جهانگيری:

همه مردم ايران و انقلابيون جهان به سردار سليمانی علاقمندند/ هم اكنون كشور در بی‌سابقه‌ترين ميزان ذخيره گندم قرار دارد

معاون اول رييس جمهور گفت: با همت و تلاش نيروهای مسلح، نيروهای امنيتی و اطلاعاتی كشور، ايران امروز امن ترين كشور منطقه است.


همه مردم ايران و انقلابيون جهان به سردار سليمانی علاقمندند/ هم اكنون كشور در بی‌سابقه‌ترين ميزان ذخيره گندم قرار داردبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگيري صبح امروز (يكشنبه) در بيست و هشتمين گردهمايي فرماندهان مهندسي رزمي جنگ و جهاد كه در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد ضمن تبريك عيد غدير با اشاره به نزديك شدن به هفته دفاع مقدس، ياد و خاطره امام خميني (ره) و همه شهداي انقلاب اسلامي در دوران دفاع مقدس را گرامي داشت.

معاون اول رييس جمهور با يادآوري اينكه در روزهاي نخست پس از پيروزي انقلاب اسلامي با فرمان معمار كبير جمهوري اسلامي ايران جهاد سازندگي تشكيل شد افزود: امام خميني (ره) از مردم دعوت كرد تا به سمت روستاها رفته و به محروميت زدايي بپردازند.

وي ادامه داد : يقينا نقش جهاد سازندگي در عمران،‌آباداني و پيشرفت كشور بر كسي پوشيده نيست و جهاد سازندگي در حوزه هاي مختلف نقش مهمي ايفا كرده است. 

جهانگيري با بيان اينكه يكي از بزرگترين و مهمترين حركتها پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايجاد جهاد سازندگي بود، خاطرنشان كرد: به تعبير امام خميني (ره) كساني كه براي محروميت زدايي به روستاها رفتند، بذر انقلاب در دل مردم كاشتند و مردم اين مناطق به سربازي فداكار براي كشور تبديل شده اند. 

معاون اول رييس جمهور اظهار داشت: وقتي سخن از پشتيباني جنگ به ميان مي آيد، بيشتر به موضوع ساماندهي نيروهاي مردمي و ساخت خاكريزها و اقداماتي از اين دست توجه مي شود اما واقعيت اين است كه كارهاي جهاد سازندگي در مهندسي رزمي جنگ بسيار فراتر از اين حرفها بود و به گونه اي بود كه امام خميني (ره) مكرر به نقش موثر جهاد سازندگي در دوران دفاع مقدس اشاره كردند و يك بار نيز فرمودند: كه نقش جهاد سازندگي از نقش نيروهاي نظامي كمتر نبود.

وي با تاكيد بر لزوم تبيين نقش جهاد سازندگي در دوران دفاع مقدس، به كارها و اقدامات موثر جهاد سازندگي در صحنه نبرد اشاره و تصريح كرد: ساخت پل ها و انجام كارهاي بزرگ در صحنه نبرد توسط جهاد سازندگي در تاريخ  جنگ هاي دنيا جزو اتفاقات كم نظير بود. 

جهانگيري خاطرنشان كرد: اقدامات و دستاوردهاي جهاد سازندگي در آباداني كشور و روستاها و نيز در مهندسي رزمي جنگ نه از اين جهت داراي اهميت است كه يك نهاد با ساختار انقلابي بود بلكه مهمتر از آن ماهيت تفكر، بينش و اعتقاد حاكم بر جهاد سازندگي بود كه در واقع بايد از آن با نام فرهنگ جهادي و مديريت جهادي نام برد.

معاون اول رييس جمهور اضافه كرد: فرهنگ و مديريت جهادي و تفكر و بينش حاكم بر آن بود كه مي توانست بسياري از ناممكن ها را ممكن سازد. 

وي همچنين با اشاره به اينكه مديريت جهادي به يك واژه تاثير گذار در سالهاي اخير تبديل شده است، گفت: اين تاثير گذاري تا حدي است كه مقام معظم رهبري در نامگذاري يكي از سالهاي اخير از مضمون مديريت جهادي استفاده كردند. 

جهانگيري ويژگي غالب مديريت جهادي را سلامت بودن و وجود ايثار در اين مديريت دانست و افزود: مديريت جهادي در حقيقت مديريت سخت كوش و سريع العمل است كه خلاقيت و نوآوري در آن نهفته است و تصميم گيري به موقع نيز يكي از شاخص هاي آن است.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد براينكه امروز نيز همانند گذشته به مديريت جهادي نياز داريم تصريح كرد: امروز كشور با چالش هاي جدي روبرو است و براي حل اين مشكلات نيازمند مديريت جهادي هستيم. 

وي افزود: دشمنان نظام اسلامي با آگاهي از تجربه هشت سال دفاع مقدس به اين باور رسيده اند كه ملتي كه قادر است در شروع پيروزي انقلاب اسلامي كه هنوز نيروهاي مسلح به شكل مناسب سازمان دهي نشده اند، با جنگ روبرو شود و همه قدرت هاي ظالم و مرتجع دنيا در يك طرف و ملت مظلوم ايران در طرف ديگر باشند و بتواند سرافراز از اين نبرد بيرون بيايد،‌ با چنين ملتي نمي توان وارد عمليات نظامي و جنگي شد.

جهانگيري با بيان اينكه ايران در ناآرام ترين منطقه كره زمين واقع شده است به درگيري ها و خونريزي هاي كشورهاي اطراف اشاره و خاطرنشان كرد: راه اندازي گروه هاي تكفيري با دو هدف انجام شد كه يكي ضربه زدن به چهره رحماني اسلام و هدف ديگر به مخاطره انداختن امنيت ايران بود.

معاون اول رييس جمهور افزود: به فضل الهي و با همت و تلاش نيروهاي مسلح، نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي كشور، ايران امروز امن ترين كشور منطقه است و در اين ميان سردار سليماني عزيز به شاخصي تبديل شده است كه همه ملت ايران، همه انقلابيون دنيا و همه مسلمانان جهان به او علاقمند هستند كه البته در نقاط مختلف كشور از اين گونه افراد زياد داريم.

وي با اشاره به اينكه دشمن ديگر به سمت جنگ و مبارزه با ملت ايران حركت نخواهد كرد، افزود: دشمنان براي اينكه به ايران ضربه بزنند، جنگ تمام عيار اقتصادي عليه كشور آغاز كردند. 

جهانگيري با اشاره به حجم وسيعي از تحريم ها كه عليه ملت ايران اعمال شد، گفت: دشمنان با علم به اينكه اقتصاد كشور تا حد زيادي به درآمدهاي نفتي متكي است، فروش نفت را نشانه رفتند ضمن آنكه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي سرمايه گذاري در بخش نفت توسط كشورهاي دنيا نيز تحريم شد.معاون اول رييس جمهور ادامه داد: يكي ديگر از بخش ها كه از سوي دشمنان تحريم شد بخش حمل و نقل بود به گونه اي كه كشتي هاي خارجي اجازه ورود به بنادر ايران نداشتند و كشتي هاي ايراني نيز نمي توانستند در بنادر خارجي تردد كنند.

وي افزود: در بخش پولي و بانكي نيز هر گونه نقل و انتقال تحريم شده بود و حتي به ايرانيان مقيم خارج از كشور فقط به اين دليل كه شناسنامه ايراني داشتند اجازه افتتاح حساب بانكي داده نمي شد. 

جهانگيري با اشاره به اينكه همه اين تحريم ها در كنار برخي سوء مديريت ها در داخل كشور، شرايط سختي را براي اقتصاد كشور بوجود آورد، گفت:  با كمك فرزندان اين كشور در جبهه ديپلماسي، توطئه دشمنان خنثي شد و ملت ايران نشان داد در اين عرصه نيز مي تواند با شش قدرت بزرگ دنيا پاي ميز مذاكره بنشينند و سربلند بيرون بيايند.

