در سال زراعی جدید؛

کشاورزان چشم انتظار تعیین نرخ خرید تضمینی

با توجه به بررسی هزینه های تولید محصولات کشاورزی، پیشنهاد افزایش نرخ خرید تضمینی به شورای عالی اقتصاد ارائه شده است.

خ///کشاورزان چشم انتظار تعیین نرخ خرید تضمینی
کاوه خاکسار مدیر کل دفتر غله وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت نرخ خرید تضمینی محصولات در سال زراعی جدید اظهار داشت: طبق روال همه ساله نرخ خرید تضمینی محصولات باید تا پایان شهریور ماه اعلام می شد.

وی افزود:با توجه به هزینه های تولید که توسط کارشناسان بررسی شده، پیشنهادات در خصوص افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات به شورای عالی اقتصاد داده شده است وهم اکنون این نرخ ها در کمیسیون های شورای اقتصاد در حال بررسی است که به محض تصویب اعلام خواهد شد.

خاکسار اظهار داشت:وزارتخانه پیشنهاد افزایش 12 درصدی نرخ محصولات استراتژیک همچون گندم، جو و ذرت را داده که امیدواریم با این نرخ ها موافقت شود.

مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه  میزان خرید تضمینی جو در سال زراعی جاری در طول تاریخ بی سابقه بوده اظهار کرد: امسال یک میلیون و 200 هزارتن جو از کشاورزان خریداری شده و این درحالی است که این رقم در سال زراعی گذشته تنها 300 هزارتن بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر کشاورزان به هر دلیلی نتوانند محصول خود در بازار به فروش رسانند دولت برای جلوگیری ضرر و زیان احتمالی آنها اقدام به خرید محصولات می کند.

 نرخ خرید تضمینی محصولات باید جوابگوی هزینه ها باشد

همچنین راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی تا پایان شهریور ماه از جمله برنامه های اساسی دولت یازدهم محسوب که این روش در سیاست های  سال های گذشته  اعمال می شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای نرخ خرید تضمینی محصولات در سال زراعی96-95 باید به کار گرفته شود، بیان کرد: هزینه های تولید اعم از کود، آب، بذر، خاک باید توسط کارشناسان بررسی  تا جوابگوی هزینه های کشاورزان باشد.

راضی نوری در پایان افزود: خرید تضمینی محصولات استراتژیک به سبب اهمیت غذایی از اولویت خاصی برخوردار است، از این رو باید در قانون بودجه نرخ  دقیق  این محصولات تعیین شود و تکلیف کشاورز پیش از سال زراعی برای کشت مشخص شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار