معاونت علمی در هفته ای که گذشت

کیفیت آموزشی دبیرستان‌های ایران بهتر از آمریکا است/کنترل مسیر و زمان سرویس کودکان با طراحی سامانه ره یاب

این مطلب شامل مروری بر مهمترین رویدادهای معاونت علمی در هفته گذشته از جمله حمایت از استارت‌آپ‌های دانشگاهی و تدوین سند ملی محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نقش استارت‌آپ‌ها در دانشگاه، تدوین سند ملی محیط زیست و صدور اوراق بهادار از مهم‌ترین اخبار هفته گذشته معاونت علمی و فناوری بود.

 استارت‌آپ‌های دانشگاهی عاملی برای تقویت اقتصاد دانش‌بنیان 

سورنا ستاری معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری گفت: امروزه در دنیای مدرن استارت‌آپ‌ها دارای ایده‌های خلاقانه بوده و در زمینه کارهای مختلفی به تولید محصولات دانش‌بنیان و فن‌آور می‌پردازند.

وی افزود: استارآپ‌ها در دانشگاه‌های مطرح کشور از اهمیت مهمی برخوردار بوده و دانشجویان نخبه هر دانشگاهی در این موضوع دارای فعالیت‌های علمی گسترده‌ای بوده‌اند.

ستاری یادآور شد: در زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌های کشور بودجه خوبی برای این بخش به وسیله وزارت علوم در نظر گرفته شده و مراکز مطرح همکاری بسیار خوبی با ما دارند.

کنترل مسیر و زمان سرویس کودکان با طراحی سامانه ره یاب 

اميد رفيعي  مدیر عامل یک شرکت فناور و دانش بنیان گفت: نظارت بر سرويس‌هاي دانش‌آموزي مدارس از سوي سازمان حمل و نقل، مديران مدرسه و اوليا و مربيان و همچنين كنترل ترافيك و توجه به رفت و آمد ايمن دانش‌آموز در فاصله خانه و مدرسه از موارد موثر در ناوگان گسترده حمل و نقل سرويس دانش‌آموزان مدارس بوده که با استفاده از این سامانه مي‌توان با مديريت صحيح در رفت و آمد دانش‌آموزان، شرايط ايمن براي دانش‌آموزان را فراهم كرد و ترافيك شهري و معضلات و حوادث ناشي از آن را بهبود بخشيد.

لازم به ذکر است؛ تمامی رفت و آمدها از طريق اين در سامانه هوشمند سرويس مدارس انجام می‌گیرد و امكان استفاده از سليقه‌ها و نگرش‌هاي شخصي به حداقل ممكن رسيده است.

 طراحی سامانه ثبت خدمت بوسیله پژوهشگران کشور 

رضا اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی وفناوری گفت: اضافه شدن این سامانه به کارتابل مشتری در شبکه آزمایشگاهی اعضای باشگاه مشتریان می‌توانند خدمات آزمایشگاهی درخواستی خود را انتخاب کرده و درخواست مورد نظر به کارتابل آزمایشگاه برای بررسی و تکمیل فرآیند ثبت خدمت ارسال شده است.

وی اضافه کرد: با استفاده از امکانات فراهم شده، اعضای هیأت علمی که دارای اعتبار طرح تخفیف ویژه اعضای هیأت علمی 15 دانشگاه برتر کشور هستند می‌توانند بخشی از اعتبار خود را برای دریافت خدمات آزمایشگاهی به دانشجویان منتقل کنند.

به گفته وی: تاکنون بالغ بر 470 درخواست از سوی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها برای بهره‌مندی از خدمات طرح تخفیف ویژه ثبت شده که 40 میلیون ریال برای پنجاه نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، جمعاً به ارزش 14 هزار و 160 میلیون ریال تایید شده که تاکنون 94 عضو هیأت علمی، 612 میلیون ریال از این میزان اعتبار را استفاده کرده‌اند.

کیفیت آموزشی دبیرستان‌های ایران بهتر از آمریکا است 

سورنا ستاری معاونت علمی فناوری رییس جمهوری گفت: نوآوری و پیشرفت جامعه به دست نخبگان است و مدال‌آوران نباید دست از تلاش بردارند. به طوری که در گذشته دانش‌آموز مدال‌آور طلای جهانی در دانشگاه شریف سه ترم مشروط و از این دانشگاه اخراج شده بودما چهارمین تولید کننده مهندس در دنیا بوده و 32 میلیون جوان در کشور داریم که این یک پتانسیل بسیار خوبی در حوزه اقتصاد دانش بنیان بوده است.

وی افزود: ما تمدن 6 هزار ساله داریم ولی متاسفانه طی 100 سال گذشته به خاطر وابستگی به پول نفت تجارت کارآفرینی و فناوری ها را از دست داده چرا که معتقدیم انسان با قابلیت های فوق العاده می‌تواند کارهای نوآوری ایجاد کند و بزرگترین توهین به یک نخبه این است که پول نفتش را از مدیران طلب کند. ما چهارمین تولید کننده مهندس در دنیا بوده و 32 میلیون جوان در کشور داریم که این یک پتانسیل بسیار خوبی در حوزه اقتصاد دانش بنیان است. 


صدور اوراق بهادر در جهت تامین مالی شرکت‌های دانش‌ بنیان 

علیرضا دلیری معاونت توسعه و منابع انسانی معاونت علمی و فناوری گفت: تا به امروز مجوز تأسیس 5 صندوق خطر پذیر صادر شده تا سرمایه‌گذاری مالی  در این سازمان به طور مشخص انجام شود و شرکت‌های دانش‌ بنیان در تابلو بورس برای ارائه محصولات فناور خود برخوردارشده و تابلو بورس بستری برای شرکت‌های دانش‌ بنیان فراهم می‌کنند تا بحث مالی و مشکلات ناشی از آن از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برطرف شود.

وی افزود: با همکاری مدیریت بورس کارگزار تعاون در این سازمان تشکیل شده تا شرکت‌های دانش بنیان مورد حمایت مالی سرمایه‌گذاران بورس قرار بگیرند.

تدوین سند ملی محیط زیست با هدف رفع موانع مشکلات کشور

یدالله سبوحی دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی فناوری گفت: بهينه‌سازی انرژی و محيط زيست مجموعه اقدامات و ساز و کارهای بهم پيوسته و سازگار با يکديگر را شامل شده و تحقق برنامه‌های بهينه‌سازی انرژی و محيط زيست مشارکت مجموعه ذينفعان را به همراه دارد.

وی عنوان کرد: به دلیل پوشش بزرگ انرژی در بخش اقتصاد کشور با نگاهی ملی سعی بر رفع موانع و مشکلات با همکاری تمام فعالان در بخش انرژی طبق برنامه ریزی های صورت گرفته داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار