دكتر علی عسكری در بازدید از پشت صحنه سریال «معمای شاه» تاكید كرد:

لزوم تبیین تاریخ انقلاب اسلامی برای نسل جوان

رئیس صدا و سیما دربازدید از پشت صحنه سریال تاریخی «معمای شاه» بر تبیین هویت تاریخ انقلاب اسلامی برای نسل های جدید تاکید کرد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دكتر علی عسكری  با حضور در میان عوامل تولید سریال معمای شاه در شهرك سینمایی غزالی در سخنانی، تولیدسریال با مضامین تاریخ معاصر كشور را هوشمندانه، ارزشمند و شجاعانه توصیف كرد.

لزوم تبیین تاریخ انقلاب اسلامی برای نسل جوان

وی درادامه با اشاره به موضوع  تاریخی، مهم و حساس سریال كه بازگو كننده بخش مهمی از تاریخ این مرزو بوم یعنی پیروزی انقلاب اسلامی  و سرنگونی رژیم ستمشاهی است،  گفت: سریال هایی كه درباره  تاریخ كشور تولید می شوند و به خصوص به تاریخ معاصر می پردازند، باید از ویژگی هایی برخوردار باشند كه تاریخ را برای نسل های آینده تبیین كند و برای مخاطبانش هویت بخش و بیانگر مبارزات مردم بر علیه ظلم و فساد باشد درواقع یكی از ویژگی های  پرداختن به تاریخ انقلاب این است كه می تواند فلسفه وجودی انقلاب را همیشه  برای نسل های مختلف چه آن ها كه همراه انقلاب بوده اند و چه آن هایی كه اصلا انقلاب را لمس نكرده اند كاملا تبیین و توضیح بدهد.

وی افزود: ساخت سریالی چون معمای شاه دشواری های خاصی داشته كه نشات گرفته از نجابت صداوسیماست كه نمی تواند بسیاری از آلودگی ها و پلیدی هایی كه در گذشته بوده را نشان دهد، در واقع اگر بنا بود مستندی تاریخی درمورد دهه های اخیر و سلطنت پهلوی ساخته شود بسیاری از ملاحظاتی كه در این مجموعه رعایت شده، نیاز نبود، درحالی كه به دلیل نجابت ذاتی  رسانه ملی امكان آن وجود نداشت كه در این سریال تمامی فسادها و پلیدی های دوره پهلوی به تصویر درآید.

لزوم تبیین تاریخ انقلاب اسلامی برای نسل جوان

دكتر علی عسكری در ادامه، پرداختن به ده ها شخصیت سیاسی، مذهبی و تاثیرگذار در دهه های اخیر كشور را از نقاط قوت این مجموعه دانست و اضافه كرد: مسلما در یك سریال معرفی تمام زوایای شخصیتی و اجتماعی این افراد امكان پذیر نیست و نمی توان به تمامی زمینه های پنهان و پیدای این افراد اثرگذار پرداخت.

رئیس سازمان صداوسیما برخی هجمه ها علیه سریال را نشان دهنده دیده شدن سریال توصیف كرد و افزود: واقعیت این است كه چنین سریال هایی تبعاتی را نیز به همراه خواهد داشت  اما  به نظر می رسد برخی از نقدهایی كه علیه این سریال می شود نه تنها منصفانه نیست بلكه هجمه هایی است كه بعضا عوامل استكبار، مدافعان رژیم منحط پهلوی و سلطنت طلبان انجام می دهند، اما عوامل تولید در برابر آن ایستادگی كرده و كار را بی وقفه ادامه دادند.

وی روشنگری اذهان نسل جوان در تبیین تاریخ كشور و مبارزات امام(ره) و رهبری معظم را از وظایف صداوسیما دانست و افزود: اگرچه افراد میان سال، خفقان، فساد و استبداد رژیم منحط پهلوی را به یاد دارند ولی نسل جدید از آن دوران  تصویر ذهنی ندارند و وظیفه و رسالت اصلی رسانه است تا به روشنگری تاریخ انقلاب و دلایل مبارزات آن دوران بپردازد و نگذارد تاریخ انقلاب مورد تحریف قرار گرفته و افرادی با افكار و دیدگاه هایی خاص انقلاب  را به گونه دیگری تدوین و تبیین  كنند.

لزوم تبیین تاریخ انقلاب اسلامی برای نسل جوان

دكتر علی عسكری توجه به تاریخ را از مهمترین مولفه ها و عوامل هویت بخشی در نسل ها خواند و تاكید كرد: تمامی بزرگان دنیا توجهی ویژه به تاریخ ملی خود دارند. حتی دیدگاه تاریخی دركتاب روشنگر بشریت یعنی قرآن مجید نیزبه چشم می خورد و بارها و بارها قرآن با بیان قصص انبیاء بشارت و انذار داده است.

وی در پایان اظهار امیدواری كرد ساخت مجموعه های اینچنینی بتواند گوشه‌هایی از زوایای تاریخی  این مرز و بوم را برای نسل جوان و آینده ساز كشور روشن كند.

تولید 10 سریال الف ویژه در سیما
دكتر میرباقری معان سیما نیز در حاشیه این بازدید از برنامه ریزی تلویزیون در تولید 10 سریال الف ویژه خبر داد و گفت: تاریخ انبیاء، تاریخ اسلام، اثرات اندیشمندان ایرانی در اسلام و تاریخ هشت سال دفاع مقدس دستمایه 10 طرح الف ویژه ای است كه به زودی جزئیات آن دراختیار رسانه ها قرار می گیرد.

دكتر میرباقری تاكید كرد: سازمان برای تولید مجموعه های نمایشی كمبود بودجه ندارد چرا كه تولید برنامه های نمایشی موفق را نه صرف هزینه بلكه جذب سرمایه می داند.

وی بازگشت گروه های فیلم و سریال به شبكه ها را از دیگر برنامه های این معاونت دانست و افزود: هریك از شبكه ها با توجه به حال و هوای مخاطبانشان تولید برنامه های نمایشی خواهند داشت ولی این تولیدات با برنامه ریزی و طبق اصولی خواهد بود كه مرجع آن سیما فیلم است.

لزوم تبیین تاریخ انقلاب اسلامی برای نسل جوان

معاون سیما برنقش سیما فیلم در تولید سریال های ویژه الف تاكید و اضافه كرد:مجموعه معمای شاه در ماه محرم از شنبه تا چهارشنبه روی آنتن می رود. بازپخش این مجموعه نیز به  شبكه سه واگذار شده است. پس از پایان این مجموعه نیز سریال فاخر سرزمین كهن پخش می شود.

وی همچنین بخش های مختلف مجموعه معمای شاه  را دارای این قابلیت دانست كه در مناسبت های خاص ملی و مذهبی مانند 17 شهریور، 28 مرداد و یا 30 تیر به صورت سینمایی بازپخش شود.

دكتر پورحسین قائم مقام معاون سیما نیز در سخنان كوتاهی گزارشی از روند تولید مجموعه معمای شاه ارائه كرد. 3600 دقیقه تصویربرداری از مجموعه، پخش 41 قسمت از آن، آماده سازی 36 قسمت دیگر، ایجاد 1500 فرصت شغلی، به كارگیری  بیش از 80 هزار هنرور از موضوعاتی بود كه پورحسین به آن اشاره كرد. وی با قدردانی از عوامل تولید وفنی این سریال تاكید كرد: تنها حدود 120 سكانس از این سریال باقی مانده كه به زودی به اتمام خواهد رسید.

محمدرضا ورزی كارگردان مجموعه نیز در گزارشی كوتاه از ساخت سه سازه عظیم و ماندگار برای تولید سریال های تاریخی در شهرك غزالی خبرداد و گفت: در خاتمه معمای شاه سه سازه از میدان منیریه، میدان ژاله وخانه وزیری برای تلویزیون به یادگار باقی خواهد ماند.

ورزی با نام بردن از بسیاری از همكاران خود ضمن قدردانی از تیم همراه، یادی از هنرمندان درگذشته در طول سه سال و نیم تولید این سریال كرد.

گفتنی است رئیس رسانه ملی به همراه معاونان سیما، منابع مالی و سرمایه انسانی و معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت و برخی مدیران  از سازه های متعدد ساخته شده در این پروژه بازدید كردند.



انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار