بوشهر؛

سالمند بودن بیش از 8 درصد جمعیت کشور

بیش از 8 درصد جمعیت کشور سالمند هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان سازمان بهزیستی کشور پس از اولین نشست شورای ساماندهی سالمندان استان بوشهر در استانداری بوشهر گفت بیش از شش میلیون سالمند در کشورمان داریم، یعنی بیش از 8 درصد از جمعیت که سنی بالای شصت سال دارند و باید برای نیازهای اساسی آنها یعنی تأمین اجتماعی و رفاهی، سلامتی، روانشناختی، اجتماعی و مراقبتی برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت گیرد.

 فرید براتی سده افزود برای مراقبت از سالمندان و شرایط تنهاشدن آنها باید برنامه‌ریزی کنیم، این نه یعنی مراکز نگهداری از سالمندان را افزایش دهیم زیرا هنوز فرهنگ نگهداری از والدین در میان جامعه‌ ما هست و تنها 14 هزار نفر در مراکز نگهداری از سالمندان نگهداری می‌شوند که رقم پایینی‌ست.

وی با تأکید بر این‌که تنهایی و نیاز به مراقب سالمندان را نیز باید پیگیری کنیم گفت به‌طور میانگین 24 تا 30 درصد از سالمندان دچار مشکل سلامت روان و شناختی و آلزایمر می‌شوند، چهار بیماری مزمن و عمده‌ دیابت، فشارخون، مشکلات اسکلتی و عضلانی و شکستگی نیز در میان آنها شیوع بیشتری دارند که باید به‌فکر آن هم بود.

 براتی سده با اشاره به نیازهای درآمدی سالمندان افزود دو میلیون از افراد بالای 60 سال کشور از صندوق‌های بازنشستگی مستمری می‌گیرند و تحت پوشش حمایتی مالی هستند اما نزدیک به دومیلیون نفر نیاز به حمایت دارند که می‌شود با ایجاد صندوق سالمندی آنها را حمایت کرد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان سازمان بهزیستی کشور گفت یک سند سلامت سالمندان در وزارت بهداشت تصویب شده اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تلاش دارد که تمامی سندها را تجمیع کرده و یک سند به‌عنوان سند برنامه‌ی سالمندان کشور مشخص و آن را اجرایی کند.

انتهای/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.