باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

قرارداد تسلیحاتی 115 میلیارد دلاری "واشنگتن- ریاض"

پیشنهادهای تسلیحاتی آمریکا به عربستان از زمان روی کارآمدن "باراک اوباما" در ژانویه سال 2009 شامل تسلیحات کوچک، مهمات برای تانک‌ها، هلیکوپترهای جنگی، موشک‌های هوا به زمین، ناو جنگی و ... بوده است.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش رژیم سعودی در 17 ماه اخیر درگیر یک نبرد سنگین در کشور یمن بوده و این جنگ تاکنون آورده‌ای برای رژیم سعودی نداشته است.

جنگ یمن با هدف از بین بردن ارتش و انصارالله این کشور انجام گرفت که تاکنون نه تنها ارتش، نیروهای مردمی یمن و انصارالله از بین نرفته‌اند؛ بلکه نیروهای یمنی دست کم بر 11 استان مسلط هستند اما نکته قابل تأمل این است که برخی کشورهای فرامنطقه‌ای از جنگ یمن بهره‌برداری تسلیحاتی می‌کنند.

تحلیلگران نظامی معتقدند که خرید برخی بمب‌های سنگین شش میلیون دلاری "ریاض" از "واشنگتن" و قراردادهای تسلیحاتی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار در سال های اخیر باعث رونق شرکت‌های اسلحه سازی در آمریکا شده است.

**پیشنهاد قرارداد تسلیحاتی 115 میلیارد دلاری "واشنگتن" به "ریاض"

البته این بخشی از قراردادهای نظامی آمریکا با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و به خصوص عربستان است. مرکز سیاست بین‌المللی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن تسلیحات و تجهیزات نظامی به همراه آموزش پرنسل سعودی به ارزش بیش از 115 میلیارد دلار را به رژیم سعودی پیشنهاد داده که در 71 سال ائتلاف واشنگتن- ریاض بی‌سابقه بوده است.

قرارداد تسلیحاتی 115 میلیارد دلاری

این گزارش که توسط  "ویلیام هارتونگ" از مرکز سیاست بین‌المللی مستقر در آمریکا نوشته شده حاکی از آن است که این پیشنهادات در 42 توافق‌نامه مجزا مطرح شده است و اکثر این تجهیزات هنوز ارسال نشده‌اند.

پیشنهادهای تسلیحاتی آمریکا به عربستان از زمان روی کارآمدن "باراک اوباما" در ژانویه سال 2009 شامل تسلیحات کوچک، مهمات برای تانک‌ها، هلیکوپترهای جنگی، موشک‌های هوا به زمین، ناو جنگی و ... بوده است.

این در حالی است که فروش‌های تسلیحاتی "واشنگتن" به "ریاض" بارها از سوی گروه‌های حقوق بشری و برخی اعضای کنگره به خاطر افزایش شمار تلفات غیرنظامیان در جنگ یمن مورد انتقاد قرار گرفته است.

قرارداد تسلیحاتی 115 میلیارد دلاری


شبکه فرانس 24 در این زمینه می گوید:  سازمان های مردم نهاد، فرانسه، انگلیس و آمریکا را به دلیل فروش سلاح به ارتش عربستان سعودی مورد انتقاد قرار داده اند.

"سازمان کنترل تسلیحات" از کشورهای فرانسه، انگلیس و آمریکا درخواست کرد از فروش سلاح به عربستان سعودی به دلیل اقدامات این کشور علیه غیرنظامیان یمن جلوگیری کنند. سازمان کنترل تسلیحات همچنین اعلام کرد این سه کشور به "بدترین نوع ریاکاری" متهم هستند؛ زیرا هر سه آنها "پیمان تجارت اسلحه" را امضا کرده اند.

"آنا مک دونالد،" مدیر سازمان کنترل تسلیحات درباره فروش تسلیحات به رژیم سعودیس می گوید: "این سه کشور غربی با ادامه فروش سلاح به عربستان که حالا وارد هفدهمین ماه خود شده است ، پیمان تجارت اسلحه را نقض کرده اند.

**جنگ یمن؛ عامل توسعه شکوفایی صنعت اسلحه سازی آمریکا

پایگاه اینترنتی ریل نیوز نوشت: با توجه به قراردادهای بسیار سنگین سعودی ها برای خرید سلاح از آمریکا، با تداوم حملات عربستان سعودی به یمن، صنعت اسلحه سازی آمریکا شکوفا خواهد شد.

قرارداد تسلیحاتی 115 میلیارد دلاری

بر این اساس، "فیلیس بنیس" مدیر پروژه جهانی گرایی جدید در موسسه مطالعات سیاسی واشینگتن -- در مصاحبه با شبکه ریل نیوز ضمن اشاره به قراردادهای 60، 190 و 122 میلیارد دلاری فروش سلاح از سوی آمریکا به عربستان سعودی می گوید: با توجه به اینکه جنگ یمن به میدان اصلی کاربرد تجهیزات نظامی آمریکا تبدیل شده، هر چه سعودی ها بیشتر از این تسلیحات استفاده کنند، هر چه بمب های بیشتری روی سر کودکان یمنی بریزند، اوضاع صنعت اسلحه سازی بهتر و ‌اقتصاد آمریکا شکوفاتر خواهد شد.


اوایل سال 2016، کارشناسان سازمان ملل یک گزارش 51 صفحه ای در خصوص حملات گسترده و نظام مند عربستان سعودی به غیرنظامیان یمنی و نقض حقوق بشر بوسیله رژیم آل سعود به شورای امنیت ارائه کردند.

عربستان سعودی و متحدان منطقه ای آن بخاطر حملات مرگبار علیه جنبش انصارالله یمن، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اند. سازمان پزشکان بدون مرز نیز که تجهیزات آن بارها هدف حملات هوایی مرگبار قرار گرفته است، این بمباران های عربستان را "بی رویه" توصیف کرد.

به نظر می رسد جنگ یمن، رقابت تسلیحاتی در منطقه خلیج فارس و ارسال تسلیحات پیشرفته برای گروه های تکفیری در سوریه از جمله دلایلی است که رژیم سعودی را وادار به خرید تسلیحات بیشتر از آمریکا می نماید.

گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
اگه بخواهیم امنیت واقتدار داشته باشیم باید بودجه نظامی افزایش زیادی بکنه....آمریکا داره سالیانه بالای صد میلیارددلار هزینه میکنه...اونوقت ما با هزینه های چند میلیون دلاری ...
-
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
دولت باید بودجه نظامی رو افزایش بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
همين الان چندين برابر بودجه نظامي ما دارن سلاح ميخرند بعد آقايان از كاهش بودجه صحبت ميكنند . خدا همه ما را به راه راست هدايت كنه
Germany
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
عربستان ناو داره مرگ بر ملخ خور وهابی
United Arab Emirates
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
باید هواسمون به قدرت نظامیمون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

" ... إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ ... "

در حقيقت‏ خدا حال قومى را تغيير نمى‏دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند. ( رعد / 11 )

حماقتهای آل یهود سعودی بی شمار است و صد البته هزینه این بی شعوری را مردم مسلمان و زنان و کودکان بی گناه یمن ، بحرین ، عراق ، سوریه ، لبنان و ... خواهند پرداخت !!!

برای پایان دادن به اسراف بیت المال مسلمین ، جهت خرید سلاح و کشتار مسلمانان منطقه ، تنها یک راه وجود دارد و آن " بیداری امت اسلامی و جهاد با مظاهر کفر است "
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
اینم حقوق بشر آمریکا فقط بازی پوله
-
ناشناس
۰۷:۴۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
هرچی دوست داری بخر آل سقوط چون اینا چندوقت دیگه غنیمت ایرانیها میشه چون تابری استفاده کنی گمون نکنم عربستانی وجودداشته باشه بغیر ازمکه ومدینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
مرگ بر وهابیت مرگ بر قاتلین حرم شریفین..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
مرگ بر آمریکا وآل سعود مرگ بر انگلیس و اسرایل
United States of America
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
عجب پس پول حاجی ها رو میرید باش خرید تسلیحاتی میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
مرگ بر ال سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
مرگ بر آل سعود مرگ بر وهابیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
کشور های همسایه تا دندان مسلح هستند و عزیزان ما از کاهش بودجه نظامی دم میزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
حالا وقت فتح دوباره مکه به دست مسلمانان است.
آخرین اخبار