با دستاورد دانشمندان انگلیسی شاید محقق شود؛

حذف جنس مونث از چرخه تولید مثل!

نتایج یک تحقیق جدید مدعی است که در آینده می‌توان نوزادانی را بدون نیاز به تخمک جنس مونث تولید کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سی.ان.ان، دانشمندان دانشگاه بث انگلستان برای نخستین بار موفق شده‌اند بچه موش‌های سالم را بدون نیاز به تخمک و تنها با اسپرم تولید کنند.

پیش از این تصور می‌شد که تنها سلول‌های تخمک می‌توانند اسپرم را برای تولید جنین برنامه‌ریزی مجدد کنند.

این نخستین بار است که دانشمندان از تکنیک‌های بارورسازی غیررایج استفاده کرده‌اند. پیش از این، آن‌ها توانسته بودند تخمک‌ها را به گونه فریب دهند که بدون نیاز به اسپرم، جنین تولید کنند. البته جنین‌های بدست آمده در این روش چند روز بعد مردند.

طبق این یافته‌ها که در مجله Nature Communications منتشر شده،  یکی از هر چهار بچه موش متولد شده با اسپرم تنها، زنده مانده و به موش‌های بالغ سالم تبدیل شدند. به گفته محققان، با این دستاورد در آینده دور شاید بتوان جنس مونث را از فرآیند تولیدمثل حذف کرد.

در این تحقیق، دانشمندان از یک تخمک بارور نشده استفاده کرده و با به کارگیری مواد شیمیایی، آن را فریب دادند تا به یک شبه جنین تبدیل شود.

اگرچه دانشمندان در این آزمایش از یک سلول تخمک استفاده کردند، اما معتقد نیستند که نیازی به آن برای انجام بارور سازی باشد. در حالت نظری، این تکنیک می‌تواند با انواع سلول‌های بدن انجام شود زیرا در ابتدای آزمایش، نیمی از کرومزوم‌ها حذف شدند تا بتوانند با کرومزوم‌های اسپرم ترکیب شوند.

این جنین‌های جعلی از اشتراکات زیادی با سلول‌های عادی مانند سلول‌های پوست برخوردار بودند، به این معنی که آن‌ها نیز تکثیر شده و دی‌ان‌ای خود را کنترل می‌کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند که اگر تزریق اسپرم به شبه‌جنین‌های موش بتواند کودکان سالم را تولید کند، پس شاید بتوان در آینده نتایج مشابهی را با استفاده از سلول‌های غیر تخمک در انسان‌ها بدست آورد.

به گفته دکتر تونی پری، سرپرست این تحقیق، این اولین بار است که چیزی غیر از تخمک با اسپرم ترکیب و منجر به تولد نوزاد شده است.

بچه موش‌ها حاصل از این آزمایش، از سلامت کامل برخوردار بوده، طول عمر عادی داشتند و توانستند بچه‌های سالمی به دنیا بیاورند.

حذف تخمک از فرآیند باروری می‌تواند تاثیر گسترده‌ای در جامعه داشته باشد. به گفته دکتر پری، در آینده شاید بتوان از سلولهای عادی بدن برای ترکیب با اسپرم و تولید جنین بهره برد.

این کشف می‌تواند در آینده برای درمان ناباروری کاربرد داشته باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار