چرا رنگ سبز نماد سیادت شد؟/ عید غدیر مختص به سادات نیست

حجت‌الاسلام بهاری گفت: سیادت به معنای آقایی و بزرگی است، این آقایی و بزرگی عظمت معنوی و بزرگی روح انسان را می‌رساند.

عید غدیر مختص سادات نیست/ چگونه معنویت سیدی در خاندان پیامبر(ص) ظهور کرد؟
حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به ارتباط عید غدیر و تکریم سادات گفت: عید غدیر مختص سادات نیست، اما به دلیل اینکه پیامبر اکرم(ص) در این روز سیادت خود را به امام علی(ع) و خاندانشان منتقل و نور سیدی در این خاندان به صورت سلسله مراتب ادامه پیدا کرد، باید عید غدیر را به طور ویژه به سادات تبریک بگوییم. 

وی در خصوص فلسفه بروز سیادت در خاندان پیامبر(ص) اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در شب پیوندشان با امیرالمؤمنین(ع)، لباس عروسیشان را به فقیری هدیه دادند. پیامبر(ص) نزد دخترشان آمدند و جویای لباس عروسی شدند، حضرت فاطمه(س) پدر را از ماجرا آگاه کردند. در همین لحظه خداوند به پیامبر(ص) فرمودند که هر چه دخترت از خدا بخواهد، امشب به او می‌دهیم.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: پیامبر(ص) سخن خدا را برای دخترشان بازگو کردند، حضرت زهرا(س) گفتند که من خود خدا را می‌خواهم. در این لحظه خداوند خطاب به فرشتگان گفتند «این فاطمه(س) کنیز من است که دارد در زمین غوغا می‌کند.»

بهاری افزود: سپس پیامبر(ص) مقابل حضرت زهرا(س) زانو زدند و از دخترشان خواستند که آرزویی بکنند، ایشان هم شفاعت امتش در روز قیامت را آرزو کردند. در این لحظه خداوند این آرزوی حضرت زهرا(س) را پذیرفت، سپس خداوند بر روی لوحی سبز رنگ شفاعت آن حضرت در روز قیامت را تضمین کرد و اختصاص رنگ سبز به سادات به دلیل همین لوح است.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اهمیت سادات در روایات ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: در روایات ائمه اطهار(ع) احترام به سادات فراوان سفارش شده است، به شکلی که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «اکرام کنید خوبان ذریه مرا از براى خدا و بدان ایشان را براى من». همچنین در حدیثی دیگر پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که آتش جهنم برای سادات حرام است.

وی با اشاره به معنای سیادت و سیدی گفت: سیادت به معنای آقایی و بزرگی است، این آقایی و بزرگی عظمت معنوی و بزرگی روح انسان را می‌رساند.

بهاری در پایان در خصوص اینکه امتیاز سید بودن مخالف مفهوم برابری انسان‌ها نیست، اظهار کرد: تصور کنید یک انسان دارای مال فراوانی است، پس از مرگ ثروتش به فرزندان و خاندان او می‌رسد بنابراین طبیعی است که نورانیت اعمال حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) به فرزندان و خاندانشان منتقل شود. البته همه انسان ها در برابر خداوند یکی هستند اما سادات به سبب انتسابشان به ائمه(ع) امتیاز بیشتری دارند.




انتهای پیام/
برچسب ها: سادات ، سیادت ، عید غدیر ، سید ، تکریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار