اهواز؛

آغاز کوچ پائیزه عشایر به دزفول

رئیس امور عشایر دزفول گفت: کوچ پائیزه 1هزار خانوار عشایری به این شهرستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محسن پورفرخی رئیس امور عشایر دزفول بیان داشت: کوچ پائیزه عشایر از نیمه شهریور ماه آغاز شده و بیش از 1هزار خانوار عشایری از بخش های ییلاقی استان لرستان از مسیر پل کول به شهرستان دزفول کوچ می کنند.

وی افزود: کوچ عشایر 20 روز طول می کشد که به دلیل نبود جاده دسترسی عشایر از وسیله ای دستی به نام گرگر برای عبور از پل کول استفاده می کنند.

پورفرخی اظهار کرد: کوچ عشایر به دزفول به دلیل نبود جاده دسترسی به صورت مالرو انجام می شود.

رئیس اداره امور عشایر دزفول به طرح احداث جاده و پل کول نیز اشاره کرد و گفت: پل کول مربوط به 1هزار و 700 سال پیش می باشد که از 20 سال پیش پل را آب برده و عشایر به اجبار از گرگر برای عبور از رودخانه و دره استفاده می کنند.

پورفرخی به نبود ایمنی مناسب هنگام عبور عشایر از پل کول با گرگر اذعان داشت: طرح احداث جاده و پل کول از 14 ماه پیش آغاز شده و پیش بینی می شود تا 10 ماه آینده مورد بهره برداری قرار گیرد تا عشایر با مشکلات کمتری تردد کنند.

وی افزود: با احداث این پل و جاده سازی زمان کوچ عشایر به 10 روز کاهش می یابد و عشایر می توانند از وسیله نقلیه جهت تردد دام و احشام استفاده کنند.

محسن پورفرخی گفت:پل کول 165 کیلومتر با شهر دزفول فاصله دارد و آخرین نقطه مرزی دزفول و استان لرستان می باشد ضمن اینکه برای رسیدن به این منطقه از شهر دزفول 10 ساعت زمان لازم است.

رئیس امور عشایر دزفول مهم ترین مشکل عشایر دزفول را نداشتن جاده دسترسی دانست و گفت: با احداث این پل و جاده سازی بخشی از مشکلات این قشر تولید کننده رفع می شود.
جمعیت عشایری دزفول 4 هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر می باشند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.