معاون اول رييس جمهور اظهار داشت: در اين شرايط موضوع مهم اين بود كه در مقابل چنين دشمنان بي رحم چه سياستي را بايد در پيش بگيريم. مقام معظم رهبري سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي را ابلاغ كردند و اين سياست ها نه فقط براي دوران تحريم بلكه بايد اقتصاد كشور را در همه شرايط در برابر تكانه هاي بيروني مقاوم كند. 

وي با تاكيد براينكه اقتصاد كشور بايد بتواند در مقابل تحريم هاي سخت و دشوار روي پاي خود بايستد، تصريح كرد: بر اساس رويكرد اقتصاد مقاومتي،‌اقتصاد كشور بايد متكي به ظرفيت هاي داخلي باشد كه اين ظرفيت ها هم شامل نيروهاي مديريتي و هم شامل نيروي انساني جوان، تحصيلكرده و پرنشاط است.

جهانگيري با بيان اينكه بايد آب و خاك كشور كه ظرفيت هاي بالقوه هستند را بالفعل كنيم، گفت: اگرچه امروز با محدوديت منابع آب روبرو هستيم اما با بالابردن بهره وري قادر خواهيم بود به نقطه اي برسيم كه حداقل بتوانيم كالاهاي اساسي مورد نياز را در داخل كشور تامين كنيم. 

معاون اول رييس جمهور با تاكيد براينكه مهمترين پيام اقتصاد مقاومتي توجه به ظرفيت هاي داخلي كشور است خاطرنشان كرد: اگر به سمت استفاده از كالاهاي خارجي كه مشابه داخلي آن وجود دارد برويم، اين با اقتصاد مقاومتي مغايرت دارد.

وي همچنين با اشاره به رويكرد ديگر اقتصاد مقاومتي مبني بر برون گرايي افزود: براساس سياست هاي اقتصاد مقاومتي ما به دنبال اقتصاد حبس شده و بدون تعامل با دنيا نيستيم چرا كه مي خواهيم توليدات كشور را صادر كنيم، فناوري هاي روز دنيا را جذب كنيم و از منابع خارجي جهان استفاده نماييم.

جهانگيري گفت: اقتصاد مقاومتي اقتصادي مردمي است كه مردم بايد در اين اقتصاد حرف اول را بزنند. اقتصاد مقاومتي اقتصادي دولتي نيست بلكه كارها بايد به مردم واگذار شود و مردم بايد در اداره امور نقش ايفا كنند.

معاون اول رييس جمهور اضافه كرد: اقتصاد مقاومتي اقتصاد سنتي و قديمي با ظرفيت هاي محدود نيست بلكه اقتصادي دانش بنيان است كه مي خواهد اقتصاد كشور را بر اساس دانش روز اداره كند.

وي عدالت بنياني را نيز از ديگر رويكردهاي اقتصاد مقاومتي برشمرد و گفت: عدالت جوهره اصلي حركت هاي انقلابي بوده است و بايد به موضوع عدالت بنياني در اقتصاد به صورت ويژه توجه داشته باشيم.

جهانگيري خاطرنشان كرد: كساني كه به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتي هستند بايد بيست و چهار بند سياست هاي اقتصاد مقاومتي و پنج رويكرد آن را مورد توجه قرار دهند و نبايد در ذهن خود اقتصاد مقاومتي ديگري بسازند و ديگران را نيز متهم كنند كه در راستاي اقتصاد مقاومتي عمل نكرده اند.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد براينكه دولت و همه نهادها و اركان نظام بايد براي تحقق اقتصاد مقاومتي به صحنه بيايند،‌افزود: مقام معظم رهبري فرموده اند كه برنامه ششم توسعه و بودجه هاي سالانه نيز بايد مبتني بر اقتصاد مقاومتي باشد.

وي با يادآوري اينكه دستگاه هاي اجرايي در سال 95 كارهاي مهمي را در دستور كار خود دارند، گفت: بيش از 120 طرح مهم و كليدي به عنوان اولويت براي سال 95 تدوين شده كه يكي از اين طرح ها به حركت درآوردن واحدهاي توليدي صنعت و بخش كشاورزي است. 

جهانگيري اظهار داشت: خوشبختانه امروز همه پاي كار آمده اند كه توليد كشور راه بيفتد و شاخص ها و آمارها نشان مي دهند كه حركت چرخ توليد كشور سريعتر شده است.

معاون اول رييس جمهور توسعه صادرات غيرنفتي را از جمله برنامه هاي دولت در سال 95 دانست و گفت: بازار ايران براي حجم توليدات داخل كفايت نمي كند و همزمان با تلاش براي افزايش توليد بايد به فكر راه يابي به بازارهاي بين المللي نيز باشيم.

وي با تاكيد براينكه حيات توليد به فروش و بازار متكي است، افزود: در بخش توليد و صادرات نفت و گاز و سرمايه گذاري در ميادين مشترك بايد به صورت جدي تلاش كنيم.

جهانگيري در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه بيشترين طرح هاي اقتصاد مقاومتي متعلق به وزارت جهاد كشاورزي است اظهار داشت: اين وزارتخانه عملكرد بسيار خوبي در اين زمينه داشته است و از ساير دستگاه هاي اجرايي موفق تر عمل كرده است.

معاون اول رييس جمهور با يادآوري اينكه در سال 92 واردات گندم 6.7 ميليون تن بود، گفت: كشوري كه از سوي قدرت هاي بزرگ  تحريم شده بود حتماً بايد براي تامين نيازهاي اصلي نظير گندم فكري اساسي مي كرد تا نان مردم با مشكل مواجه نشود اما متاسفانه در آغاز دولت تدبير و اميد، ميزان ذخيره گندم در برخي استان ها به سه روز رسيده بود كه موضوعي بسيار نگران كننده بود.

وي با قدرداني از تلاش هاي وزارت جهاد كشاورزي در توليد گندم گفت: ميزان خريد گندم از كشاورزان 11.5 ميليون تن بوده است. اين نه به دليل افزايش سطح زير كشت گندم بود بلكه اين دستاورد در حالي ايجاد شد كه ميزان سطح زير كشت گندم در سال جاري 200 هزار هكتار كاهش داشته است. 

جهانگيري با بيان اينكه هم اكنون كشور در بي سابقه ترين ميزان ذخيره گندم قرار دارد، گفت: يكي از دغدغه هاي امروز اين است كه گندم هاي توليد شده را چگونه ذخيره و نگه داري كنيم. 
معاون اول رييس جمهور از مديران جهادي كشور خواست كارها را به گونه اي بر عهده بگيرند كه از هر نظر همچون كيفيت، زمانبندي اجرا و قيمت تمام شده برتري داشته باشند و مديريت جهادي بايد در اينجا نيز خود را نشان دهد. 

وي همچنين با اشاره به گزارش هاي ارايه شده در مراسم مبني بر برنامه هاي اقتصادي موسسه جهاد نصر مبني بر آبزي پروري و توليد ميگو و خاويار، گفت: آبزي پروري يكي از ظرفيت هاي كشور است كه بايد به طور ويژه به آن توجه كنيم تا هم توليد و هم صادرات را افزايش دهيم.

جهانگيري همچنين با اشاره به نيروي جوان تحصيلكرده جوياي كار، گفت: براي اشتغالزايي، افزايش رفاه مردم و توسعه اقتصادي نيازمند كارهاي توسعه اي هستيم كه اين امر جز از طريق توليد و سرمايه گذاري ميسر نيست. 

در اين مراسم معاون وزير جهاد كشاورزي نيز گزارشي از برنامه هاي اين وزارتخانه ارايه كرد و سپس مديرعامل موسسه جهاد نصر هم گزارشي از پروژه هاي اقتصادي در دست اقدام اين موسسه و ميزان اشتغالزايي اين طرح ها ارائه كرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار