اجرای طرح آمایش آموزش عالی در سراسر کشور

معاون آموزشی وزارت‌علوم گفت: طرح آمایش آموزش عالی با هدف ارتقای سطح دانشگاه‌ها و مأموریت‌گرایی آنها تا پایان سال انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم صبح امروز در مراسم جشن آغاز سال تحصیلی و رو‌نمایی از طرح اجرای عضو هیئت علمی فنی با اشاره به داشتن گواهی برای اجرای انجام کارهای فنی و صنعتی اظهار داشت: جایگاه آموزش‌های مهارتی در زندگی‌های ما نهادینه نشده و دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مسیر مأموریت برای خود می‌تواند به پیشرفت‌های قابل توجهی برسد.

وی بیان کرد: ایران به واسطه دارا بودن دانشگاه‌های مهارتی در سازمان OIC به عنوان کانون این سازمان به ثبت رسیده و قرار است در اجلاس سران پیش‌نویس این موضوع به تصمیم نهایی برسد و ما در جریان این اجلاس به اهمیت پتانسیل‌های فراوان کشورمان پی می‌بریم.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه طرح آمایش‌ آموزش عالی اجرا می‌شود افزود: این طرح از اردیبهشت‌ ماه سال 94 در حال بازنگری بود که پس از 11 ماه جلسات فشرده در شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفند ماه سال گذشته به تصویب رسید.

شریعتی نیاسر ادامه داد: یکی از ویژگی‌های طرح آمایش آموزش عالی تقسیم کشور به 10 منطقه استقلال مراکز دانشگاهی و مأموریت‌گرایی دانشگاه‌های سراسر کشور خصوصا مهارت‌محوری است.

وی اظهار داشت: اگر هر دانشگاهی در حوزه خودش فعالیت کند به پیشرفت می‌رسد همچنین اگر هر مرکز آموزش عالی بر اساس نیاز سازمان شکل گرفته هیچ دلیلی ندارد مرکزی برای کل جامعه فعالیت کند.

وی یادآور شد: در کشور بیش از 2 هزار و 800 مرکز آموزش عالی وجود داشته که از نظر تعداد دانشگاه‌ها رتبه دوم را دارا هستیم.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه گروه انسانی سرمایه اصلی کشور است تصریح کرد: تعامل دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی راه‌حلی مناسب برای تقویت مأموریت‌های کشور بوده و جامعه علمی که افراد جوان را آموزش‌های مهارتی می‌دهند نیازمند قانون خاص خود هستند.

شریعتی نیاسر تأکید کرد: آیین‌نامه ارتقای دانشگاه به ویژه ارتقای فنی و حرفه‌ای که دانشگاه مهارتی بوده باید تدوین شود و این دانشگاه با توجه به مأموریت خود در مقاطع مختلف تحصیلی ورود پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: با داشتن مقطع کارشناسی پیوسته و دانشگاه فی و حرفه‌ای هیچ مشکلی وجود ندارد و مسئله مهمی بوده که این دانشگاه باید در حوزه‌های مرتبط دانشجو جذب کند اما امیدواریم با ایجاد نظام یکپارچه آموزش مهارتی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و سایر مراکز آموزش عالی فرهنگ‌سازی را در سطح جامعه ترویج دهیم.

شریعتی نیاسر ادامه داد: یکی از اقداماتی که سبب شده کشورها به پیشرفت برسند وجود افراد با مدرک تکنسین فنی بوده و این مسئله می‌تواند کمک بزرگی به ارتقای سطح مهارت در کشور باشد.

وی بیان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سبب رشد کار‌آفرینی در کشور شده و توجه ویژه به این دوره‌ها سبب پیشرفت کشور می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: بیش از 600 برنامه درسی در نظام آموزشی دایر شده زیرا که ما معتقدیم نظام‌های آموزشی باید هم زمان با پیشرفت علم تکنولوژی بروز شود.

وی عنوان کرد: کم توجهی به کار‌آفرینی یکی از مشکلات جدی دانشگاه‌های کشور بوده که این کار با ساماندهی آموزش عالی در حال رفع شدن است.

وی با اشاره به اینکه بحث ساماندهی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بسیار جدی است، ادامه داد: طرح ساماندهی آموزش عالی تبیین شده و پس از تصمیم نهایی در شورای عطف به زودی انجام می‌شود.


استخدام 500 عضو هیئت علمی فنی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

در ادامه مراسم شفیعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: طی دو سال در راستای تطبیق کادر آموزشی به هیئت علمی فنی اقدامات خوبی صورت گرفته و وزارت علوم حمایت همه جانبه از ما کرده است.

وی بیان کرد: در حدود هزار و 600 داوطلب برای عضویت در هیئت علمی ثبت‌نام کرده که از این تعداد هزار نفر در مرحله اول و 700 نفر در مرحله دوم و نهایتا 600 نفر مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

شفیعی ادامه داد: از میان 500 پرونده مورد تعقیب 100 پرونده در دست بررسی بوده و در حدود 500 نفر احکامشان ابلاغ شده است.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای عنوان کرد: بر اساس مصوب هیئت امنا حقوق اعضای هیئت علمی از سال جدید افزایش یافته و این افراد وظیفه سنگینی بر دوششان قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: تا پایان سال در حدود هزار نفر عضو هیئت علمی این دانشگاه شده که در کنار تبلیغ 266 نفر پرونده‌هایشان برای استخدام در دست بررسی است.

وی ادامه داد: در حدود 100 نفر از تراکم سال 91 برا استخدام باقی مانده که از این تعداد 50 نفرشان تأییدیه کشور و در انتظار ردیف بودجه و حکم هستند.

وی ادامه داد: در سال 94، 170 نفر صلاحیت‌های گروهی برای استخدام در نظر گرفته شده که 3 هزار نفر دیگر برای مصاحبه دعوت شده تا این دانشگاه از کادر هیئت علمی قوی برخوردار شود.

شفیعی یادآور شد: ما به دنبال کارشناسی پیوسته در 7 گرایش بوده و در همین راستا دنبال تأییدیه آن از شورای گسترش وزارت علوم هستیم.

وی یادآور شد: مجوز استانی شدن از هیئت امنای این دانشگاه دریافت شده و 10 استان حکمشان صادر شده است.

شفیعی با بیان اینکه 2 تفاهم‌نامه با کشور آلمان برای تقویت هیئت علمی و استادان به تفاهم رسیده است افزود: کنفرانس رؤسای دانشگاه‌ها در آلمان یک نهادی برای بروز‌رسانی آموزش‌های مهارتی بوده و ما باید برای پیشرفت بهتر کشور این نظام را سر لوحه کار خودمان قرار دهیم.

حذف برخی گرایش‌ها در مقطع ارشد

در حاشیه این مراسم شریعتی نیاسر در جمع خبرنگاران گفت: کد رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد بررسی و نتایج آن به مراکز دانشگاهی اعلام شد.

وی بیان کرد: سال اول رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در اردیبهشت‌ ماه گذشته صورت گرفته و تا پایان سال نتایج آن اعلام و بازنگری نهایی انجام می‌شود.

شریعتی نیاسر ادامه داد: رونمایی از اعضای هیئت علمی فنی یکی از اقدامات خوب دانشگاه فنی حرفه ای بوده و استادان این دانشگاه وضعیتشان مشخص می‌شود.

وی یادآور شد: فلسفه وجود استادان دانشگاه فنی و حرفه‌ای با سایر مراکز آموزش عالی فرق می‌کند و ما در صدد هستیم تا آیین‌نامه ویژه‌ای برای ارتقای استادان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مهارتی تبیین کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص ادغام دانشگاه علمی و کاربردی افزود: این موضوع در دست بررسی بوده تا ارزیابی نهایی هیچ تغییری در کار دانشگاه انجام نمی‌شود و ممکن است پس از بررسی نهایی کارشناسان اهل فن این دو مرکز آموزشی با هم یکی بشوند.

وی ادامه داد: ارتقای دانشگاه فنی و حرفه‌ای قرار گرفتن در مسیر رشد و مأموریتی خود بوده و در همین راستا بعضی از رشته‌ها بازنگری می‌شود.

وی گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای مأموریت‌سرا و فعالیتشان منحصر به فرد بوده و آیین‌نامه آموزشی که در سال گذشته در سه نوبت و سه مقطع به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شده برای دانشجویان ارشد ورودی‌های سال 94 و دکترا منحصرا ورودی 95 بوده و دانشگاه‌های کشور موظف‌اند بر اساس این آیین‌نامه دستور‌العمل‌های آموزشی را ترسیم و اعمال کنند.

وی یادآور شد: دانشجویان ورودی‌های قبل روابط خودشان را داشته و هیچ تغییری در قانون آن صورت می‌گیرد.

شریعتی نیاسر درباره حذف گرایش هسته‌ای در مقطع دکترا تصریح کرد: در بیشتر رشته‌ها برخی از رشته‌ها حذف شدند و این منحصر به گرایش هسته‌ای نیست

وی گفت: سرپرست‌ های دروس دانشگاهی متناسب با حذف این گرایش‌های برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار