در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

روند شفافیت اطلاعات اقتصادی در سال های اخیر بسیار کند بوده است

موضوع تاثیر شفافیت و به ثمر نشستن اقتصاد مقاومتی با حضور عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ موضوع تاثیر شفافیت و به ثمر نشستن اقتصاد مقاومتی با حضور "حسین راغفر" عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و "سید فرشاد فاطمی" عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای بحث حسین راغفر عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در تعریف جریان آزاد و شفاف اطلاعات اظهار داشت: جریان آزاد و شفاف اطلاعات، به ویژه در حوزه ها و فرآیندهایی که با منافع عمومی درگیر است حائز اهمیت است و از این جهت می بایست دستگاه هایی که از منابع عمومی استفاده می کنند  اطلاعات شان در دسترس عموم قرار گیرد و منتقدین بر آن نظارت کنند تا بحران هایی مانند بحران فساد مالی و فسادهای مختلف اداری شکل نگیرد.

وی ادامه داد: در حوزه اطلاعات غیر شفاف اقتصادی شاید بتوان برجسته ترین موضوع را به بحث قراردادهای محرمانه نسبت داد  که  منافع و منابع عمومی درگیر آن است اما مردم و کارشناسان داخلی در عقد این قراردادها نامحرم محسوب می شوند.

مافیای اقتصادی، مخالفین بسیار جدی جریان آزاد اطلاعات هستند

این اقتصاد دان کشورمان با بیان اینکه میزان روند شفافیت اطلاعات اقتصادی در سال های اخیر مطلوب نشده است، خاطر نشان ساخت: در این فرآیند شاهد شکل گیری منافع بسیار گسترده گروه های سازمان یافته و متشکل( مافیای اقتصادی) هستیم  که اصلی ترین مخالفین جریان آزاد اطلاعات هستند.

در ادامه این بحث نیز سید فرشاد فاطمی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف  اظهار داشت: آحاد اقتصادی با دریافت اطلاعات می توانند تصمیمات اقتصادی بهتری بگیرند و هرچه این اقتصاد شفاف تر باشد کمک می کند تا تصمیمات با صحت بهتری گرفته شود لذا در برخی مواقع یکی از وظایف دولت این است که بسترهایی فراهم کند تا دسترسی اطلاعات برای آحاد اقتصادی فراهم شود.

روند شفافیت اطلاعات اقتصادی در سال های اخیر بسیار کند بوده است

وی با بیان اینکه روند شفافیت اطلاعات اقتصادی در سال های اخیر در کشور بسیار کند بوده که قضاوت در این موضوع را دشوار می کند گفت: باید مشخص شود هر جا که اطلاعاتی با منابع عمومی تولید، جمع آوری و ذخیره می شود که جنبه شخصی و امنیت ملی نداشته باشد با چه دقتی و در چه بازده زمانی برای عموم قابل دسترس است.

 راغفر، یکی از دلایل به وجود آمدن مشکلات کنونی بانک ها را در طی سالهای گذشته رفتار غیر مسئولانه بانک ها دانست و عنوان کرد: نرخ بهره 25 درصدی تیر خلاصی به مغز تولید است.

وی با بیان اینکه، قوانین اعطای وام در بانک ها نقض شده است بیان کرد: بانک مرکزی دسترسی کافی به اطلاعات تک تک بانک ها ندارد و از سوی دیگر بانک مرکزی نرخ تسهیلات را مشخص کرده است.

مردم نباید هزینه خطا و اقدامات غیر مسئولانه نظام بانکی را بپردازند

این اقتصاددان با اشاره به اینکه، مردم نباید هزینه خطا و اقدامات غیر مسوولانه نظام بانکی را بپردازند ادامه داد: برخورد با بانک های مختلف می تواند عوارض اجتماعی گسترده ای داشته باشد لذا در نوع برخورد باید دقت داشت.

برای نظارت نیازمند اصلاح نظام بانکی هستيم

فاطمی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، رویه های نظارتی نیاز به اصلاح دارد گفت: برای نظارت نیازمند اصلاح نظام بانکی هستم لذا باید سیستم نظارت بانک ها را به  استاندارد های مورد نياز مجهز کنیم.

وی با اشاره به شفافیت اطلاعات در سیستم بانکی گفت: مردم باید بتوانند به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند به طوری که فرهنگ آزاد بودن اطلاعات برای جلوگیری از رانت نیاز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار