدم تعهد تشکیلات سیاسی است و در نگاه کلی ابزار اجرایی مانند سازمان ملل و شورای امنیت را در اختیار ندارد. اما حضور سران کشورها در این ابعاد با سابقه طولانی که دارد برای این جنبش یک وزنه سیاسی ایجاد کرده است، که ریاست بر نم را برای کشورها جذاب کرده است.

وی افزود: هدف اصلی از تشکیل جنبش عدم تعهد مبارزه با نظام سلطه است برگزاری اجلاس تهران یکی از موفق‌ترین اجلاس‌ها در تاریخ جنبش عدم تعهد بوده و امید می رفت آینده ای روشن برای دوران ریاست ایران فراهم گردد.


این کارشناس سیاسی با اعلام اینکه هر کشوری در سازمان‌های سیاسی مختلفی حضور دارد و این موضوع باعث می‌شود کشورها حتی متناسب با روابطشان با دیگر کشورها به اهداف تشکیل جنبش عدم تعهد پایبند نباشند گفت: جمهوری اسلامی ایران از زمان انقلاب اسلامی مبارزه با نظام سلطه را مورد قبول خود قرار داده و همواره تأکید داشته که باید با این موضوع مبارزه شود.


عبدی ابیانه با اشاره به اینکه در سه سال گذشته و با روی کار آمدن دولت یازدهم همه توجه‌ها به سمت برجام رفت و تمرکز بیش از حد در این مسئله باعث شد از فرصت‌های سه ساله ریاست جنبش غفلت شود، گفت: با وجود اینکه موضوعاتی در تصویب‌های اجلاس تهران صورت گرفت اما در صحنه عمل اقدام درخوری پیرامون آنها شکل نگرفت.

ارزیابی عملکرد 3سال ریاست جنبش عدم تعهد توسط ایران


وی با بیان اینکه برجام هم اگرچه با زحمت مسئولان سیاست خارجی به نتیجه رسید، اما با ظرفیت‌های سه ساله ریاست بر جنبش می‌توانستیم امتیازات کمتری در برجام واگذار کنیم، اظهار داشت: غرب در مذاکرات وعده داد و امتیاز گرفت و اگر دستگاه سیاست خارجی به همه ظرفیت‌هایی که در اختیار داشت توجه می‌کرد امروز اجرایی شدن برجام جایگاه مطلوب‌تری داشت.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در الجزایر درخصوص حضور سه ساله ایران بر ریاست جنبش عدم تعهد در مثلث ریاست های فعلی، پیشین و آینده، گفت: هم اکنون سه سال دیگر ایران فرصت دارد بر تصمیم‌گیری‌های این اجلاس اثر گذار باشد. این نقش آفرینی به سیاست‌گذاری‌های وزارت امورخارجه مربوط است.

عبدی ابیانه با تأکید بر اینکه فاجعه منا، تحریم‌ها علیه ایران و مسئله تروریسم موضوعاتی هستند که ایران و منطقه با آن روبرو هستند گفت: موضوعاتی در اجلاس تهران تصویب شدند که به راحتی می‌توان در دوره سه ساله جدید و اجلاس‌های آینده در ونزوئلا مورد توجه قرار گیرند، مسئله فلسطین آزاد و سوریه اولویتی است که پیگیری آن توسط تهران اهمیت بسیاری دارد و اجلاس آتی برای تهران بسیار تأثیر گذار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار